Små skogsmaskiner och övriga maskiner

ARCTIC 500 vs. Polaris 500

15 inlägg 11912 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

ARCTIC 500 vs. Polaris 500

Panne79  
#177924 Nu vill jag ha lite akuta tips!

Står i valet och kvalet mellan en Arctic 500 -04 315 tim och en Polaris Sportsman 500 -06 165 tim. Båda maskinerna ligger mellan 50 och 55 000:-. Båda har lite grövre än originaldäck monterade.
Den skall inte användas för lek. Bara arbete, dra hem ved, ploga snö, harva potatisåker med mera.
Jag har ingen egen erfarenhet utan förlitar mig på forumets experter och ickeexperter. :smile:



   TS
Avatar Fallback

Re: ARCTIC 500 vs. Polaris 500

Sune_  
#177936 Båda är av ett känt märke så båda bör va ett vettigt köp ur den synvinkeln.
Jag hade nog valt Polarisen, dels kanske för att ja själv kör en Polaris som jag är väldigt nöjd med, men framförallt för att den både är nyare och gått mindre timmar. Sen spelar ju givetvis skick och servicehistorik in.

Sen räcker det med att kolla runt här, väldigt många som rotar runt i skogen kör polaris så uppenbarligen funkar dom ju.

Avatar Fallback

Re: ARCTIC 500 vs. Polaris 500

Panne79  
#178136 Mmm. Polarisen är ju lite bättre. Ett problem bara, den är inte registrerad sen den kom till Sverige -07. Pratade med transportstyrelsen och de trodde det kunde bli svårt att få den reggad över huvudtaget när den stått oreggad så länge. Kan det stämma? :???:

Arcticen har gått drygt 300 timmar, är det mycket? Funderade på om man ska försöka pruta lite grann på den kanske... :wink:

   TS
Användarvisningsbild

Re: ARCTIC 500 vs. Polaris 500

totte  
#178141 Det har nog inte med tiden i sig att göra, frågan är om man kan bevisa ursprunget på ett fordon. Går det inte så kan det bli väldigt besvärligt att registrera. Finns det klara papper på varifrån den kommer och hur den kommit hit är det rätt enkelt. Det här är en regel som tillkommit främst för att förhindra inregistrering av importerade stulna fordon.

Avatar Fallback

Re: ARCTIC 500 vs. Polaris 500

Sune_  
#178169 Att registrera in den kan nog säkert va besvärligt, antar att det finns en anledning till att nästintill alla importmaskiner är just oreggade.

Beror ju helt på vad och hur den används och servats, men i regel nej, 300 timmar ska absolut inte vara nån fara. Men om läser man lite på Atv-forum så får iaf ja intrycket av att lite äldre AC har en del bekymmer, mycke glappt här och där samt i viss mån drivknutar och framdiffar. Men även Polaris krånglar ju, men där verkar det vara ganska begränsat om man bortser från de såkallade måndagsexemplaren som dyker upp då och då. Drivknutar samt nån som sprängt korgen i framdiffen (som är i plast just för att den ska gå sönder innan de dyrare sakerna smäller), dock har ja aldri råkat ut för nåt sånt själv. Fyrhjulsdriften har nån haft problem med åxå, men det verkar vara rätt ovanligt och är oftast nåt med det elektriska.

Men Oavsett, en sprakny Polaris 500 kostar 75 papp, så en importerad som är 6 år gammal anser ja att det bör finnas prutmån på om den kostar över 50 såvida inte det råkar vara en ruskigt fin och välskött maskin.

Användarvisningsbild

Re: ARCTIC 500 vs. Polaris 500

halvproffs  
#178239 Det ska vara helt omöjligt att regga en importmaskin för generalagenten medger det ej! Pruta på Polarisen av nämnda skäl att det ej går att regga. Det går ej heller att försäkra en oreggad maskin.

Användarvisningsbild

Re: ARCTIC 500 vs. Polaris 500

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#178240 Ska du köpa en begagnad Artic Cat för arbete så köp en 650 H1. Det är deras egen motor, enstånka och väldigt driftsäker, tung, hög markfrigång och stark. Tycker det låter rätt mycket pengar (antar du menar inkl moms) för -04 500 cc maskin.

Avatar Fallback

Re: ARCTIC 500 vs. Polaris 500

Bäver  
#178254 Polarisen. Arctic cat har haft många problem med de äldre .

Användarvisningsbild

Re: ARCTIC 500 vs. Polaris 500

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#178497 Det går att försäkra en oreggad maskin, man försäkrar på chassinummer.
Går även att regga men man måste ha alla CE-dokument osv. Kan vara knepigt att få tag i men går.

Användarvisningsbild

Re: ARCTIC 500 vs. Polaris 500

halvproffs  
#178518 Enligt Traktor Nord i Uppsala har dom försökt att regga import Atv utan framgång.

Avatar Fallback

Re: ARCTIC 500 vs. Polaris 500

Panne79  
#178555 Ok, intressanta inlägg. Hur är Sportsman 700 -05? Någon med erfarenhet? Själv är jag helt lost på 4-hjulingar. Ingen erfarenhet alls. :oops: Men det är nära att det bli nåt nu :wink:

   TS
Användarvisningsbild

Re: ARCTIC 500 vs. Polaris 500

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#178731
halvproffs skrev:Enligt Traktor Nord i Uppsala har dom försökt att regga import Atv utan framgång.


Det var märkligt. Då måste dom ha saknat dokumenten som krävs. Dom går att få tag i via generalagenten. Viktigt är också att alla dekaler sitter på maskin, finns på samma ställe.

Användarvisningsbild

Re: ARCTIC 500 vs. Polaris 500

halvproffs  
#178733 Generalagenten vägrar.

Användarvisningsbild

Re: ARCTIC 500 vs. Polaris 500

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#178734 Dåligt.
Funkade i mitt fall iaf, Yamaha.
Kostade en slant, men fick loss papprena.

Avatar Fallback

Re: ARCTIC 500 vs. Polaris 500

Panne79  
#180258 Nu har det äntligen blivit ett paket. Polaris 500 EFI -07 med flyttbar vinsch. Med tillhörande timmervagn. Vet ej märket än men den har kran och radiostyrd vinsch. Ett rent nöje att köra ved numera. :grin:

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).