Traktorer och processorer

Mindre traktor för max 30K. Vilken model

89 inlägg 48217 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Mindre traktor för max 30K. Vilken model

Pe_Er_79  
#178185 Tänker på sikt skaffa mig en mindre traktor, som ska komplettera en större 4 hjulsdriven traktor.
Kommer att använda traktorn för att driva en vedprocessor och komplettering av befintlig traktor.

Traktorn får kosta max 30.000kr, gärna mindre förstås. Och det ska vara en bränslesnål traktor av hög kvalitet, rejäla grejjor, ingen rishög!

Vad sägs om en BM430? Ge mig gärna tips på vilka traktorer som jag ska titta efter, samt för och nackdelar med dessa...



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Mindre traktor för max 30K. Vilken model

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#178187
Bild


http://www.blocket.se/alvsborg/Ford_400 ... ca=1_8&w=3

Ford 4000-70.
Frontlastere kelve med skopa.hitskrok och jordbruksdrag
28000 + moms


Nåt i den stilen?

Avatar Fallback

Re: Mindre traktor för max 30K. Vilken model

Pe_Er_79  
#178190 Precis, nåt i den stilen. Tycker du att den där Forden är ett bra alternativ? I så fall varför?

   TS
Avatar Fallback

Re: Mindre traktor för max 30K. Vilken model

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#178192 Reservdelar till Volvo börjar bli ett problem,skulle satsa på Mf,Ford eller David Brown,David påstås ju ha fina växelådor samt flera modelleer med tvåväxlat kraftuttag.
Läs mer på www.konedata.net.

Användarvisningsbild

Re: Mindre traktor för max 30K. Vilken model

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#178213 Ford 2000 3000 4000 är behändiga och välfungerande traktorer med god
tillgång på reservdelar såvitt jag förstått.
Sannolikt får du igen pengarna om du väljer att sälja vidare om tio år.
Ville jag ha en traktor i den storleksklassen för de pengarna skulle jag köpa en sån.
Iofs har vi redan en 3000 och en 4100 på gården.

Användarvisningsbild

Re: Mindre traktor för max 30K. Vilken model

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#178214
Slurfi skrev:Iofs har vi redan en 3000 och en 4100 på gården.


Jo "Slurfi" är en anings Pro-Ford. Fast bara lite, så det knappt märks... :lol:

Avatar Fallback

Re: Mindre traktor för max 30K. Vilken model

Midgård  
#178215 BM 400/430 kan nog vara ett bra val. Vet dock inte hur det är med reservdelar (tror nog att det mesta går att få tag i) då jag behövt så lite av delar till min Buster 400 årsmodell -66. Den var igång 300 dagar om året de första 30 åren, sedan har det inte blivit lika mycket. Allt ombord fungerar dock utmärkt och den har 2 hastighets kraftuttag och allt det som Ford 4000 har, förutom lite klenare motor (jag hade en Ford 4000 ocskå tidigare). Bustern är mycket smidigare enligt mitt tycke och mer genomtänkt jämfört med Forden som är lite klumpigare där det är trångt.

Användarvisningsbild

Re: Mindre traktor för max 30K. Vilken model

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#178236
Slurfi skrev:
Bild


http://www.blocket.se/alvsborg/Ford_400 ... ca=1_8&w=3

Ford 4000-70.
Frontlastere kelve med skopa.hitskrok och jordbruksdrag
28000 + moms


Nåt i den stilen?


Som vanligt kommer Slurfi med en Fordrekomendation, börjar tro att Slurfi snubblade och slog huvudet i fordmärket på en traktor när han var liten, för han verkar ha Ford stämplat i pannan. :grin:

BM 400 / 430 är fina traktorer för övrigt :-bd

Avatar Fallback

Re: Mindre traktor för max 30K. Vilken model

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#178372 David Brown 990, Massey Ferguson 165, Fiat 580.

Avatar Fallback

Re: Mindre traktor för max 30K. Vilken model

hala  
#178396 Zetor 4718 mycket traktor för pengarna, drar väldigt lite, allt i reservdelsväg finns. En svaghet är att bromsarna gärna tar ojämnt. En rejäl mycket driftsäker traktor.
Går något sönder säger de flesta att det är össtatsskit medan om något går fel med en västtraktor är det ett oturligt haveri.
Våga prova och få kanske tre till fyra gånger mer traktor för pengarna. Du bör få en sent sjuttitalare för 20 000 med få timmar.
Hazze

Avatar Fallback

Re: Mindre traktor för max 30K. Vilken model

Pe_Er_79  
#202427 Nu börjar det närma sig, behöver en traktor senast Maj. BM 430 känns väldigt intressant eller möjligen en MF 165. Det är dessa traktorer som har gett mig en bra känsla. Känner mig aningen skeptisk vad gäller Ford, David Brown och Öststatare..
Hur är det med John Deere? Visst svårt att få en sån för max 30k kr men är det åt att ha i övrigt?

Några andra tips eller tankar?

   TS
Avatar Fallback

Re: Mindre traktor för max 30K. Vilken model

rikard_e  
#202429 Jd är väldigt dyra i förhållande till andra.

Varför är du skeptisk till fordarna och DB? Öststatarna kan jag förstå.

Mf 165 och 430 är riktiga slitvargar, båda har bra välkända motorer.


Har en 4000 och har haft en 165:a Båda är ruskigt snåla.

165:an har bättre hydraulik, men känns väldigt spartansk, 4000 har dåligt flöde i yttre hydraulik 20 L/min. Men båda är riktigt trevliga och bra traktorer.

Vi var och tittade på 165:an, 430, DB 995 ,Bm 650 och ford 4000 när vi skulle ha tag på traktor, svåra val, men känns som man valde rätt, bytt hydraulpump (pga felskötsel) och spindelled pga fastkörning i skogen. Annars har jag inte haft problem med den.

Användarvisningsbild

Re: Mindre traktor för max 30K. Vilken model

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#202435
Bild

http://www.blocket.se/ystad/Ford_4000_m ... ca=1_8&w=3

Billigare än såhär kan det väl inte bli, bvsa betyder väl 25000:-

Avatar Fallback

Re: Mindre traktor för max 30K. Vilken model

kungsis  
#202477 Finns väl inget bättre än en BM Victor. Har en själv som komplement till Fiat 680 och JD 4230 och är nöjd. Och reservdelar är inga problem, då man aldrig behöver några.

M.v.h
Kungsis

Avatar Fallback

Re: Mindre traktor för max 30K. Vilken model

jonsered95  
#202564 Håller helt med "kungsis" om du ska ha en bränslesnål traktor, du kan ju köra med den framför vedprocessorn hur länge som helst utan att tanka. Och sen är det inte ofta man behöver reservdelar till en sån. Och liten är den med, så kan kan ju ta sig fram på rätt små ställen.
MVH Philip.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).