Skogsmiljö och Trädlära

Hormoslyr

12 inlägg 13855 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hormoslyr

Jägermeister  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17418 Hej!

Är det nån här som har varit i "kontakt" med ämnet hormoslyr eller vet mycket om det?

Tycker att det borde iaf va nån här som minns när det var på tapeten så att säga :lol:

För det är så att jag ska skriva en jävlit lång uppsats om ämnet i skolan som en egenvald uppgift, i denna ska jag även ta upp och redogöra för BT-Kemi skandalen :wink:

Jag hittar ju mycket fakta och vet en hel del själv också och av äldre bekanta som berättat en del, men det vore intressant att höra era åsikter om just detta ämnet, det måste ju väcka en del känslor för er som jobbar/jobbat i skogen tycker man :D

MvH Jägermeister



   TS
Avatar Fallback
Skogsante  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17419 Man har berättat för mig att en representant från skogsindustrin satt i en tv-studio, i ett debattprogram, och hävdade att hormoslyr var helt ofarligt. När då motparten fyllde ett glas med vätskan och påtalade "om det nu är ofarligt kan du väl dricka ur glaset". Varpå nollan drack ur glaset. Det sägs att nollan senare dog i canser.

Avatar Fallback
Jägermeister  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17431 Han som drack det i tv var BT-kemis (företaget som tillverkade ämnet) danske vd Lars Foss, och han drack det frivilligt utan att någon motpart sagt till honom att göra det!

Att han dog i cancer några år senare har inte kunnat konstaterats berott på drickandet av hormoslyret...

Fler som drack det för att överbevisa folk att det var ofarlig:
Lennart Christofferson, skogschef på UHB skog (dåvarande skogsavdelningen på Uddeholm).
Två andra jägmästare på UHB skog.

Inga av dessa tre har kunnat uppvisa tecken på att ha skadats av drickandet, nämnas bör att det var varsit snappsglas som togs under ett möte för allmänheten som UHB anordnade då det var mest uppståndelse om hormoslyret.

De två senare lever än idag, och Christofferson dog för några år sedan av helt vanlig ålderdom (tydligen en sjukdom som drabbar alla) :wink:

Kul att nån nappade :lol: det är lärorikt att diskutera :lol:

MvH Jägermeister[/quote]

   TS
Avatar Fallback
Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17449 Min far använde mycket hormoslyr till all granplanterad ängsmark och
sk 5:3 skog.
Var med och tankade ryggsprutan åt honom. För att få extra effekt
på bl.a ekbuskar så blandade vi i diesel i sprutan 😈
Den plantering av gran som skedde på 60-talet skulle idag lett till
åtal och fängelse. Idag växer det granar som är 40cm i brösthöjd
där det planterades 1965-68.
Lite kul är att det på 50-talet lämnades bidrag till stenröjning, på
60-talet bidrag till plantering av samma mark!

Avatar Fallback
Wilhelm  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17452 http://www.sr.se/cgi-bin/p3/programsido ... kel=795030
1h dokumentär om BT-Kemi

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17455
Röjkvist skrev:Lite kul är att det på 50-talet lämnades bidrag till stenröjning, på
60-talet bidrag till plantering av samma mark!


En polares far fick på 80-talet gratis granplantor av skogsvårdsstyrelsen, om han bara röjde upp och planterade igen den där meningslösa hagmarken., coh för att dika ut och plantera i våtmarken.

Nu skulle han väl få bidrag för att röja bort granen... :-)

Avatar Fallback
Jägermeister  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17485 Tack wilhelm! :D

Väldigt intressant och lärorik lyssning :lol:

MvH Jägermeister

   TS
Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17517 Jag plitade ned en liten minnesskrift inför biodlareföreningens 100-årsjubileum. Ur den kan jag citera följande:

""Våra bin dör av hormoslyr" hade Borås Tidning som huvudrubrik på förstasidan 16/8 1975. Göte Kry och Torsten Axelsson, Rydal hade förlorat fyra samhällen året före då Rydalsbolaget besprutat sina skogar mot lövsly. Bolaget blev polisanmält men utredningen lades ned och besprutningarna genomfördes som planerat. Det hjälpte inte ens att det ordnades allmänna demonstrationståg i Kinna mot besprutningarna."
----
Ovannämnda demonstrationer arrangerades av bl.a. Viola Claesson. Om du tar kontakt med henne kanske det kan ge något. Hon var riksdagsman för vpk under några år och var ganska engagerad i detta. Hon bor på en gård som heter Lunnagård och riktnumret är 0346. Du hittar henne säkert.

Avatar Fallback
Jägermeister  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17524 Okej

Ja det kanske vore nått 🧠

   TS
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#17542 Leta lite på "Björn Gillberg", Jägermeister, så kanske du får lite fler uppslag.
Han var väl lite frontfigur i BT Kemiskandalen samt hanteringen med DDT/Hormoslyr om inte jag minns fel?.
Någon som kommer ihåg när han tvättade sina skitiga vitskjortor i "gräddersättningsmedel" på bästa sändningstid?.

De blev ackurat som nya,,,,,:shock:

Avatar Fallback
Skogsante  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17584 Industrins bekämpning av löv på 1950, -60 och -70 talet resulterade i fina rena bestånd av barrkog på sina håll. Idag har det gått 40, 50 och 60 år. Det skulle vara intressant att analysera om det finns något samband mellan industrins brist på lövmassaved och den låga andel löv i besprutade skogar.

Användarvisningsbild
OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17586
Skogsante skrev:Industrins bekämpning av löv på 1950, -60 och -70 talet resulterade i fina rena bestånd av barrkog på sina håll. Idag har det gått 40, 50 och 60 år. Det skulle vara intressant att analysera om det finns något samband mellan industrins brist på lövmassaved och den låga andel löv i besprutade skogar.

Detta är ett bra exempel på hur svårt det är att veta vilket trädslag, eller kvalitet, som industrin kommer att efterfråga i framtiden.

Därför bör man inte enbart satsa på monokulturer. Det är bättre att satsa på blandade bestånd med olika trädslag.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).