Traktorn i skogen

Hur tjänar ni pengar på era traktorer?

124 inlägg 91092 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur tjänar ni pengar på era traktorer?

ztrade  
#177059 Jaa, med risk för att låta som en idiot så frågar jag nu :)
Vad gör ni med era traktorer för att tjäna pengar?

Har tillgång till en valtra c120 som mest är ståendes just nu, andvänds till att klippa egna hästhagar(Stooora åkrar) och som allt i allo maskin med pallgafflar och planeringsskopa på hästgården nu över sommarn och på vintern skottas det snö i liten skala med bakhängt snöblad/schaktblad. Det är sambon som har traktorn i sin hästverksamhet och jag tänkte se över möjligheterna att dra in lite pengar som täcker servicar och ofrivilliga reparationer :lol:

Ska man köpa sig en: http://www.kts.se/NT/svenska/produkter/ ... ippare.htm
och lägga ut en annons på blocket, lokala tidningen?

eller en: http://www.busbjornen.se/leksaker/bilar ... 16-60_0259
och plöjja upp åkrar på måfå?

Lantbrukskompetensen är begränsad så växelplogen kanske är lite vågad att manövrera med risk för galet missnöjda kunder :) Gräsklippning/släntklippning känns ju som en syssla som inte borde vara omöjlig att lära sig, men hur får man tag på jobben?

Vad finns det mer för spännande jobb era kära traktorer får utstå?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Hur tjänar ni pengar på era traktorer?

jd6630  
#177062 tja du de finns ju massor me jobb för en traktor i den storleken.
kantklippning gräs skörd bal pressning sådd ja allt möjligt
sätt en annons på blocket eller i tidningen o hyr ut traktorn utan redskap, 440kr timmen + moms

Avatar Fallback

Re: Hur tjänar ni pengar på era traktorer?

Blivande snickare  
#177066 Snöplogning och vedklyvning i liten skala.

Avatar Fallback

Re: Hur tjänar ni pengar på era traktorer?

jd6630  
#177069
Blivande snickare skrev:Snöplogning och vedklyvning i liten skala.



de betalar inte en traktor i den prisklassen, såvida inte dom har chans o peta in den på swevia eller kommunen

Avatar Fallback

Re: Hur tjänar ni pengar på era traktorer?

Blivande snickare  
#177072 Jag svarade på rubriken "Hur tjänar ni pengar på era traktorer?". Helt klart betalar det inte in ztrades Valtra :geek: .
Senast redigerad av Blivande snickare mån 04 jun 2012, 22:33, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild

Re: Hur tjänar ni pengar på era traktorer?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#177074 Hyr ut den åt en bonde?
Med eller utan förare.

Avatar Fallback

Re: Hur tjänar ni pengar på era traktorer?

4WD  
#177082 ?
Senast redigerad av 4WD tor 07 jun 2012, 17:17, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Hur tjänar ni pengar på era traktorer?

Blivande snickare  
#177095 Tackar, jag fyllde här den 18 maj :grin: usch vad tiden går! :lol: :roll:

Avatar Fallback

Re: Hur tjänar ni pengar på era traktorer?

ztrade  
#177111
jd6630 skrev:tja du de finns ju massor me jobb för en traktor i den storleken.
kantklippning gräs skörd bal pressning sådd ja allt möjligt
sätt en annons på blocket eller i tidningen o hyr ut traktorn utan redskap, 440kr timmen + moms


Då låter det som jag har en lite att välja på :)
440 kr/h exkl. är det ett riktpris med eller utan förare?
Finns det folk som hyr in traktorer för att röjja runt på deras åkrar med deras egna redskap?

Blivande snickare skrev:Snöplogning och vedklyvning i liten skala.

Jobbar på att hitta en vettig vedprocessor till lagom peng då träden här hemma blåser omkull i diverse stormar :P skulle kunna fixa några årsbehov till oss själva samt sälja i liten skala samtidigt som jag snyggar upp på "tomten" :) Snöplogningen har jag försiktigt börjat kika på, lite osis att jag köpte en hydraliskt bakhängt snöblad i vintras för att sedan få köpa loss en beggad bakhängd grusspridare för 300 kr månaden efter, blir lite bytande om det ska grusas(fast det är det värt med tanke på priset :grin: )

jd6630 skrev:
Blivande snickare skrev:Snöplogning och vedklyvning i liten skala.



de betalar inte en traktor i den prisklassen, såvida inte dom har chans o peta in den på swevia eller kommunen

Många bäckar små :) klart är att det inte betalar hela maskineriet, men nu står den ju där så allt av intresse :)

Slurfi skrev:Hyr ut den åt en bonde?
Med eller utan förare.

Jaa, nyfiken på hur det här fungerar, vad behövs för förkunskaper igentligen, ratta traktorn kan jag ju, men sen tar ju kunskaperna slut, kan inget om hö, göra "vallar"(heter det så?) med växelplog, osv...

Blivande snickare skrev:Tackar, jag fyllde här den 18 maj :grin: usch vad tiden går! :lol: :roll:

Grattis gratto :ymparty:

Hmm, magkänslan säger att "gräsklippning" är den varianten som är "enklast" att utföra om man bara har pengarna till redskapen, det gäller bara att ratta traktorn och inte kör in i saker, rätta mig gärna om jag har fel :)

Vad är fördelarna/nackdelar med att ha en: http://www.kts.se/NT/svenska/produkter/ ... ippare.htm
kontra en: http://www.ystamaskiner.se/index.php?pa ... emid=12778

Fördelen med armen är väll att man kommer över tex: vägräcken och kan lyfta in den i trånga utrymmen.
Fördelen med den "fasta" sidoförskutna, lättare att koppla på, mindre kopplingar, kolvar, osv som kan gå sönder, billigare?

Håller man sig med jobb om man enbart har den sidoförskjutna varianten eller bör man ha en klippare på arm?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur tjänar ni pengar på era traktorer?

jd6630  
#177121 snälla hyr ut traktorn till grann bonnen för 440kr + moms + förare. de låter som de blir billigast

ska du köra snö??? har du frontlyft???? lastaren kan du slänga på skroten efter 1 vecka så frontlyft annars får du köra med ram under. vikplog 360cm med stänk vipp pendel o flyt ca 250000

ska du hugga vallar köp en redig slåtterkross med crimper o matta 400000

vägrenar till grannarna låter inte som de mest lönsamma om du ska köpa de lumpet du länkar till. ja har en sparehead 7000 ,med 9 m arm hyd motor o el drift tv över vakning skyltar gasbrännare o stolp trimmer du får den för 340 000 o hämtar själv då får du med viktern osse

skaffa jobb på swevia o så köper du min klippare annars e den modellen överkurs, räcker bra med ett vanlig sido slåtter annars för 25000

Avatar Fallback

Re: Hur tjänar ni pengar på era traktorer?

ztrade  
#177126 Härligt med inbitna traktorgubbar :) uppskattar ärligheten och din input :)
Nu var det inte märket på klipparna som var det viktiga utan vad de olika modellerna hade för egenskaper.

En tanke med sidohängd klippare är att den skulle göra stor nytta på våra egna marker, men kan man jobba med den och dra in några kulor.
Eller är det lika bra att lägga mer pengar från start på en klippare med arm för att lyckas håva in lite pengar?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur tjänar ni pengar på era traktorer?

jonathanA  
#177130 Det där med att "håva in" pengar på en jordbrukstraktor är inte helt självklart, åk runt till lite större gårdar i byggden och snacka lite med bönderna, och försök bygg upp lite goda relationer och hör lite om någon behöver hjälp nån gång, vid tex. skörd eller vägtransporter.
vissa gårdar ligger på gränsen med traktorer och kan behöva en extra nån gång, och räkna inte med att kunna fakturera fullt från början utan börja "hora" dig fram i början innan du har kommit in i gänget så kanske du kan ha tur å få lite körningar på sikt!

Lycka till!

Avatar Fallback

Re: Hur tjänar ni pengar på era traktorer?

Crisse  
#177142
jonathanA skrev:Det där med att "håva in" pengar på en jordbrukstraktor är inte helt självklart, åk runt till lite större gårdar i byggden och snacka lite med bönderna, och försök bygg upp lite goda relationer och hör lite om någon behöver hjälp nån gång, vid tex. skörd eller vägtransporter.
vissa gårdar ligger på gränsen med traktorer och kan behöva en extra nån gång, och räkna inte med att kunna fakturera fullt från början utan börja "hora" dig fram i början innan du har kommit in i gänget så kanske du kan ha tur å få lite körningar på sikt!

Lycka till!

:-bd
Bygga upp ett kontaktnät är oehört viktigt, som föregående talare säger så får man "hora" lite ibörjan. Men gör du bra jobb så sprider sig ryktet och dom "horade" timmarna tjänar igen sig mångfalt.

Användarvisningsbild

Re: Hur tjänar ni pengar på era traktorer?

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#177144 Kolla om det finns behov av att hyvla grusvägar.

Avatar Fallback

Re: Hur tjänar ni pengar på era traktorer?

Snowblow06  
#177148 Jag tror som föregående att man kan försöka starta i liten skala och sälja in sina maskintjänster, givetvis inte till förlustpriser, men kanske med mindre utrymme till avkastning i början. Sen kommer de succesivt att rulla på och öka och därmed prisbilden. Titta på hur marknaden ser ut där du har din verksamhet, om det finns gårdar som behöver köpa in traktorkörning eller om det finns fler hästgårdar som exemplevis saknar traktorresurser och där du kan starta med den utrustningen ni använder för den egna verksamheten. Eller vägföreningar som kan tänkas behöva snöröjning eller vägskötsel. Samt prioritera vad du skall investera i, exempelvis en tippvagn eller ngn traktordragen väghyvel, beroende på vad man riktar in sig på och vill bli bra på. Bortsett från den ekonomiska aspekten är det bara bristen på tid och egen kreativitet som är gränsen

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).