Motorsåg och handhållet

Valg av lett proffsag - gode råd behövs

5 inlägg 4062 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Valg av lett proffsag - gode råd behövs

Skogeeier  
#181821 Hei, jeg er ny på forumet. Her har jeg søkt og lest mange interessante tråder!

Har vokst opp på en liten jord og skogeeiendom i Oppland i Norge. Her har vi for det meste granskog. Denne ønsker jeg å skjøtte i helgene, siden jeg har full jobb utenom, for å overlate en finere eiendom til dem etter meg. Omløpet på skogen her er lang, gjerne 80-100år.

Nå har en kamerat og jeg tenkt å starte opp med å felle høge gamle trær i trädgården til folk rundt Oslo.
I den forbindelse tenker jeg å investere i en lett sag til dette ändamålet som man kan ta med upp i trærne, men også for senare gallring i egen skog.

Har sett av tidligere tråder at man anbefaler MS 200. Mange klager på skjæreutstyret på denne? Hvilket kjede bør man bruke, og hvilke modifiseringer er mulige for å få et bedre resultat?

Hvordan er den nye MS 201 modellen? Det er vel denne som er aktuell å kjøpe ny?

Jeg vurderer også å gå for en MS 192, siden den er vesentlig lettere, og at mange har gode erfaringer med den? Jeg regner med at den vil holde for mitt bruk?
Jeg kan jo kjøpe to slike for samme kostnad som en MS 201. Hva vil dere anbefale meg?
Jeg er i utgangspunktet mest interessert i å kjøpe kvalitet med en gang, og ikke handle flere ganger. Buy once, cry once...


Husquarna 339XP går ut av produksjon? Hvilken sag kommer i stedet??

Hvilken anbefaling vil dere gi meg?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Valg av lett proffsag - gode råd behövs

Daggi  
#181859 Hei

Jeg har prøvd 201 sagen og skal kjøpe meg en selv til kvisting og mindre trær og til å rydde småbusker etc...

Han jeg prøvde 201 sagen har hatt 3-4 av 200 sagen(modellen før).
Han sa at 201 sagen ikke er like rask og spenstig som 200 sagen.
Jeg har prøvd sagen og likte den veldig godt, veldig lett å kviste trær med, lett og god å holde.
Eneste var at når du ga gass enkelte ganger så var den 0,5-1 sek treg med å komme opp i turtall, vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det :) Men det var også denne forsinkelsen han som eide 201 sagen mente også.

Var innom Felleskjøpet og han jeg har kontakt med der ringte opp Stihl kontaktpersonen hans og han sa at i Aug-Sept 2012 så kommer det en forbedret 201 sag. De har gjordt noe endringer med sylinderen fikk jeg beskjed om.
Så jeg blir å kjøpe den nye modellen av 201.

Användarvisningsbild

Re: Valg av lett proffsag - gode råd behövs

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#181861 Jag har en MS201 och den är lätt och behändig, känns helt ok.

Avatar Fallback

Re: Valg av lett proffsag - gode råd behövs

Bengt.Svensson  
#181872 Jag har en 192c för gallring och kvistning. En husqvarna 246 som "allround" när jag hugger vindfällen och barkborreträd samt en husqvarna 254 med 15" svärd för att fälla och kapa grövre träd. Jag valde 192 framför 201 eftersom jag ville ha så lätt såg som möjligt, men den kräver att kedjan alltid är vass.

Avatar Fallback

Re: Valg av lett proffsag - gode råd behövs

SawTroll  
#182026
Daggi skrev:Hei

Jeg har prøvd 201 sagen og skal kjøpe meg en selv til kvisting og mindre trær og til å rydde småbusker etc...

Han jeg prøvde 201 sagen har hatt 3-4 av 200 sagen(modellen før).
Han sa at 201 sagen ikke er like rask og spenstig som 200 sagen.
Jeg har prøvd sagen og likte den veldig godt, veldig lett å kviste trær med, lett og god å holde.
Eneste var at når du ga gass enkelte ganger så var den 0,5-1 sek treg med å komme opp i turtall, vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det :) Men det var også denne forsinkelsen han som eide 201 sagen mente også.

.... .



Så vidt jeg forstår er det der en helt vanlig observasjon, men jeg har ikke prøvd selv.

I tillegg er det slett ikke enkelt å bli kvitt begrenserene på forgasserjusteringen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).