Föryngring

Vill inte bara ha gran

23 inlägg 15118 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vill inte bara ha gran

ananders  
#181896 Ibörjan på veckan avverkade vi ett 3ha stort område och nu går jag och våndas med vad som ska planteras där.
Vill ha något annat än gran. Tankarna går mest mot tall.

I skogsbruksplanen står det att det är ett G30 område men minst 30% av träden var tall.
Marken skiftar mellan torr och frisk och undervegitationen domineras av blåbärs ris. Fastigheten ligger i nordöstra Skåne

Det som mest talar mot tallen är att man bör sätta stängsel runt föryngringen men samtidigt så käns det som att det är en kostnad som jag är beredd att ta för att slippa undan granen för att få lite variation på vår fastighet.
Någon som kan ge ett pris på ett viltstängsel, mellan tummen och pekfingret?

Ett annat alternativ är att dela av hygget och plantera en del tall och den andra delen med gran.

Andra tankar och infallsvinklar tages också tacksamt emot.


Senast redigerad av ananders mån 30 jul 2012, 18:05, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Vill inte bara ha gran

santatorp  
#181903 80-100kr/m har jag för mig att det ligger på ,om det är bra terräng.(körbar)
priset är på färdigt hägn
Senast redigerad av santatorp sön 29 jul 2012, 21:27, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Vill inte bara ha gran

towes  
#181907
ananders skrev:Vill ha något annat än gran. Tankarna går mest mot tall.

I skogsbruksplanen står det att det är ett G30 område men minst 30% av träden var tall.

Var i landet befinner du dig? Spontant låter G30 som väl bördig mark för att passa tall.

ananders skrev:Någon som kan ge ett pris på ett viltstängsel, mellan tummen och pekfingret?

Föregående uppgift gäller nog färdiguppsatt nät. Men jag har ställt liknande frågor tidigare och hittade nät enligt mitten i denna tråd: viewtopic.php?f=22&t=7968  

ananders skrev:Andra tankar och infallsvinklar tages också tacksamt emot.

Se bl.a. Denna tråd jag skrev tidigare, kanske kan ge någon ide. Låter som din mark har ungefär samma bördighet: viewtopic.php?f=22&t=13297   

Avatar Fallback

Re: Vill inte bara ha gran

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#181909 Varför inte satsa på lövskog i någon variant? Planterad tall på en G30 känns som att det skulle bli hemska risbuskar.

Avatar Fallback

Re: Vill inte bara ha gran

foton  
#181913 Här hos mig efter avverkning kommer det björk redan efter ett par år. Viserligen i stora mängder så det är en del jobb att plocka fram dom finaste. Men inom 10 år är dom minst 7meter höga och du kan börja gallra. Enda problemet är då börjar det komma gran överalt, så om du vill ha större björkar så måste du nog röja gran. Alternativet är att avverka björken när den är ca. 20 år i granskogen då är den ca. 5 meter hög.

Användarvisningsbild

Re: Vill inte bara ha gran

ananders  
#181978
towes skrev:
ananders skrev:Vill ha något annat än gran. Tankarna går mest mot tall.

I skogsbruksplanen står det att det är ett G30 område men minst 30% av träden var tall.

Var i landet befinner du dig? Spontant låter G30 som väl bördig mark för att passa tall.

Fastigheten ligger i nordöstra skåne.

ananders skrev:Någon som kan ge ett pris på ett viltstängsel, mellan tummen och pekfingret?

Föregående uppgift gäller nog färdiguppsatt nät. Men jag har ställt liknande frågor tidigare och hittade nät enligt mitten i denna tråd: viewtopic.php?f=22&t=7968

Det var just färdigt stängsel jag menade, var nog lite vag i min fråga.  

ananders skrev:Andra tankar och infallsvinklar tages också tacksamt emot.

Se bl.a. Denna tråd jag skrev tidigare, kanske kan ge någon ide. Låter som din mark har ungefär samma bördighet: viewtopic.php?f=22&t=13297   



Tack.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vill inte bara ha gran

ananders  
#181979
foton skrev:Här hos mig efter avverkning kommer det björk redan efter ett par år. Viserligen i stora mängder så det är en del jobb att plocka fram dom finaste. Men inom 10 år är dom minst 7meter höga och du kan börja gallra. Enda problemet är då börjar det komma gran överalt, så om du vill ha större björkar så måste du nog röja gran. Alternativet är att avverka björken när den är ca. 20 år i granskogen då är den ca. 5 meter hög.


Detta allternativet använder jag redan på mindre områden, upp till ca 1ha och tycker det fungerar bra på små områden.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vill inte bara ha gran

ananders  
#181982
Skogsola skrev:Varför inte satsa på lövskog i någon variant? Planterad tall på en G30 känns som att det skulle bli hemska risbuskar.


Har ingen aning om hur man bestämmer stånortsindex men jag kan tycka att den sätts lite godtyckligt ibland. Kan hålla med om att G30 låter högt för tall men flera personer som jag diskuterat det hela med har föreslagit att jag ska plantera tall. Som jag skrev i inledningen så innehöll beståndet som avverkades mycket tall och vissa mindre område bestod nästan enbart av tall.

Löv känns iallafall just nu ganska främmande vet inte varför.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vill inte bara ha gran

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#181986 Du har redan gjort avverkningen? Du får talluppslag efter markberedning under fröträd även på goda marker. Du får en hel massa annat också men om du kan tänka dig att stängsla så kan du säkert tänka dig att lägga tid på gräs- och plantröjning.

Avatar Fallback

Re: Vill inte bara ha gran

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#182294 Ingen gran och om löv känns främmande, vad finns då att välja? Tall, Lärk och kanske Thuja. Den senare får nog vara ifred för viltet har jag för mig. Kanske någon annan vet säkrare.

På den marken verkar Kustgran lockande, men det är ju en gran det också...

Avatar Fallback

Re: Vill inte bara ha gran

Blivande snickare  
#182318 Vad blir det för virke av thuja?
Massa?

Avatar Fallback

Re: Vill inte bara ha gran

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#182334
Blivande snickare skrev:Vad blir det för virke av thuja?
Massa?

Ja, det blir nog massa - alltför thujbart för konstruktionsvirke. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Vill inte bara ha gran

ananders  
#182338
lfq skrev:
Blivande snickare skrev:Vad blir det för virke av thuja?
Massa?

Ja, det blir nog massa - alltför thujbart för konstruktionsvirke. :grin:


Förstår inte vart ni får alla dessa ordvitsar ifrån. Dock ett kul avbrott i detta brydderi.

Jag vet inte vad jag skulle ge för att bli av med min beslutsånger, det är ren ut sagt ett helvete. Det kan ta flera veckor att bara bestämma sig vilka strumpor man ska köpa, "Intersport" eller "Stadium".

Är just nu inne på att få upp löv på en del av skiftet som gränsar till en tomt, denna del är en backe som skiljs av från det övriga skiftet av en blötare sänka. Jag tycker synd om ägaren om denne skulle bli totalt omringad av täta granplanteringar då jag redan har nyplanterad gran på tre sidor om dennes tomt.

På den andra delen så snurrar tankarna fortfarande. En tanke som kom idag är att försöka etablera en blandskog inom ett hägn.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vill inte bara ha gran

nalle34  
#182343 Ett litet tipps ananders om du tänker plantera tall på dessa goda marker.. För att slippa tallarna bli som buskar plantera lite tättare än vanligt så går det bra. Då lägger dom plantorna växt kraften på höjden i stället för breden. Tyvärr kommer jag INTE i håg hur tätt det ska va. (1.8-2.0m förband?)
Vill du ha ett mera udda träslag så sattsa lite på pinus ponderrosa (gul tall), kanse lite kärrek i sur hålen? Har ingen egen erfarenhet av sorterna. Skulle kunna nämna lite bra gran sorter men det vill du ju inte ha. Annars överväg douglas gran?

Se länk på massa olika plantor om lek sinet är på, tänk på över 0.5 ha måste anmälas till skogsvårdes styrellsen för tillstånd. http://www.lindersplantskola.se/Sortiment20120616.pdf

Avatar Fallback

Re: Vill inte bara ha gran

Blivande snickare  
#182348
lfq skrev:
Blivande snickare skrev:Vad blir det för virke av thuja?
Massa?

Ja, det blir nog massa - alltför thujbart för konstruktionsvirke. :grin:

:)) :)) :)) Håller med ananders, var får ni allt ifrån!!


ananders skrev:Jag vet inte vad jag skulle ge för att bli av med min beslutsånger, det är ren ut sagt ett helvete. Det kan ta flera veckor att bara bestämma sig vilka strumpor man ska köpa, "Intersport" eller "Stadium".

När det gäller strumpor så köper man det billigare paret/förpackningen :mrgreen: , skogplantor är det tyvärr inte lika lätt med... :???:
Har du funderat på rönn?
Är ju visserligen löv men är ju värdefullt att sälja som timmer...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).