Föryngring

Plan(t)era för framtiden

107 inlägg 52433 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Plan(t)era för framtiden

towes  
#182065
ananders skrev:Vad har du kommit fram till?

I anslutning till detta området så kommer även en mindre avverkning göras samt lite "städarbete" runt omkring. Så det blir ett lite större område än planerat som ska planteras.

Lägg därtill att det finns flera meningar hemma än min här... :smile:

Plantering kommer göras av hybridlärk och gran på olika delar. Mitt val är naturligtvis hybridlärken och med detta är jag mycket nöjd. Det område som (mot min rekommendation) blir planterad med gran kommer i den mån jag har möjlighet att styra skötas med inriktning mot en blandskog (nåja) med lätt björkinblandning, för björkuppslag kommer det säkerligen.

Men viktigast av allt är alltså att vår tidigare goda erfarenhet av hybridlärk nu får en fortsättning med ett nytt ungt bestånd.

Se nu inte detta som ett avslut av tråden. Detta med trädslag som är mer (eller mindre) lämpade för en sakta föränderlig framtid är nog viktigare i dagens skogsbruk än många vill inse. Låt diskussionen leva och fyll gärna på med kloka tankar.

   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Plan(t)era för framtiden

boksson  
#681250 Towe, nu har det gått 8 år sedan sist det skrevs något i tråden. Hur har det gått med dina planterade områden ? Blev det som förväntat?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).