Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Miljövänligt skogsbruk är lönsamt

201 inlägg 105480 visningar 12 följer Svara, dela mm...   

Re: Miljövänligt skogsbruk är lönsamt

Skogsforskare  
#181505 Towes... Fint foto, på en granskog som ser som en högst normal blädningsskog, alltså inte perfekt men klarar antagligen definitionen du citerar.

Att det har svårt att föryngra sig i luckor inne i den här typen av skog är inget ovanligt, utan nästan regel. Granplantorna tycks trivas bäst i närheten av de större granarna. Man hittar dem ofta precis där kronan slutar på större granar, som om dom trivs i "takdroppet".

Kan man plantera i en sån lucka som du har? Självklart! Men man ska inte förvänta sig att plantorna ska växa som på ett hygge.

Det finns "privata" blädningsytor i norra Skåne, i trakterna kring Osby. Dom är väl värda ett besök.

http://naturskogsbruk.se/ingvar-svensso ... omperod-9/

sveakatten  
#181517 Ok då tror jag att jag förstår, då kommer alltså plantorna att växa, fast mera långsamt ju mindre den öppna ytan är? Det är alltså därför som man får (förhoppningsvis) bättra kvalitet? Mindre årsringar och att dom tappar dom lägre kvistarna snabbare pga att dom vill upp i ljuset?

Skogsstyrelsen gjorde en Grön Plan åt oss nu när vi tog över skogen, efter den menar dom att vi ska avverka 70% av virkesförrådet. Det betyder att om vi gör detta blir det nästan bara föryngrings ytor kvar till mina barn att ta reda på. Eftersom skogen är skött efter trakthyggesbruk finns det dåligt med yngre träd i den gamla skogen, därav mitt intresse av plantsättning i luckor.

Hur skulle ni göra i mitt ställe, skulle ni göra som planen hugga ner allt och plantera eller?

Jan

Användarvisningsbild

towes  
sveakatten skrev:Hur skulle ni göra i mitt ställe, skulle ni göra som planen hugga ner allt och plantera eller?

Lägg in några bilder så blir det lättare att säga något om saken.

Användarvisningsbild

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
sveakatten skrev: Det betyder att om vi gör detta blir det nästan bara föryngrings ytor kvar till mina barn att ta reda på.

Förstår hur du tänker. För egen del så är min skog ett resultat av omarronderingen, det gör att jag har i varje fall 7 olika avdelningar. Skog från 0-80 år, det enda som "saknas" är slutavverkningsmogen skog. Det här gör att skogen aldrig kommer vara helt slutavverkad. Det är förstås väldigt trevligt, och turligt, för oss och en väldig tur att ägosplittringen i Dalarna gett den här typen av effekter.
Kan du inte försöka ta dig mot något sådant? Om du tog ner, säg 30% av den slutavverkningsmogna skogen nu så skulle du på en 10-15 år ha en ganska fin ungskog där. Då kan du ju ta ner säg 40% till och göra samma sak för att efter en 10-15 år till ta resten. Då skulle du på en 40-50 år ha en skog i flera olika stadier. Nu beror det förstås på hur gammal din skog är nu, om den tål att stå "över" så pass länge.
Till detta kan du ju också kanske sätta av några hektar för löv (björk) som i varje fall här etablerar sig fort och kvickt blir en fin skog som man kan ta av ganska snart via gallring och sen avverkning.

Nå, vet inte hur realistiskt det är för din del, men en tanke utifrån hur vi har det.

Skogsforskare  
#181520 Bilder, men även lite data på sveakattens skog skulle underlätta. Även om 70% kan och får slutavverkas så måste man ju inte göra det. Att börja omvandla den likåldriga, låggallrade skogen till en framtida blädningsskog är i praktiken omöjligt. Gör hellre som uvåsen föreslår: skjut upp slutavverkningen på några delar. Om 30% av fastigheten idag är gallringsskog och yngre så räcker det ju att du kan sprida ut slutavverkningen av de övriga 70% i 40-50 år. Det går att gallra även äldre skog men om och hur det ska göras beror på trädslag, ålder och struktur på skogen. Men rent generellt kan skog växa med hög tillväxt i många decennier efter lagens lägsta tillåtna slutavverkningsålder. Skogsvårdslagen är ju ingen rekommendation eller lärobok, utan anger de yttre gränserna för att inte helt missköta skogen.

Blivande snickare  
#181534 Jösses, här går det undan minsann! ;)

Har nu varit i den brända skogen och tittat lite. Tallarna verkar må bra mycket bättre än förra gången jag var där och kollade, nästan inga bruna barr och en fin liten höjd tillväxt :smile: . Där plantorna dött har det kommit upp självföryngrad björk och rönn och precis som Mäki sa tidigare ,asp hyfsat raka dessutom!
Skogsforskare skrev:Tall brukar inte lida av att det är torrt och soligt och behöver inget skydd. Tvärtom mår tall dåligt av att vara överskärmad. Om det hade varit gran du ville plantera hade jag hållit med, men inte om det är tall. Varför inte låta björken växa vidare?

Björken får nog växa vidare som utfyllnad där det behövs. Sen när tallarna behöver utrymmet så har man ju lite björkved att fälla 8)

Rönnen får gärna komma upp då dem har ett väldigt fint virke. Aspen stod relativt ensam på en liten yta utan andra träslag så den får nog växa till sig lite innan vi röjer fram de bästa stammarna. Konstigt nog så fanns det inga större ytor som var helt utan plantor...

sveakatten  
#181554 Kort på hur det ser ut efter huggningen ca 1000träd/ha.
2012-07-26 17.13.20.jpg

Hur det ser ut före huggning.
2012-07-26 17.15.12.jpg

Kommer till baka med hur det ser ut i området som Skogsstyrelsen vill att vi ska göra fall.
Jan

sveakatten  
#181567 Bilder på (blivande)? föryngringsyta.
test1.jpg

test2.jpg

test3.jpg

test4.jpg

test5.jpg

Vet inte om det syns på bilderna men övervägande träd är väldigt små blir möjligen en timmer resten massa. Jag tycker det vore synd att ta bort dom innan dom växt till sig.
Jan

Skogsforskare  
#181581 Den som jämför bilderna från towes och sveakattens skogar ser förhoppningsvis den stora skillnaden. I towes finns redan träd av alla höjder, så den är om inte helt fullskiktad så väldigt nära och går utmärkt att bläda, medan sveakattens skog är tydligt enskiktad och går att gallra högst 2-3 gånger till, sen tar träden slut.

Sveakatten, det gallrade beståndet ser inte att ha 1000 st/ha, snarare 700-800. Skogen ser dessutom ut att vara betydligt klenare än 38-40 cm i genomsnitt. Bestånden som Skogsstyrelsen föreslår slutavverkning på ser ut som helt vanlig slutavverkningsskog de också, med kring 600 st/ha. Det går att gallra om man vill, en, två eller möjligen tre gånger till, om man gör väldigt försiktiga gallringar. Om det dyker upp självföryngring av gran så småningom så kan det vara möjligt att föryngra under skärm, dvs när du har en granföryngring över hela området som är kring 1-1,5 m så avverkar du de sista stora träden (förutom några evighetsträd) och har då en fin granungskog på väg.

De 100-åriga träd du har idag kan du knappast hushålla med i 150 år, dvs tills de plantor du planterar under har blivit stora träd. Gör hellre som uvåsen föreslog: slutavverka i omgångar under 30-50 år.

sveakatten  
#181611 Det är mycket möjligt jag räknat fel, det området som jag huggit är 42X32 meter och jag räknade till att jag har ca 130 träd kvar. Som jag skrev i början så har jag tagit ner alla träd som var mer än 38-40 i midjehöjd + att jag gallrat ut en massa mera. Det var i detta område som jag tycker träden har stått till dom sista 25åren, när jag borrade såg jag att det tagit 50år för träden att öka 2cm i diameter den sista perioden.
Jan

Skogsforskare  
#181619 Det var ett väldigt litet område. Med en såpass liten yta har det stor betydelse var du lägger gränsen för mätningen. Om de 42*32 m är avståndet mellan de yttersta träden så överskattar du stamantalet. Om jag gör antagandet att det är så du gjort och sen lägger på 1,5 m utanför varje ytterträd så blir ytan 45 * 35 m, och då blir dina ca 130 träd istället ca 825 st/ha, vilket känns mer som hur det ser ut.

haggloader  
#181629 Jag läste i en annan tråd att bankerna kräver tvångsavverkning vid minsta slutavverkningsålder om fastigheten har lån, men gäller detta alla banker?

Det måste ju vara den först åtgärden att påverka om man vill ha ett miljöhållbart skogsbruk.

Skogsforskare  
#181631 Det låter märkligt. Banker brukar gilla att man lånar pengar, så länge man kan betala räntan. Det är ju därför dom oftast inte har nåt emot amorteringsfria lån. Frigörande av kapital på en skogsfastighet (genom avverkning) skulle ju i värsta fal (för banken) innebära att man kan lösa delar av lånet, och det vinner dom ju inget på.

Dessutom finns det ransoneringsregler i SVL som begränsar arealen hygge/föryngring. Om man redan har en stor andel hyggen så får man inte slutavverka även om man har skog som uppnått lägsta ålder för slutavverkning.

Avslutat-03  
haggloader skrev:Jag läste i en annan tråd att bankerna kräver tvångsavverkning vid minsta slutavverkningsålder om fastigheten har lån, men gäller detta alla banker?

Det måste ju vara den först åtgärden att påverka om man vill ha ett miljöhållbart skogsbruk.

Det har jag väldigt svårt att tro. Jag har själv en belånad fastighet där det finns möjligheter till slutavverkning men banken är precis som skogsforskare skriver glad så länge jag betalar räntorna.

Vid värdering av fastigheter uppskattar de däremot om man har mycket yngre eller medelålders skog dvs där tillväxten är som högst.

Axl  
#181636 Har inte tråden kommit ganska långt från starten. Skulle man inte kunna lyfta ut skötseln av Sveakattens skog till en egen tråd? Är inte skötseln som Skogforskare förespråkar ganska långt ifrån Lohmanders version av kontinuitetsskogsbruk?

Annons:
FTG skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).