tis 19 jun 2012, 21:42#178602
Har själv en Yanmar ViO 55 -2004 som gått 3400h nu, en femtonnare med stållarv som svänger innanför larverna. Mycket smidig maskin och stark. Klarar det mesta, stenar på drygt en kubik och många stubbar, dock kan man gå bet på de största om man inte vill gräva hela da´n. Skulle inte rekommendera mindre än femtonnare, framförallt räckvidden gör att mindre maskiner blir begränsade. Den här räcker sex meter från centrum till tandspets i markplan. Har kostat på 5 expanderbultar, bussningar, larvkedjor, totalrenovering lyftcylinder och en slang á totalt 50 000kr på 900h. Maskinen har bara en enkel magnetventil till snabblarvningen annars helt hydraulisk. Inga oväntade stopp så här långt frånsett slangbrottet och lyftcylindern som jag själv krökte
Bär mycket bra, har med standard 400mm bred larv grävt på mossar där det står klarvatten, men man får ju köra mjukt och smidigt då.
Har även en Åkerman H10B (22tonnare) men den är det mer pyssel med, men den har ju gått 17 000h... Mest oljeläckor och ett och annat elfel men de är billiga i inköp. Man får en skaplig maskin för 100 - 150 laxar, köparens marknad nu så bättre pris är möjligt utan att köpa lik. Men räkna ändå med en 20 - 30 i repbudget första året. Kostar 2500:- + moms att byta tänder t. ex.
I ditt fall är jag tveksam till att ett köp är lönsamt. För lite nytta och många obetalda timmar (service och extra körtid pga ovana) kontra risk men det kanske ska bokföras en del på nöjeskontot?
Tips inför köp:
Ta god tid på dig att kolla maskinen. Börja med motorn, känn efter så att den är kall (ej varmkörd pga startproblem) samt kolla hur det ser ut i motorrummet, några läckor? "Urgamla" filterburkar och massa gammalt "mög" vittnar om att ägaren är mest intresserad av att köra. Oljenivå, vattennivå och hur vätskorna ser ut säger också en del om skötseln. Ofta ska vattennivån kollas med varm motor men lite vatten måste man ju se även när den är kall. Om du kommer åt ta bort ett par korkar på batteriet, är det dåligt med vatten eller mycket oxid är det ytterligare en varning. Murken batterilåda är vanligt.
Gå ett varv runt maskinen, kolla drivkransar, underrullar, larvplattor så de inte är för slitna. Hårt spända kedjor kan betyda slitna kedjor eller en ägare som krängt en larv en gång och sedan spännt utav h-e för att det inte ska hända igen. Larven ska hänga ned lite om man lyfter maskinen. Kolla så att den verkar smord och att alla smörjnipplar är hela. Rost runt lederna tyder på glapp och ev. dålig smörjning. Kolla slangar och rör så de inte är skavda eller misshandlade.
Starta motorn, lyssna hur lätt den startar och om det är några missljud första stunden den snurrar. Prova försiktigt alla funktioner och lyssna efter onormala ljud och leta efter glapp. Man bör vara två, en som tittar och en som kör. Lyft upp ena sidan genom att trycka skopan i marken, larven ska hänga ned lite. Kör larven fram och tillbaka i luften för att se så att det inte tuggar (slitna drivkransar eller kedjor). Känn på underrullarna när maskinen är uppphissad, normalt ska de gå att vrida för hand men var försiktig, maskinen kan sjunka ner. Gör samma sak på andra sidan. Om någon rulle gick tungt prova att larva och se så de rullar med iaf.
Varmkör! Helst genom att gräva, det bästa är att ösa tungt material en stund, fulla skopor och fullt varv. Kör hydrauloljan så varm det går, många fel kommer inte fram förrän oljan är riktigt varm. Man får även möjlighet att känna hur maskinen går. Sträck ut aggregatet och håll skopan en bit från marken. Skopan får endast sjunka sakta annars är det otätt någonstans. Åkerman anger max 100mm/min vid skoptand annars ska man renovera.
Stäng av och kolla efter läckage efter provkörningen. Om man har möjlighet är det en bra idé att kolla nivå och skick på oljan i växellådorna, olika på olika maskiner men två larvväxlar är det alltid, ibland pumpväxellåda, svängväxellåda och oljefylld svängkrans. Inte ovanligt att hydraulolja läcker ut i växlarna. Kolla upp innan om aktuellt fabrikat.
Skopor/redskap: skopor kostar efter hur mycket som är kvar att slita på hur "fula" de än är. Det är alltid "brist" på bra skopor. Lyckas man få med en skapliga skopa i affären så är det bra, kan alltid säljas om man inte behöver den.
Assumption is the mother of all fuck ups...