Skogsröjning

V Klinga?

41 inlägg 41931 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: V Klinga?

Amatörhuggare 62  
#179565
Huggarn skrev:
Skogsola skrev:Spontana reaktionen är att det är en grej som inte är bra till nånting men användbar till allt och kan funka på en "gårdsröjsåg"


Det är nog ingen klinga för ren skogsröjning! men har man tex en åker med både gräs och busk så kan den nog vara kanon!

måste fasen försöka få tag i en v-klinga och testa!....var köper jag den? gärna via nätet?


www.strandverktyg.se Här finns information om den nya klingan

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: V Klinga?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179571
Amatörhuggare 62 skrev:
Huggarn skrev:
Skogsola skrev:Spontana reaktionen är att det är en grej som inte är bra till nånting men användbar till allt och kan funka på en "gårdsröjsåg"


Det är nog ingen klinga för ren skogsröjning! men har man tex en åker med både gräs och busk så kan den nog vara kanon!

måste fasen försöka få tag i en v-klinga och testa!....var köper jag den? gärna via nätet?


http://www.strandverktyg.se Här finns information om den nya klingan


Tack för länken! men det är inte den klingan jag pratar om här!

den klingan jag menar verkar ha 4 omgångar med "eia"tänder,och därimellan en urgröpning i klingan som nog är tänkt för bättre gräsegenskaper! så tex istället för 24 tänder så har den klingan 16 tänder + urgröpningar!

Såg en bild lite vagt på blocket, men nu kan jag fasen inte hitta den igen! länken jag hänvisade till i början är nu en helt annan än den jag tänkte på!!? :roll:

   TS
Avatar Fallback

Re: V Klinga?

Amatörhuggare 62  
#179650 Kan det inte vara den hemsidan, bara att dom inte ritat klingan likadant. ??
Foto0161.jpg


Så här ser mina klingor ut.

Användarvisningsbild

Re: V Klinga?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179651
Amatörhuggare 62 skrev:Kan det inte vara den hemsidan, bara att dom inte ritat klingan likadant. ??
Foto0161.jpg


Så här ser mina klingor ut.



Japp! precis den menar jag! :smile:

Jo visst kan det vara rätt hemsida!.. jag sa att det inte var den klingan man ser på hemsidan som jag pratade om!...är det så,så kan man ju konstatera att det inte var nån liten "felritning" dom lyckats med! :grin:

Var har du köpt din klinga?

   TS
Avatar Fallback

Re: V Klinga?

Amatörhuggare 62  
#179657 Hos min Husqvarnaåterförsäljare, dom hade en demoklinga man fick prova.

Jag tyckte den gick så bra, så jag köpte sedan 5 stycken. Men på 22 Ha har jag inte bytt
än utan bara filat ett par gånger om dan.

Användarvisningsbild

Re: V Klinga?

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179661 blir att åka förbi några återförsäljare i veckan och kolla om någon har v-klingan inne... amatörhuggare har du något koll på vad klingan exakt heter?

Avatar Fallback

Re: V Klinga?

Amatörhuggare 62  
#179669 Hej SkogsGotte, Det står bara V Klingan på kartongen, En enkelt gjord kartongi gråpapp. Inte en massa färg och reklam på. Klingan är avbildad i svart på grå botten. Och endast texten.

V Klingan

Användarvisningsbild

Re: V Klinga?

Mäki  
#179671
Amatörhuggare 62 skrev:Jag tyckte den gick så bra, så jag köpte sedan 5 stycken. Men på 22 Ha har jag inte bytt
än utan bara filat ett par gånger om dan.


Är det plantskogsröjning eller förröjning eller gräsröjning du använder den till?

Avatar Fallback

Re: V Klinga?

Amatörhuggare 62  
#179675 Plantskogsröjning och förröjning för gallring har jag kört.

Användarvisningsbild

Re: V Klinga?

Sedvall  
#179701 hur funkar den på lite grövre stammar?

Avatar Fallback

Re: V Klinga?

Amatörhuggare 62  
#180132 Hej Sedwall

Jo klingan fungerar på alla stammar, gasen i botten å det fräser bara till. Men man får passa sig
att såga mellan 11 - 14 då kan man få kast. Har röjt längs ett dike och medelstammen var 15 cm
fungera mycket bra tyckte jag. Är det grövre använder jag kedjeröjsågen. Har varit i en älgskadad
tallplantering, är mycket nöjd men den sågen i ett sådant bestånd.

Avatar Fallback

Re: V Klinga?

vedhugg  
#181499 maskinafären i nybro säljer v-klingan

Användarvisningsbild

Re: V Klinga?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#183550 Ser att även skogma säljer v-klingan nu!...295 riksdaler!!! :surp: måtte den vara jäkligt bra!

   TS
Avatar Fallback

Re: V Klinga?

Pensionär  
#191220 Hur funkar en sån klinga när det är sly på 1-2 cm i diameter? Anledningen till att jag undrar är att jag håller på och röjer ett sånt bestånd som är tät med ormbunkar och hallonbuskar. Ormbunkar är ju meningslöst att försöka få bort med vanlig klinga.
Skulle den funka bra där?

Användarvisningsbild

Re: V Klinga?

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#191257 fungerar bra i väldigt högt gräs, så ormbuskar och hallonbuskar lär fungerar utmärkt med v-klingan...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).