Motorsåg och handhållet

Lämpliga sågar för gallring

51 inlägg 20283 visningar 1 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Husqvarna
Användarvisningsbild

Lämpliga sågar för gallring

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17212Jag är intresserad av att höra vilka sågar som experterna föreslår.

Den är tänkt att användas främst för gallring av lite äldre/grövre skog.

Jag vill gärna ha tips på
- Vilka fabrikat som är intressanta att titta på
- Vilken utrustning sågen skall/bör ha
- Vilka parametrar som är viktiga.
- Komplementerande sågar (lämplig mindre såg att ha som är lättare och mer skonsam för ryggen).

Upplys och lär mig om motorsågväljandets ädla konst!

//.D

TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#17213Hur grov skog är det ??
jag vill ha så lätt såg som möjligt när jag hugger så jag har föfr tillfället tre som jag väljer mellan, men den nya 346:an skulle nog vara ett bra val för lite grövre gallring eller en Domlar 5000 om du har nån handlare i din närhet.
(handlare är ju inget problem om du är duktig på att serva och skruva med sågar själv)

Användarvisningsbild
#17215Jag har handlare som säljer Husqvarna, Stihl och Dolmar.

Hur Grov? Tja, jag valda att ställa frågan ganska öppet för att få idéer och tips och lära mig mer om vilka parametrar som är viktiga. Jag skulle vilja bolla tillbaka fråga med vilka sågar du skulle valt till vilka diametrar i så fall.

//.D

TS
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17219Lätt!!!

husqvarna 346... lätt å rapp, kör själv med en sådan dagligen till allt från gärdsgårsvirke till övergrovt timmer... jag kör med 18" svärd/kedja
skulle aldrig välja kortare svärd....

Re: Lämpliga sågar för gallring

XPG  
Sundhult skrev: - Komplementerande sågar (lämplig mindre såg att ha som är lättare och mer skonsam för ryggen).

//.D

Ska det va skonsamt för ryggen och ändå lite knyck i sågen
så är mitt förslag Husqvarna 339xp eller Sthil ms200

Men mitt eget val blev =
Sthil har man på krogen å Husqvarna i skogen! 8)

Användarvisningsbild
#17237Innan jag startade den här tråden läste jag bland en massa andra trådar.
Kan man sammanfatta med dessa modeller?

Husqvarna 346XPG
Stihl MS260
Dolmar 5000
Jonsered 2147

//.D

TS
Användarvisningsbild
maccall  
Sundhult skrev:Innan jag startade den här tråden läste jag bland en massa andra trådar.
Kan man sammanfatta med dessa modeller?

Husqvarna 346XPG
Stihl MS260
Dolmar 5000
Jonsered 2147

//.D

Mmm, det är väl en bra lista, men tänk på att gamla 346XP numera är ersatt av nya 346XP (ja, Husqvarna hade hjärnsläpp där) och att bägge sågarna är bra men relativt olika. Den äldre är mer specialicerad mot rapp kvistning och klena dimensioner medans den nya är starkare och lite mer all-round. Ingen är fel om du bara är medveten om vilken du köper. Samma med Jonsered men där har de krånglat till det med att ge den nya 2147:an ett nytt namn: 2153.

Själv valde jag 2147:an eftersom den vart så förmånligt prissatt när de nya modellerna kom. Trivs mycket bättre med den än med min 026:a, vilket i stort sett är samma såg som 260, men i rättvisans namn är nog min 026:a snarast att betrakta som trasig, eller i alla fall renoveringsfärdig.

Dolmar 5100 är otroligt omtyckt i USA, men hur stor skillnad det är mot den 5000 som säljs i Sverige vet jag inte.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17250Det vet jag...
Inget du märker av!

Det enda som skiljer är tändspole o färg på toppkåpa.

På 5000 är det varvtals begränsat 200rpm tidigare än 5100.

Vad har du innan?

Service nära? Pris?

Att 346 blev uppgraderad är för att 5100 säljer som bara den o de behövde mer krydda i grejerna för att vara med o leka.
Om det funkade vet jag inte, har inte testat nya 346, men den får förbättrats en hel del....

Användarvisningsbild
#17255Som min lilla signatur bild kanske visar har jag en ms200, och sedan har jag en HVA55 på vedbacken hemma.

Som jag skrev tidigare har jag service nära till alla märken.

Jag ställde en så öppen fråga som möjligt för att få intressant feedback från alla som testat olika maskiner. Antar att det är bra maskiner allihop, men att det finns små saker som kan risas och rosas och detaljer som skiljer (rakt <-> snett handtag).

Kanske är det så att min ms200 räcker till det mesta, men jag planerar att gå på lite grövre träd (naturvårdshuggning mm) och då kanske en större såg kunde vara på sin plats?

//.D

TS
Användarvisningsbild
#17256Bra service är oslagbart!

Har du erfarenhet av de nära, åk o kolla o kläm på dem sågarna lite.

Som du vet finns mer än nog trådar här om detta innan för de modeller som funnits ett tag, är det nån av de senaste skriket så är det inte många som kan råda heller.

Dolmar 5000 kan jag varmt rek. Pris, hållbaret, drift timmar/pris/service kostnad verkar slå det mesta jag sett hittills.

Användarvisningsbild
#17265En öppen generell fråga ger ett lika svar.

Du får nog vara mer precis om det ska bli bättre svar än så här...

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#17266Jag vet en kille som har både en Dolmar 5000 och 346xpg NE och han tycker inte att kraften är nått han märker nån skillnad i utan det handlar mer om vilken man tycker känns bäst i händerna så åk och prova vilken som känns bäst för dig, Hva har lite smalare sågkropp medans Dolmarn har "inbyggd" koppling som gör att du får bättre spånflöde när man klyvsågar !
Det är två bra sågar som klarar det mesta i Svensk skog :)

max rpm Dolmar 5000..

TreeSwede  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Mange skrev:Det vet jag...
Inget du märker av!

Det enda som skiljer är tändspole o färg på toppkåpa.

På 5000 är det varvtals begränsat 200rpm tidigare än 5100.

Vad har du innan?

Service nära? Pris?

Att 346 blev uppgraderad är för att 5100 säljer som bara den o de behövde mer krydda i grejerna för att vara med o leka.
Om det funkade vet jag inte, har inte testat nya 346, men den får förbättrats en hel del....

Har för mig att jag läst att maxvarvet på 5000 är 13.500 och på 5100S 14.500, sedan ska det visst vara en marginell skillnad i cylindervolym också 0,5 cc kanske, vet ej riktigt- kanske helt oväsentligt dock.

Däremot kanske du Mange har en 5000S med ett högre max rpm än 5000. Eftersom det lägre max rpm på 5000 är en sak som fått mig att avvakta lite med köp så är jag intresserad av vad du har för version.

Vad jag förstår verkar du nöjd, men är det nå´t som är mindre bra konstruerat på Dolmaren?

Johan

Användarvisningsbild
Mange skrev:En öppen generell fråga ger ett lika svar.

Du får nog vara mer precis om det ska bli bättre svar än så här...

Jag ville höra med er som är intresserade av sågarna och kan dem. Visst kan jag åka och klämma och känna på en såg, men det krävs egentligen ett par timmar bakom varje såg för att man skall känna vad som är rätt och fel. Lättare att gå vägen genom experterna här. I de trådar jag läst tidigare så har man bestämt sig för en såg redan innan man startat en tråd.

Det verkar som två sågar verkar mest intressant ur era perspektiv; Dolmar 5000 och Husqvarna 346XP(G). Stihl ms260 och Jonsereds 2153 verkar mindre omtyckta.

Frågan är vad man skall ha för prefixer på sågarna. Det finns flera olika alternativ; handtagsvärme osv. Vilka föreslår ni?

ps. Det vore bra med en klistrad låst tråd där moderatorn kunde lägga ett inlägg om intressanta sågar så man kan jämföra dem lätt. Länka till en tråd som diskutera sågen och fyll i med den mest intressanta informationen som kommer upp i diskussion i den låsta tråden. ds.

TS
Användarvisningsbild
#17278De som finns tillängliga för mig är Dolmar 5000, 5000D o 5000DH.
D= Decomp ventil.
H= Handtagsvärme.
5000S, 5100, 5001 är inte tillgänlinga för mig här annat än i privat import.

Dessa 5000 jag kan få hit är 50cc (49,9cc), 13500max rpm, 10 000 vid max effect (detta är det som är intressant för mig i alla fall).

I arbete är det inte många såg som ligger på max varv, Max varv är utan belastning med svärd o kedja monterat.
Detta varierar rätt häftigt från såg till såg, även innom samma modell.
Detta har dock reglerats med varvtals spärr oftast i tändsystem på de flesta sågar. Anledningen till detta är nog mest att de inte ska vara så lätt o övervarva dem så de får för lite bränsle.

Annons:
Aspen biobränsle
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).