Motorsåg och handhållet

Röjsåg eller buskröjare?

16 inlägg 12478 visningar 1 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Husqvarna

Röjsåg eller buskröjare?

PTLF  
#179519Hej, jag har två gamla röjsågar och på den ena har jag kört med trimmertråd men tänkte nu köpa en riktig busk/gräsröjare eftersom jag mest klipper diken o runt lador mm, dvs jag röjer inte så mycket skog o till det kan jag ju använda de två gamla röjsågarna.
Vad skiljer en buskröjare och en vanlig röjsåg egentligen och är det klokt att köpa en sån istället för en vanlig röjsåg? Kan någon ge tips gärna efter egna erfarenheter på någon modell som är bra, det är väl Husqvarna, Jonsered och Stilh det handlar om gissar jag.

TS
Husqvarna motorsågar

Re: Röjsåg eller buskröjare?

M_M  
#179526Riggröret är längre och kompressionen i motorn lägre.
Själv har jag en HVA 250r som jag är nöjd med.
Senast redigerad av M_M tis 10 jul 2012, 22:43, redigerad totalt 1 gång.

M_M  
#179527Tror vinkelväxeln har en annan vinkel med...

PTLF  
#180016Har kollat lite på nätet kommit fram till Husqvarna 545RXT eller en Stihl 460 C-EM skulle nog kunna bli bra, på bilder ser det ut som Husqvarnan har högre "torn" där handtaget sitter men det kan vara synvilla. Någon som kan rekommendera en av dessa, Stihlen är nog lite billigare.

TS

Phantom  
#180019Gör ett besök hos en eller två handlare i närheten och känn efter vilken som känns bäst. Du blir inte besviken oavsett vilken du väljer. Bra kontakt med ÅF gör mycket för framtida service, reparationer och andra inköp.
Inte bara sågen ska kännas bra utan även kontakten med ÅF!

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#180033Köp en såg som är stark och inget hobby skit för gräs kan gå tungt .
sen köper du till ett sådant här röjhuvod .
http://www.grene.se/internet/news.nsf/w ... yhed%20WWW

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#180035Ännu en begreppsförvirring på skogsforum. En röjsåg är väl en buskröjare? Frågan är om du ska ha en gräsröjare?

PTLF  
Phantom skrev:Gör ett besök hos en eller två handlare i närheten och känn efter vilken som känns bäst. Du blir inte besviken oavsett vilken du väljer. Bra kontakt med ÅF gör mycket för framtida service, reparationer och andra inköp.
Inte bara sågen ska kännas bra utan även kontakten med ÅF!

Handlaren säljer både Stilh o Husqvarna men har inte hemma någon av modellerna jag frågade om, försökte då få mig att ta en röjsåg som räknades som kombi där alla utrustningar för averkning följde med. 😡 Jag har bestämt att jag ska pröva en gräs/buskröjare den här gången.
knaggen skrev:Köp en såg som är stark och inget hobby skit för gräs kan gå tungt .
De två modellerna jag funderar på borde väl räcka till?
Skogsola skrev:Ännu en begreppsförvirring på skogsforum. En röjsåg är väl en buskröjare? Frågan är om du ska ha en gräsröjare?
I Husqvarnas katalog skiljer det mellan röjsåg och gräs/buskröjare, och jag ska ha en gräsröjare men ingen liten vanlig trimmer. Är det någon som använt en röjsåg med längre riggrör o en annan vinkel på växeln så ni kan tala om skillnaden rent praktiskt?

TS

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
PTLF skrev:
Phantom skrev:

Dom sågarna är för trötta det är i mina ögon hobbysågar.

PTLF  
knaggen skrev:
PTLF skrev:
Phantom skrev:

Dom sågarna är för trötta det är i mina ögon hobbysågar.

Kan du rekommendera någon då, en med långt riggrör och rätt vinkel på växeln?

TS
Användarvisningsbild

Sedvall  
#180071545 är INTE hobby! det är ingen stor skillnad riggrören, typ en decimeter. Vinkeln ligger plant efter marken, skogsvinkel är till för att kapa högre från marken.

Hvas 555 finns väll inte med gräsvinkel!?

mrhakan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
knaggen skrev:Köp en såg som är stark och inget hobby skit för gräs kan gå tungt .

knycker tråden lite
någon som vet vad dessa trimmer huvuden kostar?

PTLF  
#180493Det blev en Husqvarna 545 RXT :smile: Nu till problemet, när jag ska montera ihop den verkar jag ha borta en del, den kallas plåtkopp i bruksanvisningen där den har nr 34 och på vissa bilder bokstaven P. Den ska sitta mellan medbringare o gräsklinga, och mellan medbringare o trimmerhuvud men jag hittar inte den i lådan. :sad: Någon här som har en bild på hur den ser ut eller om den behövs, kan dom ha tagit bort den!? Hoppas någon här vet hur det är

TS

Robertberg  
#180494På förra jobbet körde jag mycket trimmer, oftast i grov vegetation.
Vi hade både en ny Sthil 480 och en ca tio år gammal Husqvarna 252RS.

Stihlen var helt klart starkare och piggare, men då deras trimmerhuvud är ett skämt i jämförelse med Hvas så fick Stihlen stå i ett hörn och skämmas..

PTLF  
#180499Hade nog för bråttom, plåtkoppen jag undrade över sitter nog ihop med medbringaren som det verkar eller vad tror ni? Men i bruksanvisningen verkar det som det ska vara i två delar!
xxx 010.jpg
xxx 011.jpg

TS
Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).