Skogsvagn (Huggarvagnar)

Patruuna vagn och kran Slurfi

120 inlägg 86725 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Patruuna vagn och kran Slurfi

Blixten82  
#178597 Första jobbet med Patruuna vagnet bakom ny Valtran :grin: Fällde några träd åt en i byn och fraktade bort rubbet 8)

Bild


Bild


Bild

FTG
Användarvisningsbild

Re: Patruuna vagn och kran Slurfi

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#178599 Fina bilder Blixten82, jag kom just in efter en vägtrummehämtning meddelst Patruuna
och ju mer jag kör med kranen desto mer inser jag att det hjälper inte att stressa
det funkar bättre när man tar det lite lugnt med kranrörelserna.

   TS
Avatar Fallback

Re: Patruuna vagn och kran Slurfi

Fredrik N  
#178601 Nu blir jag avundsjuk, jag vill också ha en ny traktor. :roll: :???:
Har en liten fundering ang boggins plasering, skulle det inte vara bättre om den var lite längre fram?
Ett kortare ekipage blir smidigare i skogen och man får bättre vikt fördelning, eller?

Användarvisningsbild

Re: Patruuna vagn och kran Slurfi

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#178609 Viktfördelningen är ju grejen, man vill ha mkt tryck på de dragande hjulen.
Smidigheten fixas med vagnsstyrningen, helt perfekt grej som gör ekipaget mkt mkt smidigt
både framlänges och baklänges.

   TS
Avatar Fallback

Re: Patruuna vagn och kran Slurfi

Midgård  
#178613
Fredrik N skrev:Nu blir jag avundsjuk, jag vill också ha en ny traktor. :roll: :???:
Har en liten fundering ang boggins plasering, skulle det inte vara bättre om den var lite längre fram?
Ett kortare ekipage blir smidigare i skogen och man får bättre vikt fördelning, eller?


Med 3 bankar har man normalt boggin lite framflyttad. Jag har den framflyttad för att klara timmerbitar ner till c:a 2,70m. Kortare än så är inte aktuellt för mig. Med framflyttad boggi får man ju lite bättre följsamhet av kärran. Att tänka på - har boggin varit fixerad i samma läge under väldigt lång tid kan de vara lite trickigt att få den att flytta på sig....

Avatar Fallback

Re: Patruuna vagn och kran Slurfi

Midgård  
#178614
Slurfi skrev:Viktfördelningen är ju grejen, man vill ha mkt tryck på de dragande hjulen.
Smidigheten fixas med vagnsstyrningen, helt perfekt grej som gör ekipaget mkt mkt smidigt
både framlänges och baklänges.


Ja, vagnstyrningen är något man helt enkelt inte kan vara utan när man vant sig vid den. Otroligt hur man kan slingra sig fram i skogen, både framåt och bakåt.

Avatar Fallback

Re: Patruuna vagn och kran Slurfi

Fredrik N  
#178615 Jag har själv tre bankar och då får man ju som du säger lite mer handlings utrymme med boggin.
Tänkte inte på det.
Sen är det ju inte så lätt eller roligt att hålla på att flytta boggin fram och tillbaka heller.

Avatar Fallback

Re: Patruuna vagn och kran Slurfi

Midgård  
#178616 Har en 6-tons Rottnekärra till Bustern. Den boggin har inte flyttats på över 20 år och kommer förmodligen inte att flyttas i närtid....

Användarvisningsbild

Re: Patruuna vagn och kran Slurfi

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#178617 På förra vagnen så råkade boggien glida framåt, sen var det en hel del bankande för att få den bakåt
så då säkrades den med Kemppi-lim.

   TS
Avatar Fallback

Re: Patruuna vagn och kran Slurfi

Midgård  
#178619 Kemppi-lim är bra när man ska fixera grejer. Har själv alltid sådant hemma.

Avatar Fallback

Re: Patruuna vagn och kran Slurfi

Blixten82  
#178629
Fredrik N skrev:Nu blir jag avundsjuk, jag vill också ha en ny traktor. :roll: :???:
Har en liten fundering ang boggins plasering, skulle det inte vara bättre om den var lite längre fram?
Ett kortare ekipage blir smidigare i skogen och man får bättre vikt fördelning, eller?


Boggiens placering är ganska bra för min körning, kör normalt 4-5 meters bitar, på bilden hade vi bara kapat 3 meters bitar för hanteringens skull :grin:
Skulle dock ha haft en banke till, får nog bli i framtiden.
Med vagnstyrningen så följer vagnen i traktorns spår i skogen, mycket smidigt 8)

Avatar Fallback

Re: Patruuna vagn och kran Slurfi

Applegate  
#181731 Snyggt!

Trodde inte Patruuna såldes längre.
Är lite intresserad av en 25 år gammal Patruunavagn men vet inte om jag vågar då det kanske kan vara svårt att få ta i delar, eller?

Avatar Fallback

Re: Patruuna vagn och kran Slurfi

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#181736 Delar som behövs är oftast bussningar och tappar och det kan man få gjort av en mek.verkstad.Finns även expanderbult.

Användarvisningsbild

Re: Patruuna vagn och kran Slurfi

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#181816 http://www.junkkari.fi/In%20English/For ... fault.aspx

Nog finns de än.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Patruuna vagn och kran Slurfi

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#184573 Körde ut fyra lass björk från en myr just bakom gården idag och nu när jag börjar bli lite mer
van att köra så börjar jag ompröva min tidigare idé om att sätta vätska i vagnshjulen
för att få stabiliteten, det är säkert bra med tyngd men är man bara lite uppmärksam och
tar små knippen i början så blir den fort stadigare och man kan börja mata på.
Huggaren hade högat väldigt fint och jag kunde ta de flesta högarna i ett grepp, mkt bra.
Det gick över förväntan att köra i den mjuka mossan och en hög fick jag backa till och då stod
bakersta hjulen i vatten medan jag lastade och en viss oro fanns för att fastna men det gick så fint så.
Huggaren är en gammal skogsman och hade ju såklart lite tips för körningen och han var lite orolig
för framkomligheten men det var aldrig nån riktig fara trots blöt sommar och rejält med regn de senaste dagarna.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).