Föryngring

Sådd?

23 inlägg 16271 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Sådd?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1759 Har varit ute och tittat på ngra kanonfina plant-och ungskogar av tall.
Samtliga föryngrade med radsådd i samband med markberedning.
Trodde sådd var nästan utdött. Tydligen rätt billigt också, beroende på hue mycket förädlat frö man vill blanda in. En extra plantröjning får man förstås räkna med. Å andra sidan har man ju alla möjligheter att lotsa fina tallar förbi älgbeteshöjd.

Funderar lite på om man skulle kunna så contorta eller t.o.m. lärk?Tror att båda dessa trädslag behöver täta(och dyra) planteringar för att bli fina. Har sett en del stygga contortaplanteringar, antagligen pga för glesa utgångsförband.

Har ni ngn erfarenhet av sådd? Jag har iaf fått ännu ett alternativ att fundera över inför kommande års föryngringar.



   TS
Arevo
Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1805 Var det ingen här som har ngn erfarenhet av sådd?

   TS
Avatar Fallback
torrtall  
#1808 Hej!

Jag har ingen erfarenhet av sådd, men jag lägger in några tankar ändå.

En positiv aspekt måste väl vara att man blir "garanterad" bra rotutveckling med tanke på all debatt som varit om rotsnurr och instabil ungskog.

Nu vet jag inte hur contortan du sett ser ut, men jag tror inte den kvistrensar sig bättre bara för att man sätter den tätare, de ungskogar jag sett är väldigt täta och ser ändå ut som en djungel, gröna kvistar ända ner. De contortaplanteringar jag sett som varit riktigt dåliga har varit på 500m+ höjd, de ser ut som skrutt. Krokiga och krypande. Men det är någar av de tidigare planteringarna i landet, så vitt jag vet.

Om det går att så tätare till samma kostnad, eller lägre, så bör det ju bli som du säger, att det kanske finns något bra kvar sedan älgen tagit sitt.

Men det skulle vara intressant om någon som har erfarenhet delar med sig.

Lycka till med föryngringsvalet :D [/b]

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1813 Hej!

Jag har,mig veterligen, aldrig sett ett såddföryngrat contortabestånd.

Jag tror,och hoppas, att den blir rakare,stabilare och mindre yvig om den får trängas lite från start.
Det blir def. billigare att så jmf med plantering. Däremot får man nog räkna med en extra plantröjning. Har en bild på mitt enda sådda bestånd(tall) som nu är knähögt och i akut behov av plantröjning.

Det som oroar mig med contorta är hur den tål tung blötsnö som bara tycks bli vanligare i mina trakter(AC-kust).

   TS
Avatar Fallback
torrtall  
#1815 Jag skrev nog lite otydligt, den contorta jag har sett har varit planterad.

Men det skulle vara intressant och höra om det finns några sådda bestånd, och om de blir "finare".

Men annars tycker jag att planteringarna på mera "normala" höjder (<350m) har blivit raka i alla fall, men väldig ludna.

Den plantering som jag sett närmast kusten står ovanför Bjurholm, men den har jag bara sett i förbifarten.

Avatar Fallback
L-A  
#1915 Hej där!

Sådde faktiskt nått hektar här i östra uppland förra våren!

Köpte fröna via S. Skogsplantor för 8000 kr/kg...

Rekommendationen är väll sisådär 6-7 hk/ha om ja inte minns fel. Men ja var lite trädgårdsaktig o sådde två frön/meter... Så det ända kilot jag köpte räckte långt...

Var o kika dels i höstas o i våras på groddplantsuppkomsten o känlsan var att endast ett frö per punkt nog hade räckt! Men jag hade även ganska regnig sommar förra året som var gynnsamt.

Om detta funkar bra skulle jag gärna villja ha en sådd samtidigt som markberedningen. Men problemet hos mig är att den tjänsten fterfrågas skralt.

Har även ngt contortaha från början av 80-talet som jag röjt i omgångar (tre med röjsågen o två med motorsågen...). Antingen blir det än gallring inom de närmaste åren, men jag luter åt att ev istället satsa på en tidig slutavverkning! Vore skoj att kunna få upp ny Contortaskog från kottarna. Lite osäker om det då krävs bränning eller om en markberedning i riset räcker? Nån som vet?

Om skötsel av contorta annars tycker ja att många slentrianmässigt sköter den alldeles för likt svensk tall. O det är ju ganska galet! Iofs är den pionjärträd men annars skall trädantal/ha mer påminna om granen anser jag! Naturligt sätt så har contortatallen vad jag förstår endast en omloppscykel på än så där 40-50 år, då brand sker. O då den inte har skorpbark dör alla vid branden. Brand blir det alltid då de ansamlas otroliga mängder biomassa ovan jord i en orörd contortaskog.

Som en jämförelse så har svensk tall en självgallringstopp på 10000 träd/ha i en röjningskog, medan contortan kan komma upp till 20000 träd i en liknande röjningsskog utan att börja självgallra. Deras barr är med skuggtåliga likt granens. Dessa åsikter med reservationer fritt ur minnet skall oxå sägas...

När contortan kommer upp i dessa tätheter så är rakheten inga problem. På amerikanske heter ju den "Lodgepole pine" för att indianderna använde den som lång smäcker mittstolpe i sina tält! Men visst kan den se för erbarmlig ut oxå om den växt glest, contorta är ju efter allt latin ock betyder "förvriden, krokig"!

I all ödmjuket ;-)
/L.

Avatar Fallback
L-A  
#1916 Vid närmare eftertanke har jag för mig att jag läste att SCA hade gjort några Contortaslutaverkningar på sina tidigast satt planteringar. Har för mig att de skulle försöka sprida ut riset oo markbereda o sen försöka få självsådd av fröna. Om eld var med i bilden kommer jag ej ihåg.

Kanske nått o rota i ni som bor i SCAs "lebensraum"...

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1918 Använde du behandlat frö? Jag har bestämt mig för att så contorta.Blev tvungen att doktorera själv i ämnet då det fanns ett sammelsurium av motsägande råd ang. detta.
De såddentreprenörer som verkar här var fullbokade hela året så jag kommer nog så manuellt till våren med behandlat plantagefrö.
Tusenkornvikten på contorta är mkt lägre än för tall, så man räknar med ca 0,15kg/ha manuellt och 0,2kg/ha maskinellt.

Väljer man maskinell sådd ska man kontrollera att utrustning för contorta finns, annars blir det onödigt dyrt och tätt.
Jag skulle gärna köpa maskinsådd med MB, men häromkring verkar det lite vingligt. Vet att en del fått vänta ett år då man lovat mer än vad som hunnits med.
Sår man manuellt kan man ju välja tidpunkt. Holmen använder en batteridriven såddpistol som tydligen ska fungera bra med contorta.
Hoppas kunna låna en sådan. Tar mig friheten att kopiera in ett svar jag fick ang fröbehandling:

"Jag har just utvärderat ett försök med vårsådd av skogssådd av behandlat och obehandlad contorta sått 2005 i Västerbottens inland av Skogforsk. Min rekommendation är att alltid så med behandlat frö vid vårsådd. Sådd med behandlat frö gav 50 % högre plantbildning än vid sådd med obehandlat frö första hösten efter sådd. Vinsten var hög, oberoende om jag sådde med högkvalitativt plantagefrö eller gammalt beståndsfrö. Med behandlat frö avses här det som vanligen kallas kall-våt behandling, stratifiering eller vitalisering. Vid kall-våtbehandling av contorta behandlas fröet i ca 20 dagar vid +5°C med daglig bevattning. Därefter torkas fröet till lagringstorrt. Behandlat frö kan sparas utan kvalitetsförsämring i minst 1-2 år. Det är troligt att många av de ogrodda fröerna i de obehandlade partierna kommer att gro nästpåföljande år (dvs i år), men det leder till ett mycket ojämnt bestånd i höjdutveckling. Vid höstsådd rekommendera jag sådd av obehandlat frö."

Ang kottar kan man väl samla in kott och skicka på klängning?

   TS
Avatar Fallback
L-A  
#1920 Intressant kunskap du delar med dig av :-)

Speciellt de där med såddvikt/ ha, det infot fick jag ej av SS`s återförsäljare...

Behandlat utgår jag annars att mitt kilo var.

Annars var mitt Contortabestånd från början av 80-talet planterat på sisådär 2-3 meters förband. Men de kom upp bra med själv föryngrat som fungerat som kvalitetsdanare. Mer o säga är att C verkar funka som bäst med asp o björk utvecklingsmässigt, svennetallen hänger inte med...

Älgskador har de blivit på både C o svensktallen, men mer toppbrott på svennen o mer barkgnag på C. Vad som är värst är en smaksak...

/L.

Avatar Fallback

Sådd av gran

Joppe66  
#11825 Är det någon som har erfarenhet av gransådd ?
I sådan fall vad utrustning använder man och vart köps frö ?
Kommer att höglägga med grävmaskin.
Bor i norra delen av Sverige.

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11847 Hej!

Det sås en del gran,men inte så vanligt.Oftast bara när blandbestånd önskas.Inte lika stor kvalitetsskillnad på sådd resp planterad gran, jmf med dito tall eller contorta.
Gran är en seg starter och bör nog,enl mig, oftast planteras.Särskilt om ingen skärm finns. På typisk granmark är det stor risk att gräs o sly tar över.

Högläggning med grävare på granmark är överlägset bästa MB.Jag skulle aldrig riskera en misslyckad sådd på en så påkostad MB. Plantera bra granplant och gläds åt ett,nästan garanterat, bra resultat.
För skojs skull rek jag att sätta lite lärk också. Grymt startsnabba och fin färg på hösten.

/Nisse

   TS
Avatar Fallback
Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11882 Granfrö finns naturligt nästan överallt. Under gynnsamma förutsättningar så gror dom. Att slänga ut dyrt ganfrö är nog ett högriskprojekt.

Avatar Fallback

Re: Sådd?

Contorta  
#120205 Owe Martinsson på SLU skriver "Sibirisk lärk har en överraskande hög produktionsförmåga i höglägen och i det fjällnära området"

Intressant artikel på http://www.lerk.no/2009/pdf/Sibirsk%20l ... tinson.pdf

Men plantor är ganska dyra, 2,60/st jämfört med tall eller contorta 1,10/st. Jag funderar därför på att så. Någon som har erfarenhet av sådd av sibirisk lärk i norra Norrland?

Avatar Fallback

Re: Sådd?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#120221 Sådd av lärk kan du nog tyvärr glömma. Fröet är svindyrt och så stort att det knappast fungerar i befintliga såmaskiner. Bra plantagefrö låg,när jag kollade för några år sedan, på ca 19.000:-/kg. Åtgång vid sådd 7-8 hg..

/Nisse

   TS
Avatar Fallback

Re: Sådd?

Contorta  
#120222 Det gör mig inget alls att fröet är svindyrt. Den enda frågan är: Tar det sig? Eftersom det är ett pionjärträd så borde det gro kvickt som attan, men på svårföryngrad mark i norra Norrland kan man inte vara säker. Därav frågan. Tänkte gå och manuellt så några ha på prov.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).