Valmet830.3 skrev:jd6630 skrev:
har tatt nästan all körning häromkring o e då ensam spelare på planen, dessutom har ja fullt
Men det är ju Bengt i Kverrestad som har det mesta häromkring...
Valmet830.3 skrev:jd6630 skrev:
har tatt nästan all körning häromkring o e då ensam spelare på planen, dessutom har ja fullt
Men det är ju Bengt i Kverrestad som har det mesta häromkring...
Slurfi skrev:Jo det är skoj att köra väghyvling med trepunkts-blad. Jag var ute i dag sju timmar
och resultatet blir över förväntan plus att med grusskopan på frontlastaren kan man
bära grus att laga med, det kan ju inte lastbil med underbett eller väghyvel.
Hoppas på fler jobb.
Brickan skrev:Var på vägkurs med Skogsstyrelsen nyligen De var bara lite förtjusta i vägsladdar och klenare maskiner. Det ska vara en riktig väghyvel som orkar. De menade att poängen med att hyvla vägen var att röra om i ytskiktet ända ner under groparna. enligt dem ska man alltså riva upp groparnas botten. teorin var att där hamnar finkornigt sediment som håller vatten. Får detta ligga kvar som det blir när man sladdar vägen och bara fyller igen groparna, så kommer gropen tillbaka snabbare än kvickt och det hela är ogjort. Att bara fylla igen groparna och forma bomberingen räcker inte.
Skogsbilvägar måste sladdas ständigt för att hålla i skick.
Snowblow06 skrev:En helt berättigad fråga. Lite knivigare att skrapa en väg med ett bakmonterat schaktblad, men jag hävdar att det är fullt möjligt att få till ett bra resultat. Som ngn skrev här tidigare så måste man ner i vägens slitager så att man får bort eventuella hålor där materialet blivit sorterat av regnvatten som blivit kvar på vägen. Detta medför att man flyttar runt en del massor och normalt har man på en hyvel/sladd en strängspridare som lägger tillbaka grusvallen, men med hyvelbladet får man sladda in materialet mot vägensmitt genom att köra engång i varje riktning. Tredje och sista överfarten sprider man bara ut materialet i mitten på vägen. Detta är säkert bara ett av flera sätt att fixa till en skogsbilväg eller en enskildgrusväg åt en vägförening. Dock kvarstår en intressant fråga hur man värderar timpengen för ett sådant arbete
Brickan skrev:Var på vägkurs med Skogsstyrelsen nyligen De var bara lite förtjusta i vägsladdar och klenare maskiner. Det ska vara en riktig väghyvel som orkar. De menade att poängen med att hyvla vägen var att röra om i ytskiktet ända ner under groparna. enligt dem ska man alltså riva upp groparnas botten. teorin var att där hamnar finkornigt sediment som håller vatten. Får detta ligga kvar som det blir när man sladdar vägen och bara fyller igen groparna, så kommer gropen tillbaka snabbare än kvickt och det hela är ogjort. Att bara fylla igen groparna och forma bomberingen räcker inte.
Midgård skrev:Däremot har jag problem med grova stenar som tycks krypa upp i vägbanan från ingenstans.