Skogsmiljö och Trädlära

Hur återställa sönderkörd skogsväg

24 inlägg 24287 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
Skogsante  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17683 Krävs det tillstånd för att bygga en skogsväg?

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17701 Normalt inte.

Användarvisningsbild

Tillstånd på våtmarker

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17749 Ska den tänkta vägen gå över en våtmark eller andra känsliga områden, så krävs det nog tillstånd från t.ex. Länsstyrelsens miljönissar.

/Niklas

Avatar Fallback
Skogsante  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17760 Nej den korsar ingen våtmark. Marken består av sand, grus och ett område med klappersten. Jag fann en bra sida hos skogsforsk, där kan man lönsamhetsberäkna bygget. Se länk; http://www.skogforsk.se/KunskapDirekt/d ... &bmp=16319
Vidare så fann jag en blankett för samrådsanmälan med skogsstyrelsen. Den skall vara inskickad senast sex veckor i förväg (samma som vid föryngringsavverkning). Kan klapperstensfält vara skyddsvärd biotop?

Användarvisningsbild

Bra länk

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17863 Fin länk du hittade där. Gick säkert bort minst en timmes surfande där :lol:

Vad klapperstensfältet beträffar, så skulle jag inte bli förvånad om miljönissarna har synpunkter, speciellt om du vill ha det som bärlager på din skogsväg. Men det lär du ju få reda på om du gör samråd med skogsstyrelsen...

/Niklas

Avatar Fallback
Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17872 Klapperstenfältet, där kommer du att få stanna med vägen. Får man inte köra över en kolbotten så får du knappast göra väg over klapperstensfältet.
Testa om du vågar, din dom kommer att bli prejudikat.

Användarvisningsbild
Christer j  
#17873 Man får ta 1000 m3 fylle även grus per år för eget bruk utan täkttilstånd o miljöprövning om det inte är särskilt skyddsvärda objekt.Kollade upp detta noga inför ett vägbygge för några år sedan eftersom det då hette att alla alltid skulle söka täkttilstånd(länsstyrelsen ville väl ha arbete)
Om inte klapperstensåsen har tecken på fornlämningar eller boplats så rekomenderar jag att köra på som inget hänt.
Om der dyker upp tex sotfläckar i gruset så är det bäst att du alldrig har sett dom,men det var inte jag som sa det.

Avatar Fallback
Tulles  
#17889 Om klapperstensfältet har bevarade fornlämningar är det isåfall troligen gravar, knappast boplatser. Det kan vara rösen av olika slag. De är 1500-3500 år gamla och har legat där sen dess. Det är trist att rasera gravar, lite kränkning av griftefrid eller vad det kallas för. Risk för efterräkningar också, i framtiden. Men det framgår av ekokartan om där finns fornlämningar som är gravar, kolla R:en.

Mvh Jonas

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur återställa sönderkörd skogsväg

kaninenoswald  
#116548 Nu är jag lite sent ute men det kanske finns någon annan med liknande problemsom kan ha glädje av följande metod:

Ett något enklare förslag som dessutom medför att du kan köra på vägen nästan direk är i alla fall att förstärka den med ett geonät. Det går snabbt och medför betydligt mindre markpåverkan än att dika ur och ha sig. Det är allt som oftast dessutom billigare.

Du kan läsa mer om hur det funkar på exempelvis denna sida:

http://se.byggros.com/Stabilisering_av_vagar_och_planer

Metoden är som sagt rätt enkel. Vad du gör är i princip följande:

1. Jämna ut vägen
2. Lägg ut geonätet
3. Lägg på ett bärlager gruskross
4. Tuta och kör

Det håller förvånandsvärt länge, 5-10 år är inga som helst problem om det görs riktigt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).