Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Ny svensk skotare! (Timberjan 522)

30 inlägg 21791 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
Frippe  
#14178 Janne vet vad han gör! =)

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14467 Den är 3 delad,så man har dubbla stuvar med virke på den. Ska väl lasta typ som en 12 tons skotare påstås det.
Sen kan man plocka av kärran ock dra in bakänden,montera på skördaraggregatet. Tror dock mer på den som skotare.

Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#17107 Hej,
Lite mer info om maskinen:

http://www.timberjan.se

http://www.op.se/parser.php?level1=154& ... &id=869491

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17741 Ännu lite info om försäljningen

http://www.arbetarbladet.se/local_article.php?id=594460&avdelning_2=102

De körde en hel del 1:a gallring här i närheten som jag var ut och tittade på. Dock så använde de inte vagnen där,sa att de var för sinksamt. Funkar det inte med den så känns de som de tappar lite vitsen.

Avatar Fallback
Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17744
Engstrand skrev:
De körde en hel del 1:a gallring här i närheten som jag var ut och tittade på. Dock så använde de inte vagnen där,sa att de var för sinksamt. Funkar det inte med den så känns de som de tappar lite vitsen.


Inte för att jag kan så mycket om skotare.. :oops: Men det verkar som om det inte fanns någon styrning på sista vagnen, när jag tittade på dom bilderna du hade laddat upp..
Har jag noterat rätt..?

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17746 Näe,det stämmer,va väl delvis därför de inte körde med vagnen heller som de lät. Fick inte gärna vara nå skarpa kurvor och så...

Avatar Fallback
Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17752 Måste bli bus-knöligt att backa eller vända ekipget när det inte finns någon styrning på sista vagnen...En sak är väl om man kör på ett hygge..Men i en gallring måste det bli svårt..
Eller..? :?

Avatar Fallback
Skogsante  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17756 Jag tycker maskinen ser smidig och fin ut. Den bakre vagnen torde vara svår att backa med men om det är lång skotning kan den vara skön att ha tillgång till. Undrar vad priset på den blir? Femhundatusen räcker väl inte långt...

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17759 2,5 miljoner stod det i tidningen. Men då är det väl komplett kombimaskin med aggregat å så.
Stod ju i tidningen att det fanns 3 prototyper åxå,ja har då endast sett röken av en.

Avatar Fallback
Skogsante  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17763 Den ser ju ut som en proffsmaskin i storlek som en VIMEK 606 men den är alltså 4-5 gånger dyrare. Med det priset torde det inte finnas många köpare. Det finns ju så mycket annat att jämföra med då.

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17829 Den är väl aningen vassare än vimeken,längre och starkare kran. Sen är det ju riktig stol med armstöd och minispakar samt apteringsdator. Sitter Dasa 380 i prototypen. Sen får du ju både en skotare och skördare för det priset.
Är väl tänkt som en "nischmaskin" som ska ta sig ut på lågmarker året om osv.

Skogsante skrev:Den ser ju ut som en proffsmaskin i storlek som en VIMEK 606 men den är alltså 4-5 gånger dyrare. Med det priset torde det inte finnas många köpare. Det finns ju så mycket annat att jämföra med då.

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21484 Var ute och kikade på Timberjan idag. Den var i skördarutfarande,höll till i nån tallmosse. Pratade med chauffören,maskinen hade gått ca 5000 timmar nu utan större problem.
Det har väl gjorts en del småmodifieringar eftesom men nu skulle den in och få en ny kran samt lite bredare och kraftigare band. Sitter en 6-6,5 meters mowi på nu,sen skulle det bli en vanlig vikarmskran på 8 meter.
Utvecklingen fortlöper än så länge,trodde det skulle gå en i serieproduktion till slutet av året/början av nästa.
Kameramobilen e lite kass,får se om ja kan få lite bilder på den i skördarutförande på måndag.

Avatar Fallback

Re: Ny svensk skotare!

nokkajoker  
#61090 Hej! www.timbear.se är sidan ni ska kolla på! Den lastar 5ton per vagn, inte 5 ton totalt... Den liknar inte Farmi-trac men dock väldigt nära en kopia på Nokka 24WD som tillverkades redan i slutat av 80-talet.

Användarvisningsbild

Re: Ny svensk skotare!

Torparn79  
#61095

Användarvisningsbild

Re: Ny svensk skotare! (Timberjan 522)

Fredrik Reuter  
#396185 Här har vi en gammal tråd från 2006 som vi kan länka ihop med din nya @erre .

Tyvärr har bilderna fallit bort på sidan 1 som Engstrand lade upp på imageshack, det är nackdelen med att publicera hos någon stor drake, får de för sig att rensa så gör de det...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).