Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Suzuki quad runner tomgångs problem

20 inlägg 25474 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Suzuki quad runner tomgångs problem

viktor meck  
#168977 du måste ha luftfilter på för att den ska gå riktigt. annars så är tomgångskanalen eller lågfartsmunstycket igensatt

Avatar Fallback

Re: Suzuki quad runner tomgångs problem

Perjons  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#169392 Konstaterades dålig kompression. ATV-handlaren säger att motorrenovering kostar över 10 tusen. Han tycker, föga oväntat, att jag ska köpa en ny. De har kampanjer just nu. Honda 420 me vinsch och o hasplåt för 62 tusen + moms

Användarvisningsbild

Re: Suzuki quad runner tomgångs problem

viktor meck  
#169406 Tar de din i inbyte? Om de gör det så är det en bra deal :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Suzuki quad runner tomgångs problem

Perjons  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#176684 Jaha, Nu har jag hämtat maskinen, som alltså är en årsmodell 86 250 kubik, från verkstad nr 2. Den har varit på verkstad mer än en månad nu och fortfarande är inte felet hittat. Mekanikern skäms.
Fenomenet är alltså framförallt att vid mycket gaspådrag, den dör, hackar, smäller, ibland hoppar den till och går som ett spjut tills man släpper gasen och sedan blir det samma visa när man ger gas igen. Det blir ingen större skillnad med choke.
Vad som gjorts:
- Tvättat luftfilter, även provat köra utan filter
- Plockat isär förgasaren flera gånger, allt ser bra ut.
- Tömt tanken och rengjort filtren vid bränslekran
- Rivit bränslepumpen. Ser OK ut.
- Kört med provisorisk bränsletank, dvs kopplat bort ordinarie bränsleslang och kört med plastflaska i handen
- Kollat vacuumslangen och avrinningsslangen
- Bytt olja och säkerställt att det inte är för mycket olja
- Kompprov bra
- Ventilerna ser bra ut
- Kammen ser bra ut, inget slitage
- Plockat bort och provat köra med bara krök, ingen skillnad
- Bytt tändstift
- Provat med annan tändspole inkl tändkabel o tändhatt (från moped) ingen skillnad
- Mätt upp värdena med mätinstrument på alla kabelkombinationer vid CDI-boxen, allt ligger i rätt intervall.
- Mätt upp värdena i kablarna från magneten, också korrekt.

Vad göra nu? Funderar på att:
- Skruv bort kröken. Känns osannolikt men det skulle kunna vara något som sitter i den.
- Hitta delar att byta ut mot, t ex förgasare, tändspole, CDI-box. Men var hittar man en förgasare?
- Sälja eländet, men den är i närmast perfekt skick i övrigt...

Hoppas att någon kan komma med vettiga förslag!

Användarvisningsbild

Re: Suzuki quad runner tomgångs problem

viktor meck  
#176713 det står på vad det är för någon förgasare. kolla ebay

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).