Traktorn i skogen

Hur tjänar ni pengar på era traktorer?

124 inlägg 91054 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hur tjänar ni pengar på era traktorer?

Vedproducent  
#177528 :ymdaydream: :ymdaydream: :ymdaydream: :ymdaydream: Det är ju detta Jd är bra på!
Valmet830.3 skrev:
jd6630 skrev:
har tatt nästan all körning häromkring o e då ensam spelare på planen, dessutom har ja fullt


Men det är ju Bengt i Kverrestad som har det mesta häromkring...

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Hur tjänar ni pengar på era traktorer?

ztrade  
#177531
Slurfi skrev:Jo det är skoj att köra väghyvling med trepunkts-blad. Jag var ute i dag sju timmar
och resultatet blir över förväntan plus att med grusskopan på frontlastaren kan man
bära grus att laga med, det kan ju inte lastbil med underbett eller väghyvel.
Hoppas på fler jobb.


Är det ett sk. Schaktblad du andvänder dig av då? (http://bygda.traktor.no/photo/ny-skjaer ... e=activity)
Om man bara sneställer bladet och drar iväg, får man inte en väldigt tråkig vall på ena sidan vägen då, borde ju hindra vatten att ta sig fram osv? Kan tänka mig att hyveln inte är lika bred som vägen, skiftar man bladet så att allt åker ut i diket eller försöker man få ut massorna åt den högsta/lägsta sidan på vägen?
Vågar man fråga vad jobbet kostade kunden?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur tjänar ni pengar på era traktorer?

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#177532
Brickan skrev:Var på vägkurs med Skogsstyrelsen nyligen De var bara lite förtjusta i vägsladdar och klenare maskiner. Det ska vara en riktig väghyvel som orkar. De menade att poängen med att hyvla vägen var att röra om i ytskiktet ända ner under groparna. enligt dem ska man alltså riva upp groparnas botten. teorin var att där hamnar finkornigt sediment som håller vatten. Får detta ligga kvar som det blir när man sladdar vägen och bara fyller igen groparna, så kommer gropen tillbaka snabbare än kvickt och det hela är ogjort. Att bara fylla igen groparna och forma bomberingen räcker inte.


Min erfarenhet är den motsatta. När dom hyvlade bygatan lungt o stilla med traktor så blev resultatet bättre än när dom åkte över lite halvdant med en stor väghyvel.

Om man har en tung hyvel eller belastar den och inte kör för fort. Så borde den kunna göra ett fullgott jobb.

På mindre skogsbilvägar kan man få ta det lite vackert så man inte får upp en hel rullstensås. :D Det är ju inte alltid det är så mycket material att skrapa i. Så där borde en traktor hyvel funka.

Avatar Fallback

Re: Hur tjänar ni pengar på era traktorer?

Snowblow06  
#177533 En helt berättigad fråga. Lite knivigare att skrapa en väg med ett bakmonterat schaktblad, men jag hävdar att det är fullt möjligt att få till ett bra resultat. Som ngn skrev här tidigare så måste man ner i vägens slitager så att man får bort eventuella hålor där materialet blivit sorterat av regnvatten som blivit kvar på vägen. Detta medför att man flyttar runt en del massor och normalt har man på en hyvel/sladd en strängspridare som lägger tillbaka grusvallen, men med hyvelbladet får man sladda in materialet mot vägensmitt genom att köra engång i varje riktning. Tredje och sista överfarten sprider man bara ut materialet i mitten på vägen. Detta är säkert bara ett av flera sätt att fixa till en skogsbilväg eller en enskildgrusväg åt en vägförening. Dock kvarstår en intressant fråga hur man värderar timpengen för ett sådant arbete

Avatar Fallback

Re: Hur tjänar ni pengar på era traktorer?

Midgård  
#177542 Skogsbilvägar måste sladdas ständigt för att hålla i skick. Väntar man för länge är största risken att grästillväxt i mitten och på kanterna får fäste så de blir svårt att återställa. Det är inte "potholes" som är problemet. Jag kör med en 3-skär (inkl spridare) vägsladd på min vägar. Jag har också del i samfällda vägar. Där är det svårt att få gehör hos utsocknes markägare för behovet av ständigt vägunderhåll som är ett måste för att inte få problem.
När man lagt på nytt ytmaterial rekommenderar jag att köra med vägsladd längs högerkant fram och tillbaks och därefter längs vänsterkant fram och tillbaks. Då har man fått ytmaterialet spritt jämt och fint över vägytan. Det är en del andra tips and tricks, men det upptäcker man nog när man är ute och kör.

Användarvisningsbild

Re: Hur tjänar ni pengar på era traktorer?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#177545
Maj2012Schaktblad.jpg

Här är mitt ekipage, nån funderade.
Jag har sett dessa som alltför hobbybetonade men där har jag fått ändra mig, den funkar
bra och kräver såklart lite annat körsätt än en 30-tons väghyvel, man får köra några ggr
för att komma ner på djupet för att bottna groparna som nämndes.
Skogsvägar med lite eller inget fint grus på bjuder på en eller annan större sten som man
bryter upp med grusskopan och slänger åt sidan, sen åker man och hämtar en skopa mtrl
att fylla gropen med och mular runt det en stund så blir det bra.
Ett ställe jag körde på bestod av rätt många 20 cm stenar på en sträcka av ca 100m,
jag drog framåtibax samt grävde med skopan tills alla låg uppe på ytan,
då snedställde jag max och puttade ut dem på ena vägsidan, tidsödande men gott resultat.
Det kan inte en väghyvel eller underbett göra så det ger helt uppenbart poäng.
Gissningsvis blir jobbet billigare för kund med traktor & blad jmfr alternativen.
Tar man med sig tippsläpet kan man ju hämta och sprida grus längre sträckor vid behov.

Användarvisningsbild

Re: Hur tjänar ni pengar på era traktorer?

Mäki  
#177547
Skogsbilvägar måste sladdas ständigt för att hålla i skick.

Ztrade detta låter väl bra i dina öron som kanske blivande entreprenör?

Avatar Fallback

Re: Hur tjänar ni pengar på era traktorer?

Midgård  
#177550
Snowblow06 skrev:En helt berättigad fråga. Lite knivigare att skrapa en väg med ett bakmonterat schaktblad, men jag hävdar att det är fullt möjligt att få till ett bra resultat. Som ngn skrev här tidigare så måste man ner i vägens slitager så att man får bort eventuella hålor där materialet blivit sorterat av regnvatten som blivit kvar på vägen. Detta medför att man flyttar runt en del massor och normalt har man på en hyvel/sladd en strängspridare som lägger tillbaka grusvallen, men med hyvelbladet får man sladda in materialet mot vägensmitt genom att köra engång i varje riktning. Tredje och sista överfarten sprider man bara ut materialet i mitten på vägen. Detta är säkert bara ett av flera sätt att fixa till en skogsbilväg eller en enskildgrusväg åt en vägförening. Dock kvarstår en intressant fråga hur man värderar timpengen för ett sådant arbete


Nja, när jag sladdar mina vägar blir det nog någonting mitt emellan. Ska man riva så hårt som avses ovan krävs ju att det finns ett rejält lager att riva av, och så är ofta inte fallet. Man sladdar för att riva loss gräs och jämna till. Tyvärrr är det väl så att många ägare till skogsbilvägar snålar på ytmaterialet (kanske också bärlagret). Det är ju som alltid en avvägning mellan fördel och kostnad.

Avatar Fallback

Re: Hur tjänar ni pengar på era traktore

Snowblow06  
#177552 Helträtt Midgård ang. Hur skogsbilvägen oftast ser ut. Mitt exempel var mer generelltt hur jag nyttjar bakbladet på en bättre grusväg

Användarvisningsbild

Re: Hur tjänar ni pengar på era traktorer?

Mäki  
#177553 .
Senast redigerad av Mäki fre 08 jun 2012, 23:29, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Hur tjänar ni pengar på era traktorer?

Crisse  
#177554
Brickan skrev:Var på vägkurs med Skogsstyrelsen nyligen De var bara lite förtjusta i vägsladdar och klenare maskiner. Det ska vara en riktig väghyvel som orkar. De menade att poängen med att hyvla vägen var att röra om i ytskiktet ända ner under groparna. enligt dem ska man alltså riva upp groparnas botten. teorin var att där hamnar finkornigt sediment som håller vatten. Får detta ligga kvar som det blir när man sladdar vägen och bara fyller igen groparna, så kommer gropen tillbaka snabbare än kvickt och det hela är ogjort. Att bara fylla igen groparna och forma bomberingen räcker inte.


Detta är metoden om man ska få ett bra resultat, och det vill man få om man ska köra som entreprenör. Men mindre skogsbilsvägar och inte så hårt trafikerade vägar så fungerar en sladd med lite tyngd på.
Men det går att hitta bra hyvlar(nordverk, svedala) till mkt vettiga priser.
Men då har vi tappat traktorn, men en hyvel kanske är ett alternativ till att utvidga verksamheten.

Avatar Fallback

Re: Hur tjänar ni pengar på era traktorer?

Midgård  
#177555 OK det kan nog ligga en del i det som Snowblow och Crisse skiver. Man har ju sett hur många samfällda väger ser ut med alla hål. Här kanske finns utrymme för en del entreprenörslobby. På mina egna vägar har jag inga potholes men å andra sidan mycket lite trafik. Däremot har jag problem med grova stenar som tycks krypa upp i vägbanan från ingenstans.

Användarvisningsbild

Re: Hur tjänar ni pengar på era traktorer?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#177557
Midgård skrev:Däremot har jag problem med grova stenar som tycks krypa upp i vägbanan från ingenstans.

Precis, där är det guld med grusskopan på traktorn som komplement till bakbladet, bara
att bryta upp stenarna, bära åt sidan och hämta fyllnadsmtrl.

Avatar Fallback

Re: Hur tjänar ni pengar på era traktorer?

Midgård  
#177559 Vad man undrar över är ju om inte dessa grova stenar behöver vara kvar för att bära vägbanken, och i stället för att tas bort, fyllas över med fyllnadmassa eller grus. Ja, jag är öppan för synpunter.

Användarvisningsbild

Re: Hur tjänar ni pengar på era traktorer?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#177560 Ja bara nån betalar för massorna och arbetet så lär väl inget hindra.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).