Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Honda vs Yamaha

47 inlägg 35167 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Honda vs Yamaha

axwell  
#170075
Matte_J skrev:osäker på om den har nån inverkan på markfrigången öht. Bakaxeln får garanterat inte mer luft iaf ;)


Det hjälper säkert i djupsnö, hjulen bör behålla markkontakten längre om inte hasplåtarna lyfter ATV:n lika tidigt, ett steg i rätt riktning.

Avatar Fallback

Re: Honda vs Yamaha

Panne79  
#172568 Intressant tråd!
I helgen ska jag låna hem ett ekipage. Honda TRX500FE med Hondas egen kranvagn för att provköra hem några vedlass. Har tidigare kört hem ved med skoter men det blir ju så förbenat många lass. I fjol vinter körde jag hem 30 m3 med timmerkälke. Det blev måååånga vändor med skotern.

Något tips om vad jag ska tänka på vid provkörningen? (har aldrig "arbetskört" med 4-hjuling och timmervagn tidigare)
Diskussionen om stel kontra delad bakaxel är ju också väldigt intressant. Diffspärr har jag inte funderat så mycket på än men efter att ha läst på forumet känns det som en bra grej.
Tänkte mig att testa en Yamaha sedan.

Funderingar?

Avatar Fallback

Re: Honda vs Yamaha

Matte_J  
#172575 Den lilla erfarenhet jag har av att köra med Hondan i skogen är att planering är allt (och lite till).
Om man (som jag) är van att köra traktor i skogen så måste man tänka om litegrann ("tänka efter före"), eftersom markfrigången inte på långa vägar är densamma på en ATV.
Att gå slingan du ska köra och kapa ner ev. stubbar hjälper mycket.
Annars brukar jag bara bli överraskad av hur kapabelt ett sånt ekipage egentligen är. (bör väl erkänna att mina förväntningar på vad en "leksak" skulle klara av, inte var särskilt höga :wink: )

Om det är Honda's LT13-vagn du får låna med, kontrollera att kulhandsken på kärran är rätt monterad. Det var inte vår, vilket resulterade i ännu lägre markfrigång :roll:
Sen kan du svänga snävare med ATV'n än kärran tillåter så det är lätt att fastna. Dels med kärran i bakhjulet/skärmen, dels runt ett träd.

Försök också planera körningen så du slipper backa, för det är inte jätte-enkelt med det ekipaget i skogen. (Men det borde du iofs vara van med om du kört skoter med doningar innan, när jag tänker efter :oops: )

Mvh
/Mattias

Avatar Fallback

Re: Honda vs Yamaha

Matte_J  
#172576
axwell skrev:
Matte_J skrev:osäker på om den har nån inverkan på markfrigången öht. Bakaxeln får garanterat inte mer luft iaf ;)


Det hjälper säkert i djupsnö, hjulen bör behålla markkontakten längre om inte hasplåtarna lyfter ATV:n lika tidigt, ett steg i rätt riktning.

(wops, hade bommat det svaret :oops: )
Jo, så är det säkerligen!
/Mattias

Avatar Fallback

Re: Honda vs Yamaha

Panne79  
#172579 Topp! Bra svar. Lite att tänka på inför helgen. Hade tänkt att backa runt lite inne i skogen, mest för att testa.

Avatar Fallback

Re: Honda vs Yamaha

Matte_J  
#172580 Ett förtydligande:
Backa med tom kärra funkar för det mesta (därmed inte sagt att jag rekommenderar det), men med last på kan det bli knas!

Ett tips till förresten: Jag brukar spara på 4wd tills dess att jag behöver det (läs: "kör fast"/"kommer fram till en backe med last på kärran"). För normal körning funkar det utmärkt att krypa fram m 2wd. Allt beror dock givetvis på hur din terräng ser ut...

/Mattias

Avatar Fallback

Re: Honda vs Yamaha

axwell  
#172584
Matte_J skrev:Backa med tom kärra funkar för det mesta (därmed inte sagt att jag rekommenderar det), men med last på kan det bli knas!


Se till att få förlängt drag, då genar vagnen mindre och det blir mycket enklare att få den dit du vill vid backning. Dessutom blir det inte lika trångt att få kulkopplingen på kulan.

Ingår i prutmånen hos många handlare.

Avatar Fallback

Re: Honda vs Yamaha

Mad  
#172597 Hur mycket längre är det förlängda draget, finns det på nån bild?
Jag upplever oxå det knöligt att backa ibland och har tänkt att det vore bra med kroken längre ut.
Hade tänkt smida till ett eget, så det hade vart bra med en bild så kan man bara kopiera

Avatar Fallback

Re: Honda vs Yamaha

axwell  
#172621
Mad skrev:Hade tänkt smida till ett eget, så det hade vart bra med en bild så kan man bara kopiera


Skall försöka få till ett foto.

Avatar Fallback

Re: Honda vs Yamaha

axwell  
#172634
DSCN0357.JPG


DSCN0359.JPG


Bulten underifrån ersätter originalkulans bult, hela förlängningen sitter nästan som på en bil med demonterbar kula.
En kraftig sprint + fjädersprint och handtag som snabbfäste, kulan hamnar 27 cm längre bak än där originalkulans bult sitter.

Avatar Fallback

Re: Honda vs Yamaha

Panne79  
#172638 Var in till en Can Am handlare idag och han hade en beggad Arctic 400 från 06 till salu. Räcker det med en 400 för en tung timmerkärra? Band är väl inte att tänka på för en 400?

Avatar Fallback

Re: Honda vs Yamaha

skogsbonne  
#172679 vi har haft enn artic catb 400 och den kan ta fulla lass

Avatar Fallback

Re: Honda vs Yamaha

Panne79  
#172680 Inget speciellt som jag bör tänka på med en sån maskin?

Avatar Fallback

Re: Honda vs Yamaha

Agne Johansson  
#172692 Mycket intressant om det førlængda draget.
Alltid problem nær man skall sætta fast timmervagnen snett in under bakdelen på fyrhjulingen.
Måste vara ryggbesparande. Hur ær hållbarheten med hænsyn till kultrycket?
Har du gjort det sjælv eller ær det køpt och i så fall var kan man køpa det och vad kostar det?

Avatar Fallback

Re: Honda vs Yamaha

Matte_J  
#172693 Axwell; upplever du nån ökad stegringstendens med det långa draget? T.ex. med tungt lass i uppförsbacke?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).