Verkstan

Byta broms på elmotor i Robland-maskin

10 inlägg 8222 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Byta broms på elmotor i Robland-maskin

laggar  
#178901 Det verkar som att jag har råkat ut för en kortslutning i spolen som frigör bromsen på elmotorn till frässpindeln i min Robland snickerikombi...

Är det någon på detta eminenta forum som har mekat ur frässpindelmotorn på en dylik maskin, eller har erfarenheter av elmotorer med en liknande elektromekanisk broms?

Jag är lite nyfiken på om det går att byta spolen och slippa byta hela motorn... :)



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Byta broms på elmotor i Robland-maskin

Magnuc  
#178934 Du kan bra byta bromsen på motorn utan att byta hela elmotorn,
Men det förutsäger att den är någorlunda "standard" annars är det nog billigare att byta hela motorn. Är den 3-Fas?

När du säger spolen på bromsen vad menar du då? Likriktarn som är in i kopplingsplinten?
En sådan: http://www.mayr.com/en/products/accesso ... ectifiers/

Eller någon kontaktor/rele som för-drar bromsen?

Användarvisningsbild

Re: Byta broms på elmotor i Robland-maskin

laggar  
#178998 Det är en trefasmotor med en elektriskt manövrerad (mekanisk) broms. På snickerimaskinen finns en brytare för att frigöra bromsen så att man enkelt kan rotera frässpindeln för hand när man postar maskinen. När man har ändrat läge på brytaren tidigare så har man hört ett tydligt klickande när bromsen har släppt resp slagit till.

För några dagar sedan så hade ett par säkringar i maskinen (10A), plus de i centralen (16A) och även de i mätarskåpet (20A) löst ut... Efter detta så går det inte längre att frikoppla bromsen med brytaren och det verkar som att den ligger åt även när man startar motorn, eftersom det börjar lukta "varmt" när man har kört motorn en liten stund...

Jag antar att det blev en kortslutning i spolen och att det till följd av detta sedan har blivit ett avbrott i den samma. Resistansmäter jag kabeln till spolen så visar det på oändligt.

Frågan är, som sagt, om det kan vara lönt att byta spolen (eller hela bromsen) och inte behöva byta hela motorn...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Byta broms på elmotor i Robland-maskin

totte  
#179002 Du torde nog behöva vända dig till nån som saluför reservdelar till maskinen för att få veta vad som finns och vad det kostar.

Användarvisningsbild

Re: Byta broms på elmotor i Robland-maskin

Bax  
#179020 Ja, ring Sernbrandts så får du veta.

www.sernbrandt.se

Användarvisningsbild

Re: Byta broms på elmotor i Robland-maskin

laggar  
#179139 Sagt och gjort... Kollade med Sernbrandts idag och fick tips om att kolla en likriktare som sitter i kopplingsdosan på frässpindelmotorn och i sin tur matar spolen som frigör bromsen. Det finns en lucka på sidan av maskinen och med hjälp av "ett antal svordomar" så skulle det nog gå att komma åt att kolla detta genom denna lucka. Eftersom jag insåg att ett väl tilltaget antal svordomar inte skulle komma att ändra hur och var mina armar är ledade så blev det till att riva ungefär halva maskinen för att kunna lyfta ur motorn...

Jag kunde sedan konstatera att likriktaren var trasig (kortslutning i ena "halvan" och avbrott i den andra) och likaså spolen i bromsen (avbrott)...

Det blir till att ringa Sernbrant igen i morgon och hoppas på att dom har delar i lager.

   TS
Avatar Fallback

Re: Byta broms på elmotor i Robland-maskin

Magnuc  
#179183 Som i mitt tidigare inlägg, föreslog jag också likriktarn :)
Kolla med din närliggande el-firma dom kan ha någon liggandes.

Användarvisningsbild

Re: Byta broms på elmotor i Robland-maskin

laggar  
#179193
Magnuc skrev:Som i mitt tidigare inlägg, föreslog jag också likriktarn :)


Jag måste erkänna att jag var lite insnöad på att spolen matades direkt med växelström så att jag inte kopplade att det skulle vara en likriktare inblandad... :)

En likriktare borde inte vara några problem att ordna. Jag antar att spolen drivs av en halvvågslikriktare (en diod) med tanke på att likriktaren matas med två faser (400V) och spolen ska ha 205V, en halvvågslikriktare bör ge ett effektivvärde på ca 180V.

Nu är dessvärre problemet att Sernbrandt har några veckors leveranstid på bromsen... :(

Det blir nog till att skruva ihop maskinen utan fräsmotor så att det går att använda åtminstone sågen och hyveln...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Byta broms på elmotor i Robland-maskin

Bax  
#179194 Det är ju bara om du har anställda som det är krav på broms (men den är ju jä--a bra att ha), kan du inte modda bort bara bromsen så länge?

Användarvisningsbild

Re: Byta broms på elmotor i Robland-maskin

laggar  
#179197
Bax skrev:Det är ju bara om du har anställda som det är krav på broms (men den är ju jä--a bra att ha), kan du inte modda bort bara bromsen så länge?


Jovisst skulle jag kunna göra det, men jag är inte i så stort behov av fräsen för tillfället. Så om jag skippar fräsmotorn så länge så slipper jag lyfta i och ur de 33 kg som motorn vägen, man är ju lite lat också.. ;)

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).