Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Vagn med drivning

26 inlägg 12667 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vagn med drivning

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#174895
Blivande snickare skrev:Det ska vara en ATV vagn, din är nog liote stor för det ;)
Verkar som att deras hydraulvagnar har hela stakar medan de vanliga skogsvagnarna har delbara.

Är du annars nöjd med ditt ekipage, Mikael?


Vagnen ska vara en vagn för atv men är lite förstärkt för att klara lite mer last.
Om du tycker den ser stor ut så är det nog för att det är traktorn som är liten. :grin:

Jag är skapligt nöjd över vagnen men det blev ju ett haveri för någon månad sen när övre fästet i svängpelaren gick av.
Men det var inga problem att få en ny del på garanti.

Satte på slagklipparen på traktorn idag så nu får det bli gräsklippe av istället.

Avatar Fallback

Re: Vagn med drivning

Nolltax AB  
#174897 Alternativt lägga pengen på band till ATVn?

Band på en fyrhjulning ger avsevärt bättre driv än en sexhjuling utan band. Trots två extra hjul..

Utan drivning på vagn ges även möjlighet montera band på vagn. Bättre bärighet.

Avatar Fallback

Re: Vagn med drivning

Månskensbonnen  
#174898
Nolltax AB skrev:Alternativt lägga pengen på band till ATVn?

Band på en fyrhjulning ger avsevärt bättre driv än en sexhjuling utan band. Trots två extra hjul..

Utan drivning på vagn ges även möjlighet montera band på vagn. Bättre bärighet.

En fråga :???: Om man lägger band på en odriven vagn går den inte tungt då?

Avatar Fallback

Re: Vagn med drivning

Nolltax AB  
#174900 Jag har de facto ej provat. Vet att möjligheten finns.

Fyra hjul som skär ned i en blöt upp-plöjd åker går hur tungt som helst.
Det vet jag bestämt. Å den gången hjälpte varken drivning vagn eller band på cykel.
Cykeln ville hur gärna som helst. Spann på stället å sprutade jord. Vagnen satt på röven likväl....

Fick gå hem å hämta stora vajerspelet. Finns olika sätt att slå ihjäl en dag....
Sen blev det bolaget å en whiskey.....

Avatar Fallback

Re: Vagn med drivning

Månskensbonnen  
#174907
Nolltax AB skrev:Jag har de facto ej provat. Vet att möjligheten finns.

Fyra hjul som skär ned i en blöt upp-plöjd åker går hur tungt som helst.
Det vet jag bestämt. Å den gången hjälpte varken drivning vagn eller band på cykel.
Cykeln ville hur gärna som helst. Spann på stället å sprutade jord. Vagnen satt på röven likväl....

Fick gå hem å hämta stora vajerspelet. Finns olika sätt att slå ihjäl en dag....
Sen blev det bolaget å en whiskey.....

Har själv funderat på om man kan ha band på vagnen trots avsaknad av drift. Vagnen sjunker som regel före traktorn om de e lite mjukt å fullt lass. Frågan är vad som händer när man svänger lite tvärt, boggin har ju en förmåga att skära ner, den går ju nästan på tvären ibland. Vad händer med banden i ett sånt läge, skär dom ner ännu mer eller?

Avatar Fallback

Re: Vagn med drivning

Nolltax AB  
#174908 En större yta mot mark borde ge lättare glid i sidled vid sväng.
Vanlig boggie å lass, då ska bakre hjulen glida i sidled med en massa däcksmönster.
Blöt mark så är risken att markytan följer med så att säga...

En ATV med band. där kan man knäppa bort framhjulsdriften å gasa likväl.
I vart fall på grusväg. Tungstyrd är den hur som haver....

Avatar Fallback

Re: Vagn med drivning

Nolltax AB  
#174909 En fråga värd att ta upp vid MaskinExpo är det onekligen......

Avatar Fallback

Re: Vagn med drivning

Blivande snickare  
#174932
Mikael skrev:
Blivande snickare skrev:Det ska vara en ATV vagn, din är nog liote stor för det ;)


Vagnen ska vara en vagn för atv men är lite förstärkt för att klara lite mer last.
Om du tycker den ser stor ut så är det nog för att det är traktorn som är liten. :grin:

Ja tänk vad proportionerna kan förvirra! :lol:
Jag är skapligt nöjd över vagnen men det blev ju ett haveri för någon månad sen när övre fästet i svängpelaren gick av.
Men det var inga problem att få en ny del på garanti.

Kranman verkar inte ha några problem med garanti servicen. Bra service= nöjda kunder =bra rykte= mer sålda varor. Ja dom har det uträknat :wink:

Avatar Fallback

Re: Vagn med drivning

DrDamp  
#175636 Verka bara som avesta har vagnar med drivning (utan kran skall det vara)

   TS
Avatar Fallback

Re: Vagn med drivning

Nolltax AB  
#175748 Man var ung en gång.
Motorsåg i ena näven å en timmersax i den andra.
-Jag är oövervinnerlig! -Jag producerar!

Åsså helt oväntat skenade tiden förbi. -Vad hände?

-Brumma såg, visst. Men lasta manuellt? Hört talas om hydraulik??

Fem vagn med sax, det värker rent grymt i fingerlederna. Hur lyfta ölen tänkte han uppgivet.
Beställa öl med sugrör......?

Avatar Fallback

Re: Vagn med drivning

DrDamp  
#175766 He he :D

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).