mån 07 maj 2012, 00:20#174164
Har kört en 580D nu sammanlagt i en vecka och jag vet inte..... Tkr iofs att det är smidigt med pendelarmarna men jag tkr det är rätt onödigt, Valmet och JD funkar ju fullt ut bra att hugga med oavsett terräng. Tar man sig inte fram med dom ska ju ingen skotare dit heller. Tilläggas bör att en norsk entreprenör, Nordli (eller var det Sörli) Skog hugger branterna ingen annan svennebanan vill köra hemma på Jämtland med en grön. Dessutom håller dom gula inte. Denna maskin åkte in på ett pendelarmbyte fram på ca 3500h.
Kranen är jättestark, man kan jämföra med dessa siffror (om jag har rätt); JD 1170 165 Kn lyftkraft, Ecolog 560 har 260 Kn. Men som en konsekvens av det går kranen av ovanför lyftkolvarna (hände 590'n jag skulle ha kört).
Nä, ge mig en Valmet igen så blir jag nöjd.
Betyg: 2/5. Motivering;
+ Lättkörd, kan välja vilka knappar som ska ha vilka funktioner.
Stark i kranen, dubbla pumpar.
- Håller inte, mkt skruvning.
Väldigt gammeldags utseende på apteringsprogrammet.
Huvudströmbrytaren sitter på tändningslåset, fastnar man för länge i läge 1 (mer än 0,5 sek) när man ska starta motorn (0 är motor av) klipper den radion och telefonen.
Kranbom och pendelarmar spricker.
Gammeldags bränslesystem vad gäller luftning. Byta filter går bra, man behöver BARA 1# stänga bränslekranen 2# öppna en avluftningskruv och 3# pumpa som en idiot (om man inte kör old school och fyller bränslefiltren med diesel innan). Men fan ta dig om du kör soppatorsk, då får du nog skruva av en kåpa och även lufta på spridarna. På Valmet vrider man på tändningen ett par, tre ggr i 20 sek så bränslematarpumpen fyller filtren med diesel.
Slutsats; Innovativa lösningar som på papperet verkar bra men grejerna håller inte. En Valmet eller JD i samma storlek gör jobbet lika bra men åker ifrån en gul när den står och blir sparkad på däcken av svinförbannade förare med skitiga händer som önskar att Skogs-Jan aldrig blev uppfunnen.
Hellre än hjort i frysen än en kran i vägen