Skördare

1470 vs 941?

20 inlägg 8872 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

1470 vs 941?

Timberjack74  
#17025 Kör normalt en tj1470d och har nu fått prova en valmet 941 2 dar. är det någon som har mer erfarenhet av dom två?
Jag har ju endast kört timberjack o JD de senaste 13åren så det är lite svårt att veta hur valmeten är.
Den verkade hemskt lättkörd men det beror nog mycket på sekvensstyrningen som jag saknar hos JD 😡
och kapacitet verkade det finnas mycket av, men det bör man väl jämföra med en 1470 med ch8 kranen och inte våran gamla 210 kran.
Men ett stort minus är ju markfrigången hos den röda som är bedrövlig i våra steniga trakter.



   TS
Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17037 Har väl varit problem med att få kranen att hålla ihop på 941orna...Iallfall de som gått härikring. Sen vill de nog ha nån liter mer soppa en 1470n som de låter när ja hört mig för.
Sen ere väl det vanliga med komforten med kranen på samma ställe som hytten. Blir väl ohjälpligen mer "smälla" som kommer in.
Men de verkar ju producera virke som tusan. Iofs. så går ju det att göra med 1470n åxå. (tänker på "världsrekordet") :P

Avatar Fallback

941

ÖSA4ever  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17081 Kranarna skulle ju vara bättre nu sa dom iaf.Tror att 480 får det svårt mot 370.2an var ett helvetes drag i det,matade snabbt också för att vara dom största matarvalsmotorerna.Sen var det kanse lite väl tungt för kranen upplevdes som lite väl klen,men tyngden hjälper nog till en del när det är grovkvistigt.För och nackdelar..... :? :)

Avatar Fallback
Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17142 det dom pratar om häromkring är att valmeten mäter alldeles för dåligt om det är sanning vet inte jag men värt att undersökas..

Avatar Fallback
mummelman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17154 Var o kollade på en 941:a med 370aggregat som var itrakten. Det gick bra, men inte så man vart jätte imponerad direkt. Var bara någon vecka senare o fick både titta på och testa kompisens nya 1470d med 480 och vart betydligt mer imponerad.
Kan iofs. bero på chaffisarna att det var sån skillnad, för jag fick intrycket att 941:an är en brutalare maskin. Tror dock att den hade producerat mer med ett annat aggregat, tex 480, lm 7000 eller ponses nya.
Kollar man data bladet på 370 tar det inte lika grovt som likvärdiga konkurenter tex. 758hd, 480 , mer likt Lm 6000 än 7000 hänger heller inte med Rottne och Ponsses stora.
Men datablad och verklighet är inte alltid detsamma.

Användarvisningsbild
masterchief  
#17165
Niklas H20 skrev:det dom pratar om häromkring är att valmeten mäter alldeles för dåligt om det är sanning vet inte jag men värt att undersökas..

Har för mig om att de fick en hel del kritik för mätningen av skogsforsk för ett tag sedan. Timberjack var väl bland de bätte i den mätningen tror jag.
Kan ha fel var ett tag sedan jag läste det.
En parentes om hur viktigt det är att följa upp medkontorll är att igår tyckte jag längderna stämde dåligt på 5005an, fram med dataklaven och börja kalibrera, ingen ordning på något, mätte sämre och sämre 😈
Började kika efter fel och såg att bultarna som hålle mäthjulet hade ramlat dän....
Lätt fixkat sedan var det bara och knalla på igen, men en viktig påminnelse om hur viktigt det är att vara allert och kontrollmäta flera gånger om dagen...

Avatar Fallback
Valmet  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17166 Vi har ett medel övermål på våran längdmätning som är 2.0 cm.
och det är ett 370.2 så så dåligt kan det ju inte vara, tror att det som är viktigt är att man kontenuerligt kollar längder o diametrar
Det är en gubbe på Sveaskog som håller på att kollar alla avverkningslag, och det gör han typ 3-4 gånger om året, och det som han tittar på är längd, sprickor (kap o fällsprickor) mm.
och där var vi näst bäst med vårat 370.2.Dom som var bäst har en h20

Användarvisningsbild
masterchief  
#17169 Det viktigaste om man ska mäta nogrant är att ha ett aggregat som klarar uppgiften, ser på 2004an att om man kör för grovt så blir både längd och diameter lidande. :oops:

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17179 Är ju det som blir ett litet dilemma på privatskogarna. Ofta är det ju en skvätt gallring och en slutavverkning åt samma markägare. Blir ju för dyrt att ta dit 2 maskinlag för att köra köpet. Då blir det ju oftast att det avverkas med en gallringsmaskin. Är det riktigt grovt så blir de ju som du skriver. Samt stubbhöjd,kvistning osv. blir sämre.
Nu ska inte jag säga att det är så överallt,men härikring så är det bara grupper på mellanskog som kör både och.


masterchief skrev:Det viktigaste om man ska mäta nogrant är att ha ett aggregat som klarar uppgiften, ser på 2004an att om man kör för grovt så blir både längd och diameter lidande. :oops:

Avatar Fallback
ÖSA4ever  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17185 När det gäller längdmätning är 758 det bästa agg jag har kört.Vi får ut en lista varje månad med alla avvlag i distriktet som visar i procent hur många stockar som ligger inom rätt modul.Vi ligger ständig mellan 96-98%på både tall och gran,det kan man inte klaga på :!:

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17234 När stora fick sin nya 1470 här med 480 fick de sämre längdmätning än den gamla me 758an. Lite konstigt tycker ja...Men de har kanske fått ordning på det nu..

Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#17395 Hej,
Ang 941:



Denna verkade fått nog efter stormen (inget roligt jobb att plocka ihop).
Länken är till en film på YouTube som är ett bildspel, ca minuten in i filmen visas det jag menar...

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17404 Chauffören när det där hände lär ju fått åka hem å byta kalsonger iallfall. :D Var en här som det hände samma sak med en skogsjan skördare...

Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17435
Admin@skogsforum skrev:Hej,
Ang 941:



Denna verkade fått nog efter stormen (inget roligt jobb att plocka ihop).
Länken är till en film på YouTube som är ett bildspel, ca minuten in i filmen visas det jag menar...


Den gick verkligen å tillta hytten mycke på, aningen svårare å tillta upp igen bara. hahaha

Användarvisningsbild
Lukas_Lundstrom  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17469 Tusan åxå... Ska ut på holmar och hugga nästa vecka så man sku ju int bli förvånad om det händer nåt sånt när man e omringad av vatten...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).