Föryngring

Inventering av sådd

5 inlägg 5091 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Inventering av sådd

Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#173555 Någon som har erfarenhet av hur länge man skall vänta innan man dömer ut en sådd?
Har sått 2009 maskinellt efter markberedare och det ser inte ut att komma tillräckligt mycket plantor. Det är nu inne på fjärde växtsäsongen. Bolaget som gjorde jobbet säger att man inte skall besöka hygget på fem år. Om det nu inte blir tillräckligt med plant, vem står för kostnaden? Bolaget eller försäkringsbolaget? Det är svårt för mig att veta hur många frön och med vilken kvalitet de har sått.



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Inventering av sådd

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#173560 Beror lite på hur fröna är behandlade.
Ett "naturligt" tallfrö innehåller sk. "tillväxthämmande enzymer" dvs ca 30% gror första sommaren,30% andra sommaren medan vissa frön kan kräva upptill 10 år innan de gror.

Det härhar Moder Natur gjort för att säkerställa en naturlig förnyelse efter skogsbrand.

Men för att få bättre "grobarhetsprocent" ( alltså år 1 ) så är det vissa fröleverantörer som sportar med att kyl-värmebehandla fröna föratt få bort den naturliga " förseningen"

Men ifall år 1 är ogynnsamt tex en torrperiod som dödar dom nygrodda fröna så finns ingen reserv att ta till.

Vi har under våra 20 år med maskinellsådd sämst resultat med "behandlat" frö.

Det lustiga är att på hösten år 1 så ser man dom nygodda plantorna medan år 2 och tom år 3 så syns dom inte alls :lol:

För att sen komma igen,rådet här är att dom första 3 åren inte alls besöka ytan.

Vi hade en yta som all skogsexpertis i nejden dömde ut,men år 7 lr om det var 8 så hittades små plantor likt morotssådd i harvspåren.

Tydligen hade gräs och annat försenat starten men nog kom dom upp i allafall.

Mitt råd är att vänta åtminstone till hösten och granska då noggrannt :mrgreen:

Sen kan förstås felaktig fröhantering förstöra grobarheten,vi kör tex alltid med kylväska åt fröna

Användarvisningsbild

Re: Inventering av sådd

halvproffs  
#173574 Intressant fakta Simba! Förklarar en del saker som jag undrat över. Hade ett hygge med frötall, tog ner tallarna efter 5-6 år och det var väldigt dåligt med plant. Mest såna som fanns kvar efter avverkning. Funderade på att plantera, men tidsbrist gjorde att det inte blev av.
Kom upp dit några år senare och såg att det var en grön matta av små tallplant. Hem o hämtade röjsågen och röjde ned den äldre dåliga föryngringen.
Nu har det gått 15år sen dess och det är röjt och jag har ett jättefint bestånd av 6m höga tallar så det börjar bli dags för en första gallring.
Tydligen satte det fart efter ett antal år.

Användarvisningsbild

Re: Inventering av sådd

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#173576 Bra info.

Avatar Fallback

Re: Inventering av sådd

Johanm  
#173581 Hej!

Som sagt mycket bra fakta Simba. Sådde själv en mindre föryngring för några år sedan med såhjul.
Det har sett riktigt "fattigt" ut så vi har hjälpplanterat i två omgångar. Dock kunde man vid sista hjälpplanteringen se partier där små plantor från sådden hade börjat komma så det kanske var för tidigt att döma ut sådden redan efter ett par år. Nu är det i alla fall gott om plantor så det vore väll tusan om det inte blev en okej föryngring..

Hade

/johanm

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).