Motorsåg och handhållet

Byta kolv, vevaxeltätning? Stihl

5 inlägg 5055 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Byta kolv, vevaxeltätning? Stihl

Pepsi15  
#177030 Hej skogisar.

Ska byta kolv på min stihl ms 250 och även vevaxeltätningarna tänkte jag byta, ngn som har tips på hur jag får bort svänghjul och koppling, antar att de måste bort?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Byta kolv, vevaxeltätning? Stihl

Phantom  
#177092 Kopplingen skruvar du loss. Det finns angivet på kopplingen åt vilket håll du ska vrida(vänstergäng). Kan underlätta att låsa kolven med en kolvstopp i plast, eller stoppa ner en bit startsnöre(eller liknande) i tändstiftshålet.
Svänghjulet brukar lossna om man knackar försiktigt på vevaxeln. Jag brukar skruva loss muttern så den ligger i nivå med vevaxeln och knacka lite försiktigt med en dorn/körnare på axeln. Funkar även att "hänga" sågen i snöre som sitter under svänghjulet och sen knacka försiktigt.
Vevaxeltätningarna byter du genom att lossa hela vevhuset/cylindern underifrån sågen. Sen ger det sig själv. Skaffa en flytande packning när du återmonterar vevhuset/cylindern. Den ska tåla olja, bensin och värme.
Lycka till!

Avatar Fallback

Re: Byta kolv, vevaxeltätning? Stihl

Pepsi15  
#177162 Tack för svar, det löste sig riktigt smidigt, blir till o byta vevaxellagren också, låg lite kulor o skvallprade runt..

   TS
Avatar Fallback

Re: Byta kolv, vevaxeltätning? Stihl

Phantom  
#177179 Låter som en bra idé om kulorna skvalpar runt :)

Användarvisningsbild

Re: Byta kolv, vevaxeltätning? Stihl

Loggerslife  
#642207 Går man tillväga på samma sätt med en 260 när svänghjulet ska dän? Har ett gammalt lik som står i källarn med havererad kolv som jag tänkte skrämma liv i.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).