Vi välkomnar information från tillverkare, så länge det handlar om saklig information som är relevant för ämnena och frågor som ställts. Vad vi inte tillåter är direkt marknadsföring.
Torsten
swetrac skrev:Hej
Om det inte är ok att jag svarar får moderatorn ta bort inlägget.
Motorn 1703 M lämnar ca 105 Nm. Vi har bara en hydraulmotor(hydrostatmotor) den är monterad på en växellåda som hänger på framaxeln kardandrift till boggien, det är här vi har en elhydraulisk urkoppling av vagnsdriften. Hydrostatmotor 80cc med elstyrd hög och låg som växlas i fart. vid högfart tror jag deplacementet är på 35 cc. Hydrostatpumpen är på 45 cc. IQAN systemet effektreglerar hydrostaten för att bibehålla dieselnsvarvtal. Utan den mekaniska växellådan är det omöjligt att få hastighetsregistret. Vi har betydligt mer än 35 Kn i dragkraft idag.
mvh
Magnus Wallin
Malwa
swetrac skrev:Inga problem !
Trycknivån tycker jag är mkt intressant främst avseende livsläng på komponenter.
vad jobbar du med, du verkar ha bra koll
swetrac skrev:Hej
Om det inte är ok att jag svarar får moderatorn ta bort inlägget.
Motorn 1703 M lämnar ca 105 Nm. Vi har bara en hydraulmotor(hydrostatmotor) den är monterad på en växellåda som hänger på framaxeln kardandrift till boggien, det är här vi har en elhydraulisk urkoppling av vagnsdriften. Hydrostatmotor 80cc med elstyrd hög och låg som växlas i fart. vid högfart tror jag deplacementet är på 35 cc. Hydrostatpumpen är på 45 cc. IQAN systemet effektreglerar hydrostaten för att bibehålla dieselnsvarvtal. Utan den mekaniska växellådan är det omöjligt att få hastighetsregistret. Vi har betydligt mer än 35 Kn i dragkraft idag.
mvh
Magnus Wallin
Malwa
Anders_S skrev:
120 bar i systemtryck borde det vara.
Holm skrev:Anders_S skrev:
120 bar i systemtryck borde det vara.
Varför tror du dom bara kör med 120 bar?
Det vore väldigt oeffektivt...
Sauers 80cc axialkolvmotor klarar mycket tryck, vi använder den i en maskin vi bygger, där kör vi med 350 bars arbetstryck.
Att köra med låga tryck gör att man måste pumpa väldigt mycket olja för att få ut nån effekt, väldigt oeffektivt. Det är betydligt mindre förluster att köra med högre tryck och lägre flöden.
Gissar att du räknat efter effekten på dieseln och sedan fått fram vilket tryck den skulle klara av vid 45cc flöde från pumpen.
Det blir lite galet, visst när pumpen är fullt utvinklad och ger sitt maxflöde så orkar motorn inte med och klarar inte att få upp trycket högre.
Men vid lägre hastighet = mindre utvinkling på på pumpen så har du ett lägre flöde, det går då åt mindre effekt och pumpen kan gå med högre tryck vilket ger mer dragkraft.
I praktiken så kommer pumpens maxtryck bara att kunna hållas upp till en viss hastighet.
Man kommer till en gräns där flödet+trycket kräver mer effekt än motorn kan ge. Om man då vill åka fortare så ökar flödet ytterligare samtidigt som trycket kommer sjunka.
Holm skrev:Nej det är sällan man dimensionerar så att motorn orkar med max tryck vid max flöde.
Man väljer oftast att ha ett större flöde, så att man kan låta maskinen gå fort vid lättare belstning.
Orkar motorn max tryck vid max flöde kommer den gå lika fort lastad som olastad, uppför som nerför.
Kan väl ha sin tjusning, men oftast är det bättre om man kan få den att gå fortare utan last.
Vet inte vad du fått orbitmotorer ifrån?
Vad jag förstår så använder Malwa en enda hydraulmotor som driver en mekanisk drivlina.
Man använder då en axialkolvmotor som tål höga tryck, upp mot 400 bar är vanligt i ett hydrostatsystem.
Tänker du hjulmotorer så kan man använda Orbitmotorer, men som du säger tål de låga tryck.
Då är det bättre att använda radialkolvmotorer, typ Poclain eller Hägglunds, mm...