Skogsvagn (Huggarvagnar)

Erfarenhet av nokka, eller likvärdig?

22 inlägg 10285 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Erfarenhet av nokka, eller likvärdig?

lassel  
#17871 Halloj

Vi har en nokka i dagsläget med 8-9 tons vagn och en H29(6,7m) kran som är 13år, och den är vi mycket nöjda med.

Det som saknas i våra marker är drivning på vagnen, det går ju att ta sig fram nu men, det skulle vara mycket smidigare och säkrare om vagnen var driven. Har väldigt kuperade marker och steniga. Sen något som skulle vara roligt att slippa är de tunga ventilborde man måste ha i traktorn nu.

För att tillgodose vårat behov av ekipage så erbjöd försäljaren en 112HD(driven) vagn och en 4670HC(7,6) kran. De kosta ju förståss en hel del. I euro så skulle han ha 36.000 blir typ 360.000kr. Så skulle han ge 8000€ typ 80.000kr för vår gamla i byte.

(Det är tydligen väldigt svårt för finska företag att fatta att vi på Åland är svenskspråkiga så återförsäljarna får finska broschyrer.)

Nu undrar jag om ni har några erfarenheter av ekipaget eller har några andra förslag? Något som också måste gå att få som utrustning är drivning, lättbord(servo/el) och kran som har en räckvidd på runt 7m.



   TS
FTG
Avatar Fallback
Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17879 Köp en Moheda 120 kärra med 500 kran :D och pump o tank, radiostyrd vinsh, bromsar på kärran och drift på kärran för max 300000! När vi pratade med en försäljare och alla dom tillbehören så sa han att de skulle kosta 285k, men dom bjöd bara 100000 för vår moheda, som är årmodell 97-98 med drift och vinsh och pump o tank, så vi gav fan i att köpa 12 tonnaren!

Avatar Fallback
lassel  
#17882 Aha, de verkar vara billigare iaf! Men vad ska man ha pumpen till? Vi har en valtra(valmet) 6800 framför i skogen.

Går den kranen att vika ihop totalt som nokkas? Alltså så att bom å sticka är ihop. Hade inte så mycke information på deras hemsida såg de ut som.

Måste kolla upp om de finns någon som säljer moheda här på holmen.

Lasse

   TS
Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17899 Jo vagnen är hydraldriven så pump på vagnen är att föredra då den har högre tryck/flöden jfr med traktorns.
Kranen har länk på stickan så den ska gå att vika under helt har jag för mej( kör själv FMV)

Avatar Fallback
Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17901 Ja det går att vika under den helt! Jag tror att de går att köpa utan tank, men traktorn borde ge mellan 75 till 90 liter i minuten då! vår pump som vi har ger 75 liter och ibland tycker man den e lite slö :?

Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17904 En kran kan väl inte gå för fort :lol:
Har själv en 54cc frontpump....

Avatar Fallback
Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17905 Fasen har du en sån stor traktor i skogen kanske du skulle ha en moheda 135 eller 155 : 😈

Håller med att man inte får man inte så mycke information på hemsidan!

Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17906 Grannen kör med en 155 med 700 hjul efter en T160, den vagnen är FET

Avatar Fallback
lassel  
#17935 Aha, kanske kan vara att kranen blir lite slö, just nu så ligger vi på tomgång ibland lite högre och då går kranen fint.

Inte är den så stor, våra mindre blir för lätta igen, måste ha lite tyngd på traktorn när vi bara har uppförsbacke eller nerför och sten på det... Tycker nog den är bättre än någon av våra A95or iaf. De har ju inte plant golv heller så jobbigare att svänga stolen. tror vår pump ger dryga 70liter/min. T160 e nog lite väl stor den har längre hjulbas tror jag.

Visst skulle vi kunna dra större vagn men de tar mer betalt för större vagnar oxå. Och så mycket kör vi inte blir väl 3månader om året, vintern alltså.

Måste kolla upp om de finns broschyrer och vem som säljer moheda, finns det några till märken som e värda att kolla upp?

På tal om stor traktor i skogen.. Vi bytte våran T190 och då var det en som var intresserad av den hit och kolla på den. Saken var den att han hade en 5-6tons vagn som skulle vara efter den! Snacka om överdimensionerad klumpig traktor till vagn.

Lasse

   TS
Avatar Fallback
Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17947
gnisten83 skrev:Grannen kör med en 155 med 700 hjul efter en T160, den vagnen är FET


Fy fasen! men jag tycker att när de blir så stort så är det bättre att ha en skotare!

Avatar Fallback
Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17948
lassel skrev:Aha, kanske kan vara att kranen blir lite slö, just nu så ligger vi på tomgång ibland lite högre och då går kranen fint.

Inte är den så stor, våra mindre blir för lätta igen, måste ha lite tyngd på traktorn när vi bara har uppförsbacke eller nerför och sten på det... Tycker nog den är bättre än någon av våra A95or iaf. De har ju inte plant golv heller så jobbigare att svänga stolen. tror vår pump ger dryga 70liter/min. T160 e nog lite väl stor den har längre hjulbas tror jag.

Visst skulle vi kunna dra större vagn men de tar mer betalt för större vagnar oxå. Och så mycket kör vi inte blir väl 3månader om året, vintern alltså.

Måste kolla upp om de finns broschyrer och vem som säljer moheda, finns det några till märken som e värda att kolla upp?

På tal om stor traktor i skogen.. Vi bytte våran T190 och då var det en som var intresserad av den hit och kolla på den. Saken var den att han hade en 5-6tons vagn som skulle vara efter den! Snacka om överdimensionerad klumpig traktor till vagn.

Lasse



Det är lantmännenmaskin som säljer moheda vagnar!
T 190 fasen va fin traktor! Men dra en 5-6 tons kärra är extremt överdrivet till att dra med t190!
Hur många traktorer har ni egentligen?

Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17955 Måhända att ekipaget är stort men han kör lite som maskinstation med dvs redskap, bla i skogen.
Vad jag vet finns ingen skotare som går 40+ på väg mellan objekten :wink:

Vreten har oxå drivkärror med hydraldrivning, ingen som Mohedas största men som max med 500x22,5 som däck.
Hypro har skotarvagnar med Cranabkran och navmotor eller som typ som Moheda/Vreten

Avatar Fallback
Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17957 Farma har en 12 tons kärra med hydraul drift ungefär likadan drift som mohedas! Finns ju oxå weimer som har bra vagnar men dom är rättså tunga ifall man jämför moheda!

nä kör man mycke på vag så e de ganka bra att kunna köra 40+ och ska de vara någon traktor i skogen så ska de vara VALTA :D

Avatar Fallback
timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17962
gnisten83 skrev:Måhända att ekipaget är stort men han kör lite som maskinstation med dvs redskap, bla i skogen.
Vad jag vet finns ingen skotare som går 40+ på väg mellan objekten :wink:

Vreten har oxå drivkärror med hydraldrivning, ingen som Mohedas största men som max med 500x22,5 som däck.
Hypro har skotarvagnar med Cranabkran och navmotor eller som typ
som Moheda/Vreten


vad jag vet så är väl det bara den nya elforest som går i 40 på väg...men den e ju inte så vanlig än :lol: :lol:

Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17966 Om Elforesten finns i mer än 1 ex är den mer vanlig än Moheda 155 med 700 hjul :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).