Traktorer och processorer

Trilskande hydralik

14 inlägg 6038 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Trilskande hydralik

David S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179105 En av snabbkopplingarna honan (eller automatkopplingarna/svivel är osäker på vad det kallas) till hydraliken på traktorn Deutz ca -87 trilskas och när jag kopplar in hanen från skogsvagnen är det jättesvårt att få den att hamna i rätt lägen. Det går oftast men ibland måste man avbryta för en kopp kaffe och fortsätta efteråt. Alla övriga kopplingar går lätt i och fungerar normalt. Jag ser inga yttre skador på varken hona eller hane. Finns det något jag kan göra eller är det bara att byta ut?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Trilskande hydralik

mannen  
#179107 Det låter som att det är mottryck i systemet. Det ligger kvar tryck mot honan som håller emot när hanen ska in.
Jag vet inte hur det ser ut i din traktor men prova med att påverka funktionen som honan ligger på när traktorn är avstängd så att trycket avlastas mot returen.

Avatar Fallback

Re: Trilskande hydralik

nordtravare  
#179113 När vi köpte en ih 955 82 fick vi trassla för att hanen skulle fastna på alla honorna ,for till verkstad för reklamation ,problemen var välkända och berodde på att vissa hanar inte höll rätt mått .Hade då gått över från bm:s vridkopplingar och köpt alla hanar nya samtidigt . Bytte till andra så var problemet löst.
I allafall värt att prova.

Användarvisningsbild

Re: Trilskande hydralik

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179119 Känner igen det, man får i tre men den fjärde vill inte hålla.
Lösningen för mig har iaf varit att slå båda yttre hyd spakarna i flytläge då funkar det.
Alt kan man ju stanna motorn och vifta lite med spakarna så trycket försvinner.

Avatar Fallback

Re: Trilskande hydralik

David S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179143 Tack för alla svar!

Att det skulle ligga ett mottryck kvar låter som en rimlig förklaring. Idag när jag hållit på en stund och det bara trilskades gick jag därifrån en timma. Sen när jag kom tillbaka klicka den i på första försöket...

Nästa gång det händer ska jag prova ha i flytläge och vifta med spakarna, tar inte det på önskat sätt blir det byte.

   TS
Avatar Fallback

Re: Trilskande hydralik

foton  
#179147 Om det är svårt att få ihop stänger man av motorn och trycker med något på centrumet på bägge kopplingarna,då avlastar man trycket.

Avatar Fallback

Re: Trilskande hydralik

mannen  
#179166
foton skrev:Om det är svårt att få ihop stänger man av motorn och trycker med något på centrumet på bägge kopplingarna,då avlastar man trycket.


Gör man det så har man oljespill lite överallt, inte kul utseendemässigt och absolut inte bra för miljön.

Avatar Fallback

Re: Trilskande hydralik

foton  
#179200 Oljespillet vid den manövern jag föreslog blir ca.0,1 dl. max.

Avatar Fallback

Re: Trilskande hydralik

mannen  
#179241 Du har rätt, det blir inte mycket men det är fortfarande inte bra och gör man det ett par gånger så ser det fort ganska taskigt ut.

Avatar Fallback

Re: Trilskande hydralik

nordtravare  
#179262 En sak som inte är nämd är att det kanske är tryck i hanen som skall in

Användarvisningsbild

Re: Trilskande hydralik

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179277 [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=_gJDHQKZTEM[/youtube]

http://www.fyndtorget.se/annons.php?id=112900


Bild


Tryckavlastaren underlättar redskapsbyten av olika slag som har hydraulkopplingar.
Den använder man för att enkelt lätta på trycket i hydraulkopplingshonan och hydraulkopplingshanen utan att skada kopplingarna. Samtidigt avänds en trasa för att samla upp överflödig olja för att uppfylla miljökraven.
Då trycket reduceras blir ihopkopplingen problemfri
och inte tidskrävande. Passar till 3/8" och 1/2" kopplingar.

OBS: Film på YouTube där ni kan se handverktygets funktion.
Sök på Tryckavlastare.

Tel:070-4130397

Pris: 494 kr


Här har vi lösningen!
Glömde ju att tipsa om min kompis Runes uppfinning.
Har ej testat den själv.

Avatar Fallback

Re: Trilskande hydralik

pla1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179282 Säg till Rune att komplettera lösningen med en liten behållare, så slipper man hanteringen med trasor.

Avatar Fallback

Re: Trilskande hydralik

ÅsaNisse  
#179291 Är det Tema standardkopplingar med låsringar på honan?
Det är möjligen inte så att du har kopplingar av den typen som man bara rycker till i när dom ska kopplas ur? De kan vara knepiga att på i låsläge då det kommit lite skit i honan. lite rostolja och en blåsning med tyckluft så brukar de bättra sig.
Knepet är att trycka in dom rakt och till bottenläge. Det är lite extra långt in mot vad dom sitter i arbetsläge. Känns väl för de fjädrar ganska mjukt den sista bite om dom amnat rätt.

Avatar Fallback

Re: Trilskande hydralik

David S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179308
ÅsaNisse skrev:Är det Tema standardkopplingar med låsringar på honan?
Det är möjligen inte så att du har kopplingar av den typen som man bara rycker till i när dom ska kopplas ur? De kan vara knepiga att på i låsläge då det kommit lite skit i honan. lite rostolja och en blåsning med tyckluft så brukar de bättra sig.
Knepet är att trycka in dom rakt och till bottenläge. Det är lite extra långt in mot vad dom sitter i arbetsläge. Känns väl för de fjädrar ganska mjukt den sista bite om dom amnat rätt.


Jojomensan, visst rycker man bara till i dom när dom ska ut. När jag trycker in den som trilskar så går den hela vägen in och sen ska den ut några mm för att hamna i arbetsläge. Men då åker hanen för lång ut (hänger lixom 2 mm utanför honan) och hamnar på så sätt i fel läge. Kan mycket väl vara lite smuts i honan men ingen som syns när man tittar in i den.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).