Skogsröjning

Vikt på tall/gran ?

5 inlägg 30538 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vikt på tall/gran ?

TobbeB  
#175765 Ska köpa en ATV med timmervagn men jag undrar igentligen vad en tall på ca 3,5 meter och en diameter på ca 40 cm väger? Någon som ha koll på det, vill inte köpa för klen vinch och "arm" till vagnen.



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Vikt på tall/gran ?

Mäki  
#175777 Ca 350-400kg beroende på årstid och färskhet.

Avatar Fallback

Re: Vikt på tall/gran ?

axwell  
#175778
TobbeB skrev:Ska köpa en ATV med timmervagn men jag undrar igentligen vad en tall på ca 3,5 meter och en diameter på ca 40 cm väger? Någon som ha koll på det, vill inte köpa för klen vinch och "arm" till vagnen.


Om några dagar vet jag vad en lite större gran än ditt exempel väger, misslyckades delvis få den i rätt läge på vagnen. Fast det här var med en griplastare där gripen inte får något bra tag pga dimension och stora knölar efter gamla kvistar.
Det var hur enkelt som helst att dra upp den med Clas Olsons elvinsch (1360 kg) stålwire för 1000 kr inkl. moms med manöverswitch och kontaktor.
Använde "dubbel lina" då den nuvarande syntetlinan är underdimensionerad, köper idag ny lina 5,5 mm som klarar närmare 2 ton ca 1000 kr inkl, räknar med att få på nästan 20 meter.

Styrkan i liknande vinschar klarar att lyfta de flesta stockar men det går långsamt, speciellt med helt utdragen wire/lina.
Dragstyrkan anges för vid utdragen wire/lina, inte lika starka när spolen är full.
Videoklipp under tråden"stormen Dagmar" där min elvinsch skymtar, på kranarmen har jag flera alternativa fästpunkter för blocken.

Skulle gissa på nästan 400 kg för din tall.

Avatar Fallback

Re: Vikt på tall/gran ?

TobbeB  
#175780 Hur mycket brukar armen på en timmervagn klara av om man vill ryfta på en sådan stock med den? Och stödben på vagnen är ett måste skulle jag tro eller går det utan?

Har en del frö tallar som skall tas ner.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vikt på tall/gran ?

Sti  
#232293 Tja, jag vägde praktiskt en nyhuggen fura... Den vägde 980 kg/m3...

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).