Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Miljövänligt skogsbruk är lönsamt

201 inlägg 104846 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Miljövänligt skogsbruk är lönsamt

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#181014 Det här är ju en väldigt bra tråd det här, med många riktigt tydliga svar, inte minst från "skogsforskare". Som jag förstår det nu, så för min del med mest tall, likåldriga bestånd om än med olika ålder, så gäller slutavverkningsmodellen. Blädning eller varianter på det kommer kräva en total omställning av skogen under en period av över 100 år.
Det betyder att om man vill ha en skog som aldrig ska slutavverkas så ägnar man sig mer åt skogsträdgårdsbruk än skogsbruk om ni förstår vad jag menar.

Nu kan man ju välja att gallra lite försiktigt, spara lite mer underväxt, släppa upp lite udda träd och så vidare, om man som jag gör det mesta på egen hand. Det förstås då på bekostnad av kostnadseffektivitet.

Nu var det väl inte det här jag ville höra när trådarna om gallring, slutavverkning och sen den här kom igång. Lite tråkigt att de som propagerar för alternativa modeller så fort försvinner från forumet när de får mothugg. Hoppas de återkommer efter sommaren.

Skogsforskare  
#181018 Rötan är kanske det största frågetecknet och det största problemet, precis som du skriver. Än så länge vet vi inte hur stort problem det är eller blir på sikt.

Men en tröst är att även om du bestämmer dig för att börja bläda ett område så betyder inte det att du måste fortsätta så i all evighet. Blädning är ju bara ett sorts höggallring, så det finns inget krav om evig upprepning. Du kan när som helst ändra dig och slutavverka hela rasket, exempelvis om rötan börjar bli ett problem.

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Uvskogen skrev:Nu var det väl inte det här jag ville höra när trådarna om gallring, slutavverkning och sen den här kom igång. Lite tråkigt att de som propagerar för alternativa modeller så fort försvinner från forumet när de får mothugg. Hoppas de återkommer efter sommaren.
Orsaken till "tystnaden" som nämndes får vi acceptera även om det var synd när den som öppnar tråden har dessa förhållanden.
Trådens inledning kunde varit ett inlägg i redan befintlig tråd, dock missat sin spets och åtkomlighet.
- Några personliga markeringar som kom i början känns nu som onödiga. Kanske är dessa orsak till att tonen behövde lugnas i tråden. Följden blev att diskussionen inte får näring från initiativtagaren.
- All krafter borde ta initiativ till att de etiska reglerna på Skogsforum följs fullt ut.
- Fler inlägg kunde strykas på Skogsforum med gemensam insats från "trådägare" och forumledning.
Det hade varit önskvärt om trådar kunde fungera som tacklitteratur genom någon form av redigering där färg eller sammanställning gjorde det möjligt att hitta väsentligheterna vid behov. Nu "uppfinns hjulet" gång på gång med nya trådar, där tidigare skribenter får besvara nästan samma sak igen.

Skogsforskare  
#181032 Lohmander återkommer nog med fler argument och svar på olika frågor. Han brukar inte vara så lätt att få tyst på i en diskussion. :-)

Bergsmannen  
Skogsforskare skrev:Lohmander återkommer nog med fler argument och svar på olika frågor. Han brukar inte vara så lätt att få tyst på i en diskussion. :-)

Det hoppas jag också. Lite konstigt dock att göra en trådstart när man inte har tid att diskutera ämnet. Men nu kan man ju läsa på ordentligt vad han har skrivit och förhoppningsvis få svar på frågor i höst.

Blivande snickare  
Skogsforskare skrev:Men om du har olikåldrig granskog så kan du välja att köra blädningsbruk. Om omloppstiden i ditt trakthyggesbruk är låt säga 90 år så betyder det att du i genomsnitt slutavverkar 1/90 av din skog per år, alternativt slutavverkar hela skogen vart 90:e år (och sen alla varianter där emellan, typ 1/2 skogen vart 45:e år osv). Vid motsvarande blädningsbruk är intervallet låt säga 15 år. Då blädar du 1/15 av din skog varje år, alternativt blädar igenom hela skogen var 15:e år (och alla varianter där emellan...).
Om din skog är väldigt olikåldrig (fullskiktad) så är det antagligen lönsammare att bläda 1/15 av skogen än att kalhugga 1/90.

Hmm, okej nu fattar jag :smile:
Tyvärr så har jag ingen fullskiktad granskog som jag skulle kunna prova detta i men däremot lite tall men det verkar ju inte fungera lika bra :sad:
Kanske ta bort dom gamla evighetsträden och fokusera på planteringen istället?
Helt fullskiktad är den ju förståss inte då "mellanlagret" saknas på de flesta platserna...
Och om jag börjar med att slutavverka 1/90 av skogen varje år så blir det inte många kvadrat per
år! :lol: :lol:

Tack för svaret skogsforskare, du verkar ha bra koll på dethär :-bd .

Skogsforskare  
#181112 Det var just därför man "uppfann" blädningsbruk en gång i tiden, nere i bondskogarna på kontinenten. Man hade bara några hektar skog och ville avverka lite men ofta, för att få virke till gården.

Evighetsträden ska ju stå kvar, för evigt. Det är ju därför man lämnar dom. Markbered och plantera mellan dom. :)

Blivande snickare  
#181116 Redan planterat, "markberett" av stor skogsbrand för cirka 8 år sen...
Konstigt nog vill inte plantorna ta sig ordentligt trots att det inte fanns just nåt kvar av humuslagret.
Kanske vi borde ha trampat gräs... :|
Eller kanske det gjordes? Var så liten då att jag minns inte mer. :mrgreen:

Skogsforskare  
#181122 Planterade ni gran eller tall?

Blivande snickare  
#181123 Tall

sveakatten  
#181128 Nu har jag varit ut och mätt lite på området som jag har försökt hugga enligt Naturkultur metoden.
Man ska väl kanske inte tro att man kan göra rätt enligt denna metod efter en kurs på 3dagar, män har iallafall försökt.
Jag räknar till ca 950-1000/ha träd kvar efter att jag huggit,har fått lite för stora luckor på vissa ställen som jag tänkte plantera.
Mätte en gran i området som jag hugger i den var ca97år och diameter på 38cm.
Tittade också på en del små tallar som står under lite större tallar, vilka står ungefär lika tätt som där jag huggit, borrade några som var 10cm i diameter i brösthöjd dom låg kring 25år gamla.
Jag stödplanterade ett gammalt fall ifjol höst med tallplantor, samtidigt planterade jag på prov inne i skogen på ett område som jag tyckte var lite glest och i några luckor för att se om det funnkade.
Var och kollade plantorna och dom ser ut att ha tagit sig riktigt bra.
Tänkte också på detta som ni säger om att det kan bli röta i granen, om man hugger på det här viset.
Men om ni gallrar med maskin så kör ni väl sönder redan då?
Har själv en bandmaskin och kör med, men det är för att jag har så mycket mossar att ta mig över.
Men med den slipper jag nästan alla spår.(hoppas ni inte tröttnat, blev långt)
Jan

Skogsforskare  
#181129 97 år i brösthöjd? Om även de uppväxande träden växer på liknande sätt så kan du alltså avverka i genomsnitt högst 10 träd per år, förmodligen inte mer än motsvarande 6-8 träd/ha&år. Om du kan hålla dig till det så räcker de träd du har idag ett sekel framåt, och vad som händer sen kan väl kommande generationer få fundera över?

Vad menar du med "för stora luckor"? Hur stor är en för stor lucka? inväxning av nya träd underifrån brukar inte vara ett problem, eftersom det behövs såpass få nya träd per år.

Röta vid trakthyggesbruk och gallring - ja det är riktigt att man kan få in röta vid mekaniserad gallring, men då är det ju bara 30-40 år kvar tills träden ska avverkas. Hör ska ju träden stå kvar längre tid, och det kommer att köras igen och igen...

sveakatten  
#181134 Ja, 97 år i brösthöjd. Årsringarna på detta träd var väldigt täta på några av perjoderna, och ställer jag dom så här glest så blir det nog inte sämre fart på dom. Kollade i närheten av ett fall jag gjort, där var årsringarna uppe i ca 3-4 mm efter 4-5 år. Att jag tänkt plantera är för att få större möjlighet att välja bra träd och att få en bättre kvalitet. Jag tror nog rötan kommer fortare än på 30-40 år om man kör sönder rötterna och har röta i närheten. Jag har röta i mitt område och det är därför jag är noga med att få ner riset i vägarna och att det får ligga kvar där. Vad jag kan se funkar det tydligen att få upp ny tallskog under ifrån om man håller bort granen. Och 10 cm i brösthöjd på 25 år är väl heller inte så fel på tall? Om jag då kan avverka 60-80 fullvuxna träd var 10onde år per/ha, är det så dåligt? Borde väl bli kring 70-100m3sk/ha? (Låter inte det för bra?)
(blivande snickare, det är i humusen näringen finns,den är bra att ha.)
Jan

Skogsforskare  
#181143 Av det du berättat hitills låter det som om det varit väldigt glest bakåt i tiden. Du ska nog räkna med att träden kommer att växa långsammare i framtiden. 10 cm på 25 år betyder 2 mm årsringar i snitt och det är snabb tillväxt för att vara i den storleken. Samma sak gäller dina 38-cm träd. 38 cm på 97 år betyder 2 mm årsringar per år i snitt, och det är ocså ovanligt snabb tillväxt. Från 0 till 10 cm i brösthöjd brukar man oftast ha årsringar på 0,5-1 mm i brösthöjd.
Hur ser trädslagsblandningen ut?

Blivande snickare  
sveakatten skrev:(blivande snickare, det är i humusen näringen finns,den är bra att ha.)Jan

:oops: Jag menar det där översta lagret som man bränner också vid svedjebränning. Vad heter det? :oops:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).