Skogsröjning

V Klinga?

41 inlägg 41937 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

V Klinga?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179244 Nån som vet nåt om denna klinga? andvändningsområde? finns den tillgänglig? mm.

http://www.blocket.se/kalmar/Rojsag_STI ... w=3&last=1



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: V Klinga?

Amatörhuggare 62  
#179339 Hej menar du den som ser ut som en kaststjärna, som tagen ur en actionrulle från Japan.

Användarvisningsbild

Re: V Klinga?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179344
Amatörhuggare 62 skrev:Hej menar du den som ser ut som en kaststjärna, som tagen ur en actionrulle från Japan.



Precis den ja! :smile: den ser ju faktiskt ut att vara intressant vid blandröjning gräs/busk!

det lilla man ser på bilden så ser den ju faktiskt ut som en vanlig "EIA" klinga men med urgröpningar för bättre gräsegenskaper!......hmmm.....måste kolla upp detta!

Nonkan! hallå?? säg nåt! :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: V Klinga?

Amatörhuggare 62  
#179345 Jag har testkört den på 22 Ha röjning, allt från plantröjning till underröjning för gallring.
Jag tycker den går bra. Den håller skärpan längre, för den blir inte varm. Det fastnar aldig nåt i
klingskyddet. Och den är gjord så att några tänder tar gräs och ormbunk först och dom andra tänderna tar stammen. Den skär fortare tycker jag. Men i och med att det liksom fattas områden på klingan, så är det full gas som gäller annars så kan man fastna. Det är en särskild körteknik.

Användarvisningsbild

Re: V Klinga?

Mäki  
#179347 Vad heter den?

Avatar Fallback

Re: V Klinga?

hala  
#179351 Klingan fungerar ypperligt i medelgrov röjning. Fördelen är att den skärps med samma fil som motorsågskedjan och är lättarbetad. Fungerar perfekt med Stihl FS 310,som syns i länken, den nya 4-mix-tekniken som är väl värd att prova, och kräver lägre effekt med lägre utsläpp och bränsleförbrukning.
Hazze

Avatar Fallback

Re: V Klinga?

Amatörhuggare 62  
#179352 Ja den heter V klingan. Ligger i grå pappkartonger. Den visades i Emmaboda på skogsmässan där.

Användarvisningsbild

Re: V Klinga?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179360
hala skrev:Klingan fungerar ypperligt i medelgrov röjning. Fördelen är att den skärps med samma fil som motorsågskedjan och är lättarbetad. Fungerar perfekt med Stihl FS 310,som syns i länken, den nya 4-mix-tekniken som är väl värd att prova, och kräver lägre effekt med lägre utsläpp och bränsleförbrukning.
Hazze


Mycket konstigt! på länken jag hänvisade till var det en fs 480 på bilden med klingan på! men nu är det en helt annan bild??? :roll: 310 och 4-mix är väl idag knappast någon NY teknik? Kräver lägre effekt? möjligen går den på lägre varv för vissa arbeten, som alla 4-taktare! 4-mix går gött, men den är svårare att finlira med gasen! den går bäst när man håller "järnet"! när det gäller bränsleförbrukning? jämfört med vad? i timmen? eller per hektar? ok vi tar gräsröjning.....jag slår vad hur mycket som helst att jag röjer av 500m2 med samma bränsleförbrukning eller bättre med en fs 480! dessutom mycket fortare! :wink:

   TS
Användarvisningsbild

Re: V Klinga?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179361
hala skrev: Fördelen är att den skärps med samma fil som motorsågskedjan och är lättarbetad


Samma fil som till vilken motorsågskedja? 325 eller 3/8? (4.8 eller 5.5) vilken fördel jämfört med andra klingor nu det skulle vara? :roll:

så den är "lättarbetad"? Hur då och jämfört med vadå?

   TS
Användarvisningsbild

Re: V Klinga?

Sedvall  
#179366 vad heter tillverkaren av denna klinga?

Användarvisningsbild

Re: V Klinga?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179367
Sedvall skrev:vad heter tillverkaren av denna klinga?


det undrar jag med? :roll:

   TS
Avatar Fallback

Re: V Klinga?

hala  
#179381 Min känsla är att vridmomentet är större på en 4-mix vilket för mig funkar bättre än hög hastighet. När det gäller klingan är den lättare att skärpa för icke-proffs. Man kan naturligtvis göra vetenskap av allting men min högst amatörmässiga känsla är att den ger mindre kast, men svaret blir nog att jag inte använder sågen rätt. Bränsleförbrukningen är även det en amatörmässig och inte vetenskaplig (ber om ursäkt för det) jämförelse med min andra röjsåg Dolmar 4510. Dolmaren skall förmodligen inte jämförbar med de mer kända märkena. Om jag mins rätt är klingan tillverkad av Stihl men även Oregon har jag för mig säljer en sådan.
Säkert många synpunkter kring detta inlägg men kom ihåg att jag är inget proffs.
Hazze

Avatar Fallback

Re: V Klinga?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179384 Spontana reaktionen är att det är en grej som inte är bra till nånting men användbar till allt och kan funka på en "gårdsröjsåg"

Användarvisningsbild

Re: V Klinga?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179437
hala skrev:Min känsla är att vridmomentet är större på en 4-mix vilket för mig funkar bättre än hög hastighet. När det gäller klingan är den lättare att skärpa för icke-proffs. Man kan naturligtvis göra vetenskap av allting men min högst amatörmässiga känsla är att den ger mindre kast, men svaret blir nog att jag inte använder sågen rätt. Bränsleförbrukningen är även det en amatörmässig och inte vetenskaplig (ber om ursäkt för det) jämförelse med min andra röjsåg Dolmar 4510. Dolmaren skall förmodligen inte jämförbar med de mer kända märkena. Om jag mins rätt är klingan tillverkad av Stihl men även Oregon har jag för mig säljer en sådan.
Säkert många synpunkter kring detta inlägg men kom ihåg att jag är inget proffs.
Hazze


Du har helt rätt i att vridmomentet är bättre på 4-mix! men det förutsätter ju att när man jämför sågar så måste man ju jämföra sågar med samma motorvolym! jag har kört både fs 130 och 310, och dom går fint och tyst! tycker nästan att det är svårt att ens jämföra 2-mix mot 4-mix! jämför man med en tvåtaktare med 36cc och 1.9hk så skulle även jag valt 4-mix!..ett annat problem med 4-mix är vikten kontra effekten! den dagen stihl tar fram en 50cc 4-mix på max 9kg så kommer jag inte tveka en sekund! :smile:

När det gäller bränsleförbrukning,så är jag helt övertygad om att tex en fs480 i lite tung gräsröjning har bättre bränsleförbrukning per avverkad mängd gräs än en fs310! ..per timme har säkert 310 bättre förbrukning,men man måste ju som sagt väga in hur mycket man får utfört på en timme också!...säg att man har 1000m2 gräsröjning, det tar en timme med 480 och 1.5 eller 2 timmar med 310! tja...

När det gäller Dolmar 4510 så tycker jag absolut att du ska jämföra den med dom mer kända märkena! 4510 är en riktigt bra röjsåg som håller hög kvalitet! enda nackdelen skulle möjligen vara att det kan vara lite svårare att få tag i reservdelar! Men bor man nära en Dolmarhandlare så ser jag inte varför man inte skulle köpa en 4510? :roll: dom prutar inte på kvalitet, och kan inte leva på namnet som ett visst "kännt" fabrikat i vissa fall verkar tro att dom kan! :wink:

Att den skulle vara lättare att skärpa för icke-proffs kan jag inte förstå? då 95% av dom proffs jag känner använder "EIA" klingor som ju också filas med rundfil!..klarar man inte av att fila en så lättfilad klinga som EIA klingan så är ju frågan om man överhuvudtaget ska köra röjsåg!? :roll:

   TS
Användarvisningsbild

Re: V Klinga?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179439
Skogsola skrev:Spontana reaktionen är att det är en grej som inte är bra till nånting men användbar till allt och kan funka på en "gårdsröjsåg"


Det är nog ingen klinga för ren skogsröjning! men har man tex en åker med både gräs och busk så kan den nog vara kanon!

måste fasen försöka få tag i en v-klinga och testa!....var köper jag den? gärna via nätet?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).