Rundvirke

Svartek

13 inlägg 50788 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Svartek

towes  
#175029 Har en undran angående svartek. Har ett par stamdelar som legat länge under blöt mark. Ja, rejält länge då det tar mycket lång tid för svartek att bildas. Någon som vet:
- Hur man bäst tar omhand virket efter "upphämtning"? Har hört att det måste torkas långsamt för att inte spricka.
- Vad finns det för marknad för sådant virke? Lär vara värdefullt, även om jag ännu inte är säker på hur kvaliten på detta blir efter torkning.

Sågade av en liten stump på ändan av stammen, se tvärsnitt på bild nedan. Diametern längre in är större.
Svartek1.jpg




   TS
Avatar Fallback

Re: Svartek

Blivande snickare  
#175032 Verkar som om du hittat svart guld, min vän.

Om den är svart och hård innuti är det svartek, mjuk så är den rutten :lol: .
Enligt wikipedia:
"Svartek eller sjödränkt ek är en typ av virke som legat sjödränkt eller begravd i jord under en längre period och därför fått en karakteristisk svart färg.
Virket anses mycket värdefullt, eftersom det är svårt att få tag i på grund av den långa process som krävs för dess tillkomst."

Visst går det att sälja och dyrt är det också! :shock:
Torkningen vet jag inget om.

Användarvisningsbild

Re: Svartek

towes  
#175214 Jo tack, det verkar ju vara en raritet i alla fall. Inte minst av svarsfrekvensen att döma. :wink:

Finns det verkligen ingen som råkat på denna typ av virke i något dike eller damm och som har erfarenheter från torkning? Som sagt mycket tacksam för alla tips. Som det är nu ligger den skuggigt under en pressenning men är ändå lite osäker på om det räcker.

   TS
Avatar Fallback

Re: Svartek

axwell  
#175226 Fick i ett fiskenät något lerigt, metalldelarna "försvann" i tvätten, trästången är tung som bly. Träindustrin startade sin verksamhet på platsen 1798 men så gammal är den nog inte.

I en jordkällare har jag nu haft den i ca 15 år, kanske dags att titta närmare på den.

Avatar Fallback

Re: Svartek

Skoghansson  
#179941 Oj, jag blir avundsjuk. Det där skulle jag gärna ha i akvariet här hemma. Funderar på att fälla några ekar och släpa ner dem till sjön för att ta upp dem om en 20 år så där!

Avatar Fallback

Re: Svartek

Blivande snickare  
#179949 20 år är nog för lite. 100-200 kanske det börjar hända nått...

Avatar Fallback

Re: Svartek

Skoghansson  
#179953 Sant, men det blir iaf sjödränkt ek. Riktigt snyggt! :)

Avatar Fallback

Re: Svartek

Blivande snickare  
#179956 Berätta mer!
Vad är det för skillnad svartek och sjödränkt ek?
Hur ser sjödränkt ek ut?

Det här verkar intressant!

Avatar Fallback

Re: Svartek

Skoghansson  
#179959 Skillnaden är en bra fråga - jag vet inte så mycket om svartek. Jag antar att det är tillgången på syra som styr - svartek har väl legat helt syrefritt. Sjödränkt ek är enligt mig jättefint, tänk dig en torkad ek där barken fallit av och träet börjat ätas upp... Fast alla linjer är "mjukare", då vattnet har slipat träet.
När jag var ung drog vi upp en ek som låg på botten utanför stranden vid sommarstugan. Jag tog några bitar som jag har i ett akvarium nu. Resten av eken lät vi (tyvärr!!) ligga på land och på bara några år i luften försvann den helt.

Avatar Fallback

Re: Svartek

Blivande snickare  
#179961 Låter fint, värt att testa!
Synd på den ni drog upp, den var säkert värdefull!

Har du prova såga i de bitar du har?
Hur ser de ut inuti?

Avatar Fallback

Re: Svartek

Skoghansson  
#180154 Nej, jag har absolut inte sågat i dem så jag vet inte hur de ser ut inuti! :D

Användarvisningsbild

Re: Svartek

Johannes E  
#544632 Fint prov av svartek. De ljusbruna årsringarna högst upp på provet är splitveden, så de årsringarna är mycket nära trädets dödsår. Var i Sverige är provet hittat? Har en del bra referenskronlogier från södra Sverige som kanske kan användas för att datera provet.

Avatar Fallback

Re: Svartek

curre  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#548026 Min jaktkniv av svartek från sjön Vällen.
1548707807_img_3645.jpg

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).