Inomgårdsmaskiner

Spinner alla stiga villa med däcken?

65 inlägg 114980 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Spinner alla stiga villa med däcken?

aywa  
#140823 är kanske inte rätt forum att ta upp min fråga om stiga villa åkgräsklippare, men gör det ändå i min frustration:)

Fick en stiga villa häromdagen, lagade upp han och tog mig en testkörning ikväll. En av gräsmattorna är lite backig, men inte överdrivet, men klipparn spinner ju f*n bara på gräset??? Den är ju framhjulsdriven i och för sig, men bambi på hal is tar sig fram bättre än villa-klipparn på en höstfuktig gräsmatta.

Dock när man backar den uppför slänten så släpper villan inte fästet(?)

Är dem så felkonstruerade, någon med samma upplevelse? Är det hjulvikter eller liknande som krävs? Kändes som ett skämt ärligt talat:)



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Spinner alla stiga villa med däcken?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#140824 Ja, dom spinner lätt.
Går dock rätt bra att köra, man får kanske ta lite andra vägar ibland, och backa uppför de värsta slänterna.
Luta dig så långt fram du kan innan backen så får du fram mer vikt på drivhjulen...
Har för mig att motorn kan vara känslig för starka lutningar med, tror det stod någon varning i bruksanvisningen.

Avatar Fallback

Re: Spinner alla stiga villa med däcken?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#140825
aywa skrev:är kanske inte rätt forum att ta upp min fråga om stiga villa åkgräsklippare, men gör det ändå i min frustration:)

Fick en stiga villa häromdagen, lagade upp han och tog mig en testkörning ikväll. En av gräsmattorna är lite backig, men inte överdrivet, men klipparn spinner ju f*n bara på gräset??? Den är ju framhjulsdriven i och för sig, men bambi på hal is tar sig fram bättre än villa-klipparn på en höstfuktig gräsmatta.

Dock när man backar den uppför slänten så släpper villan inte fästet(?)

Är dem så felkonstruerade, någon med samma upplevelse? Är det hjulvikter eller liknande som krävs? Kändes som ett skämt ärligt talat:)


Stiga slirar lätt. Var noga med att ha rätt (lågt) lufttryck
i däcken och hjulvikter.

Avatar Fallback

Re: Spinner alla stiga villa med däcken?

aywa  
#140848 Okay, "gött" att det är ett generellt problem, synd bara tycker jag då klipparn verkar fungera så fint i övrigt.

Men får göra som togs upp ovan, köra lite andra vägar och backa där det lutar mest och klippa när det är riktigt torrt i backan.

Finns pengarna så kanske jag köper några hjulvikter framgent eller så bygger jag nån sorts ram över framdäcken som går att lägga tyngder i:)

Tack för svaren!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Spinner alla stiga villa med däcken?

totte  
#140859 Piggkedjor? :D

Avatar Fallback

Re: Spinner alla stiga villa med däcken?

aywa  
#140864 Haha, ahh, det skulle nog vara det minsta man kunde göra för att få den gula paddan att röra sig framåt:)

   TS
Avatar Fallback

Re: Spinner alla stiga villa med däcken?

erikl  
#140865 Om du har innerslang i däcken så skall du definitivt inte ha för lågt tryck för då glider slangen och resulterar i punktering till slut.

Användarvisningsbild

Re: Spinner alla stiga villa med däcken?

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#142877 Tänk bara på att om du lägger vikter på en ram på chassiet så belastar du lagren till framaxeln. Kolla skicket på dom innan. Vikter i fälgen är bättre ur den synpunkten.

Magnus M

Avatar Fallback

Re: Spinner alla stiga villa med däcken?

aywa  
#142890 Bra synpunkt !
Funderar på om de där fälgvikterna gör stor nytta, någon som provat till en stiga villa?

Har sett på youtube att folk har snöblad och fälgvikter på stiga villan och lyckas ploga snö med den?(!)
Känns ju helt otroligt att det går när den spinner i minsta uppförsbacke i trädgården...
Visserligen har dem snökedjor på, men att det går att skyva snö med den förvånar mig!

   TS
Avatar Fallback

Re: Spinner alla stiga villa med däcken?

rca1959  
#146030 Första gångerna jag lånade grannens Stiga Villa fastnade jag överallt.

Men man lär sig, att köra måste vara lite som rida en häst (har sett det på film....). Man får mana på lite då och då.

Som sagt ovan, backa om det är brant. Luta dig framåt över hjulet som spinner....

Bra motion!

Avatar Fallback

Re: Spinner alla stiga villa med däcken?

aywa  
#173701 Nu är ju säsongen igång för gräsklippning, tog fram villan o den startade direkt :surp: , otroligt:)

Monterade fast ett smidesstäd på ca 40/50 kg på pöatsen där men har fötterna samt släppte ur så mkt luft ur framdäcken som jag vågade, ändå slirar det i uppförsbacken... Backa går ju, men känns så jäkla drygt .

Lånade förra året en hqv rider hydrostat i den spann inte ett skit. Någon som har nån ytterligare ide innan jag kör ut den i slänten för dess sista tur? :lol:

En trädgårdstraktor finns ju för ca 5000 kr av sort jonsered o liknande- undrar om de spinner de också? Samtidigt vill jag ju ha aggregatet frontmonterat med tanke på träd o buskar, men med en traktor så får man ju ta handklipparn efteråt.

Till råga på allt så gick drivremmen fr motorn åt fanders igår så bara hosta upp en 400 hundring på det också:/

   TS
Användarvisningsbild

Re: Spinner alla stiga villa med däcken?

Valmet860.1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#173702 Jag har en MTD, billig traktor. Men den slirar aldrig, Finns en liten brant backe på tomten som inte alls stigan klarar, den går MTD:en bara upp för :wink:

aywa skrev:Nu är ju säsongen igång för gräsklippning, tog fram villan o den startade direkt :surp: , otroligt:)


En trädgårdstraktor finns ju för ca 5000 kr av sort jonsered o liknande- undrar om de spinner de också? Samtidigt vill jag ju ha aggregatet frontmonterat med tanke på träd o buskar, men med en traktor så får man ju ta handklipparn efteråt.

Användarvisningsbild

Re: Spinner alla stiga villa med däcken?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#173703 Spetsa däckmönstret med rondellen?

Användarvisningsbild

Re: Spinner alla stiga villa med däcken?

Skogshuggarninorr35  
#173705 Sätt på piggkättingar på han så får ni gräsmattan lätt luftad samtidigt som du klipper :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Spinner alla stiga villa med däcken?

Scoutman  
#173706 Min erfarenhet av stiga villa (körde hela tonårstiden & delvis i so vuxen) & stiga park (nuvvarande) är att har du sluttande tomt, köp 4wd, det blir på min nästa....men räknar med minst 10 år till på min 2007:a. Tyvärr blir det mkt pengar....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).