Skogsnyheter

Allemansrätten och näringsverksamhet

231 inlägg 129822 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Allemansrätten och näringsverksamhet

Skogshuggarn  
#181961 Bärindustrin omsätter 2 miljarder årligen tack vare storskalig/kommersiell bärplockning på bla privatägda marker.

"Rån" tycker Östen Lundberg,,,,

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5209803

Och i samma andetag kan man ju fundera över vad samhället istället förlorar på denna verksamhet?,,,,



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Allemansrätten och näringsverksamhet

volvo_buster  
#181964 Vad jag finner smått otroligt är att man kan bedriva näringsverksamhet på annans mark, detta borde inte få kallas Allemansrätt tycker jag!!!!!!!!!!

Användarvisningsbild

Re: Allemansrätten och näringsverksamhet

totte  
#181968 Ligger mycket i det. Allemansrätten är något omistligt, men den är av hävd något som har gällt enskilda personer rätt att vistas i terrängen var som helst. Rätten att plocka bär och svamp hänför sig till den tiden när dem mesta plockningen skedde för husbehov och inte av skaror av kommersiellt anställda som drar runt och mer eller mindre skövlar där de drar fram.

Kan hoppas att det kan skapas en vettig lösning snart, risken är annars att vi får ett hårt tryck på såna inskränkningar i allemansrätten som jag tror att de flesta av oss inte vill ha.

Avatar Fallback

Re: Allemansrätten och näringsverksamhet

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#181998 Jag är lite kluven inför att det plockas kommersiellt.
Mycket bär blev nog oplockade om inte dessa människor plockade dom.
Helt klart är att de är i stort behov av inkomst.
Dom har dessutom med hög insatts ekonomiskt, tagit sig hit för att tjäna någon krona.
Visst känns det snopet när varenda kantarell är borta på min plats.
Och dom kör bil på mina privata ej avstängda vägar.

Men va fan, jag hänger inte upp mig på detaljer längre.

Trots min stora umgängeskrets, så har ingen av dom arbetsmoral att plocka bär på förtjänst !
Jag vill inte påstå att dom är lata, men jag hittar inget lämpligare ord.
Sommarjobbare och studenter skiter då fullständigt i att dryga ut studiekassan.

Det jag hänger upp mig mest på är att dom verkar vara så naiva.
Låter sig luras att tro det är lättförtjänta pengar i Sverige.
Verkar nästan vara som guldruschen i USA på sin tid.
Misstänker att de är i desperat behov av pengar, efter som de tror att bärplockning är lättförtjänt.
Samtidigt känns det som allemansrätten utnyttjas fullt ut och lite till.
Kanske är jag arg på mig själv, för att jag inte har företagarandan att göra affär av det själv.
Chefredaktör Kerstin Davidsson SkogsLand, skriver att någon form av certifiering bör införas. Vad vare jag skrev förut.

För min del vore det mycket bättre att tjäna pengar på certifiering.
Då slipper jag också kladda med bär.

Användarvisningsbild

Re: Allemansrätten och näringsverksamhet

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#182025 Staffan Danielsson (C) har en intressant artikel i ämnet. http://www.expressen.se/debatt/allemans ... iskuteras/
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Allemansrätten och näringsverksamhet

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#182027 Även finländarna har problem med utländska bärplockare http://www.lantbruk.com/skog/minister-v ... mansratten
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Allemansrätten och näringsverksamhet

volvo_buster  
#182031 Jag missunnar ingen att plocka bär men jag blir förbannad när de som har bärfirmorna ska tjäna pengar på MIN mark genom att utnyttja andra människor och en gammal hävd, Läste nånstans innan på forumet att en ännu äldre hävd är isåfall att köra iväg dem från min mark med hjälp av våld. Skämtåsido, detta är INTE Allemansrätt anser jag!!!!

Jag är bara så trött på landet-lagoms strutsmentalitet, säger/gör jag inget så har det nog aldrig hänt eller så försvinner obehaget snabbt.

Gällande de Bulgariska plockarna borde den firma som tagit hit dom också varit de som stod för fiolerna vid hemskeppningen, men vem fick betala den????

Avatar Fallback

Re: Allemansrätten och näringsverksamhet

Avslutat-03  
#182037
volvo_buster skrev:Gällande de Bulgariska plockarna borde den firma som tagit hit dom också varit de som stod för fiolerna vid hemskeppningen, men vem fick betala den????

Bulgariska staten.

Användarvisningsbild

Re: Allemansrätten och näringsverksamhet

Skogshuggarn  
#182044
volvo_buster skrev:
Jag är bara så trött på landet-lagoms strutsmentalitet, säger/gör jag inget så har det nog aldrig hänt eller så försvinner obehaget snabbt.


Det här har ju gått som en "farsot" genom landet med bärplockare som blir lurade år från år,,,Norrbotten, Västerbotten, och nu i Uppsala län, allt medan myndigheterna står "handfallna".
Det är väl först när 400 utsvultna/utblottade och sopletande bärplockare invaderar "Stureplan" som det blir bråttom att få till några ändringar. :wink:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Allemansrätten och näringsverksamhet

Skogshuggarn  
#182045
Andreas77 skrev:
volvo_buster skrev:Gällande de Bulgariska plockarna borde den firma som tagit hit dom också varit de som stod för fiolerna vid hemskeppningen, men vem fick betala den????

Bulgariska staten.


Men vem tror ni får stå för kostnaderna att sammankalla 3 polisdistrikt + polisbevakningen i Mehedeby, inkl de kommunala tjänstemän/Socialtjänsten mfl som fått "rycka in" i Tierp?

Bärindustrin? =))

Är dock glad över att det verkar finnas kvar ett "socialt skyddsnät" i Sverige, även om det sakta men säkert håller på att "demonteras ned". ⏱ 😡

   TS
Avatar Fallback

Re: Allemansrätten och näringsverksamhet

Avslutat-03  
#182046
Skogshuggarn skrev:
Andreas77 skrev:
volvo_buster skrev:Gällande de Bulgariska plockarna borde den firma som tagit hit dom också varit de som stod för fiolerna vid hemskeppningen, men vem fick betala den????

Bulgariska staten.


Men vem tror ni får stå för kostnaderna att sammankalla 3 polisdistrikt + polisbevakningen i Mehedeby, inkl de kommunala tjänstemän/Socialtjänsten mfl som fått "rycka in" i Tierp?

Bärindustrin? =))

Är dock glad över att det verkar finnas kvar ett "socialt skyddsnät" i Sverige, även om det sakta men säkert håller på att "demonteras ned". ⏱ 😡


Tycker du inte att det var bra att de blev avhysta och omhändertagna då? Hur skulle det gått till om inte polis och sociala myndigheter medverkat?

Användarvisningsbild

Re: Allemansrätten och näringsverksamhet

Skogshuggarn  
#182048
Andreas77 skrev:
Skogshuggarn skrev:
Men vem tror ni får stå för kostnaderna att sammankalla 3 polisdistrikt + polisbevakningen i Mehedeby, inkl de kommunala tjänstemän/Socialtjänsten mfl som fått "rycka in" i Tierp?

Bärindustrin? =))

Är dock glad över att det verkar finnas kvar ett "socialt skyddsnät" i Sverige, även om det sakta men säkert håller på att "demonteras ned". ⏱ 😡


Tycker du inte att det var bra att de blev avhysta och omhändertagna då? Hur skulle det gått till om inte polis och sociala myndigheter medverkat?


Läs sista raderna i förra inlägget igen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Allemansrätten och näringsverksamhet

volvo_buster  
#182071
Andreas77 skrev:
volvo_buster skrev:Gällande de Bulgariska plockarna borde den firma som tagit hit dom också varit de som stod för fiolerna vid hemskeppningen, men vem fick betala den????

Bulgariska staten.

Borde inte den firman som tagit hit dem också varit den som ser till att de kommer hem?
Jag anser fortfarande att detta är en slags modern slavhandel, importera arbetskraft till lågavlönade jobb som ofta inte går ekonomiskt ihop för den arbetstagande. Sen att firman som utför jobbet ofta inte är registrerad i Sverige, för att undkomma skatt, utnyttjar Allemansrätten gör mig otroligt JÄ**A FÖR***AD!!!!!

Avatar Fallback

Re: Allemansrätten och näringsverksamhet

foton  
#182082 Ni måste komma ihåg att alla våra regeringar dom sista 50 åren har haft som huvudmål, att världen skall kunna säga dom dumma svenskarna.

Användarvisningsbild

Re: Allemansrätten och näringsverksamhet

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#231516 Avgrävda vägar ska stoppa bärplockare http://www.lantbruk.com/skog/barplockar ... avda-vagar

Bärplockare fick lämna sitt läger http://www.atl.nu/skog/b-rplockare-fick ... sitt-l-ger
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).