Verkstan

Vad var det senaste ni byggde??

2458 inlägg 961577 visningar 177 följer Svara, dela mm...  
Enskede Hydraul

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Månskensbonnen  
#171085Hade ja försökt med silvertejp så hade ja nog åkt på en snyting. Fick göra allt nytt från fyra tomma väggar, nya fönster, regla om väggar å tak, ny el. Men nu börjar skåpen komma på plats så de tar nog bara en tre veckor till :mrgreen:

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner

Lövis  
#174129Blev färdig med min insatskoppa idag.
Fungerade mycket bra att lasta på lite grus med :grin:

Blivande snickare  
#174130Fin. 8)

axwell  
#175492En fågelholk för större rovfågel i pärluggleklass, kanske för sent denna gång men nästa år skall det vara rena UVSKOGEN.

Hoppas att det duger med träullsliknande madrass i botten, hålet fodrat med 110 mm avloppsrör för att skona fjäderdräkten även senare år.

Taket lutar i sidled och är klätt med 5 mm tjärpapp.

Användarvisningsbild

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#175655Tycker nog din är mera av "lyxklass" än min :smile: Smart med rör, jag filade ordentligt runt hålet så det blev "mjukt". Tänkte fylla med spån som djuraffärerna säljer. Hur tjock lager la du i botten?

axwell  
Uvskogen skrev:Tycker nog din är mera av "lyxklass" än min :smile: Smart med rör, jag filade ordentligt runt hålet så det blev "mjukt". Tänkte fylla med spån som djuraffärerna säljer. Hur tjock lager la du i botten?

Spån kan du väl göra med motorsågen, träullen får man vid urholkningen, dvs när svärdet följer fibrerna, instick från rot- eller toppända.

Experterna rekommenderar torr grov sågspån, jag hoppas att träull är ännu bättre.

Vet inte exakt hur tjockt det blev, försökte få till 7-8 cm.

Röret är delvis mot fåglar som markera revir genom att hacka i ingångshålet, tom. Talgoxar gör det.

Fredrik N  
#175724Blev helt plötsligt väldigt trött på att ha ventil paketet balanserandes på fyrkantsprofilen som jag sätter i tryckstångs fästet.
Svetsade på öron på en något större fyrkantsprofil och bultade fast den på dragstången på skogskärran.
Och kan man tänka sig det blev ju riktigt bra, skönt att ha ordning på ventilpaketet.

Användarvisningsbild

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Enkelt med plasmaskärare.

Jag gjorde en adapter till hitchkroken så jag kan dra släp med 50mm kulhandske.

Användarvisningsbild

totte  
#176198Fiffigt!

Blixten82  
#177705Snabbfäste på ventilpaketet från skogsvagnet.

Bild

Bild

Användarvisningsbild

En styck harpa med 32mm spalt.
Provade sålla lite ikväll och den fungerar.

Fredrik N  
#179215Var och köpte en ny svets för ett tag sedan, man blev ju liksom tvungen att prova den också.
Det blev till att göra fyra stycken förlängnings stakar till timmer kärran.
Sen blev det problem med vart man skulle ha dom när man inte andvänder dom, så det blev att svetsa ihop en hållare som jag bultade fast lågt på grinden, nu har man med sig förlängnings rören när man behöver dom. Jag har dock inte haft möjligheten att prova dom i praktiken än.

Användarvisningsbild

Fredrik N skrev:Var och köpte en ny svets för ett tag sedan, man blev ju liksom tvungen att prova den också.
Det blev till att göra fyra stycken förlängnings stakar till timmer kärran.
Sen blev det problem med vart man skulle ha dom när man inte andvänder dom, så det blev att svetsa ihop en hållare som jag bultade fast lågt på grinden, nu har man med sig förlängnings rören när man behöver dom. Jag har dock inte haft möjligheten att prova dom i praktiken än.

Jag funderade lite på det på min vagn åxå men de verkar sitta på jämt så jag gjorde inget
åt det problemet men undrar om man inte kan ha de vända upponer inne i stolpen?

Fredrik N  
#179314Det vore inte dumt, men hur löser problemet med att dom inte försvinner ner i stagen.
Jag gjorde mina 50cm långa och svetsade på en ring 20cm från änden. Då kan jag välja om jag vill ha 20cm eller 30cm höga stakar.
Det blev inte så stor ut byggnad med ringarna som jag hade trott, så jag svetsade på två klackar på varje förlängnings rör så dom inte kan killafast i stakarna. Mycket stakar nu. :roll:

Hema  
#179355Med tanke på Lövis fina grejer o nu då senast skopsplåtarna till gripen, undrar jag lite lätt varför inte detta redan erbjuds som ett billigare alternativ. 9-10K + moms, känns lite mycket, iaf för mig. Eller att man fick risgrip med plåtar till, så fick man fler funktioner på en o samma gång. (fast risgripar kanske är större jmfrt. mot vanliga)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).