Motorsåg och handhållet

Hva 343F svarar inte på gaspådrag

14 inlägg 14603 visningar 4 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Husqvarna

Hva 343F svarar inte på gaspådrag

Lex Luthor  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#176328Körde lite med trimmersnöre med Hva 343F röjsåg i helgen. Gick hur fint som helst ungefär en halv tank, vilket var vad som fanns i tanken. Brydde mig inte om att tanka när jag startade den utan arbetade mig mot kombidunken. Helt plötsligt svarade den inte på gaspådrag och dog. Jag trodde det var bensinstopp och tankade. Efter det så gick den inte alls, eller snarare, det gick att starta den men den svarade inte på gasen och dog hela tiden. Provade att starta massor av gånger men den kom aldrig igång riktigt. Några ideer?
Luftfilter OK, full tank Aspen (ja, 2t..), har inte gått speciellt mycket.
Var inne hos handlarn och köpte reservdelar till andra prylar som krånglade och han nämnde bla bränsleslang. Det känns hursomhelst inte troligt att det är någon förgasarjustering, så jag har inga riktigt bra uppslag.

TS
Husqvarna motorsågar

Re: Hva 343F svarar inte på gaspådrag

Per S  
#176335Det borde finnas en "punp" i anslutning till tanken (ser ut som gummiknapp) tryck på den några gånger borde den hoppa igång

Per S skrev:Det borde finnas en "punp" i anslutning till tanken (ser ut som gummiknapp) tryck på den några gånger borde den hoppa igång

Det borde den göra, ja. :grin: Jag provade såklart det och den gick korta stunder, mååånga gånger.

TS
Användarvisningsbild

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#176353Du har nog hål i bränsleslangen.
När du pumpar med primern så drar du igenom bränsle till förgasaren och motorn går en liten stund på det. Förgasaren pumpar så små mängder bensin att den inte håller sig igång om det är hål nånstans.

Botvig  
#176398Det låter som fel på bränsletillförseln antingen hål på bränsleslangen eller trasigt pumpmembran i förgasaren. Kan oxså vara läckage vid packningen mellan förgasaren och motorn så att vevhuskompen inte kan påverka membranet. Kolla så förgasaren inte skakat loss.

#176400Börjar nog med att byta slangen så får vi se.

TS

nalle34  
#176478Testa ochså om det är vakum i tanken. Då stannar den efter ett tag. Finns på tank locket ett litet hål kolla om det är i gensatt? Annars kan det i bland hjälpa att öppna det lite och få den vakumet.

Botvig  
#176483Fick du igång den ?
Kom att tänka på filtret som sitter i tanken.
Om du körde den tom eller nästan tom kan det varit föroreningar i tanken som satt igen filtret så att den inte orkar att suga till sig bränsle. Kolla detta innan du börjar skruvar, det bör gå att fiska upp filtret genom tankhålet.

#176484Det var inte vakuum i tanken. Jag hann aldrig kolla upp filtret, men jag har tänkt samma tanke.
Tyvärr dröjer det nog ett tag innan det "spännande" problemet får sin upplösning...

TS
Användarvisningsbild

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#176530Det är ju fort gjort att kolla slangen, eller det mesta av den iaf.
Gör ordentligt rent och se till att allt är torrt och sen pumpar du runt bensinen med primerblåsan, då cirkulerar det och om du har hål nånstans så blir det blött :surp:
:mrgreen:

Det är ju nånting med bränslet eftersom den startar men dör när du gasar, blir troligen för mager blandning just då.
Lika bra att vi ger dig en lista att jobba efter!

1. Filtret i tanken
2. hål i slangen / klämd slang
3. lös förgasare

Om allt ovan är OK så skulle jag kolla gnistgallret i ljuddämparen och till sist en titt i förgasarn så man ser om chokespjället och gasspjället öppnar och stänger som de ska.
Om allt fortfarande är OK så blir det till att ta av förgasaren och undersökan membran, dåliga packingar/impulsslang mellan förgasare och cylinder mm

Brumsten  
#176642Hej L-L.
Har du provat att lossa plomberingen på justerskruvarna?. Om inte så kan du skära av vingarna på spärrhylsorna. Jag tror att motorn får för lite bensin på lågvarvet. Prova med att göra en grundinställning av förgasaren. Har du en motor med automatisk dekompventil? om så är fallet, kontrollera att ventilen sitter fast i cylindern och att slagen är hel. Om du har möjlighet att provtrycka förgasaren med en tryckprovare så ansluter du den på bensinslangen i tanken. Då kan du testa hela vägen fram till nålventilen. Om det är otätt, flytta mätaren till förgasaren, om det är tätt då ligger felet i slangen, otätt kolla nålventilen. Om det inte hjälper, byt förgasare. Tyvärr är förgasarna idag sämre än tidigare, dom drabbas av mystiska läckage och fel som är svåra att hitta, det finns kanaler och backventiler på reglersidan som går enkelt inte går att rengöra eller byta.
// Brumsten.

#176670Mycket bra uppslag här, man tackar!
Jag skall kolla nästa gång jag åker dit. Lite skumt att det plötsligt dyker upp, men det är klart grejerna kan paja närsomhelst.

TS

#183778Tänkte jag skulle återkoppla med resultatet. Det märkligaste var att den gick över huvud taget. Slangen från tanken var nästan helt av vid första anslutningen mot "motorn/pumpblåsan", så den fick ju inte jättemycket bränsle... Tackar för hjälpen!

TS
Användarvisningsbild

totte  
#183783Trevligt att det löste sig. Och tack för återkopplingen, det uppskattas här!

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).