Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Vimek 404T gallringsskördare

51 inlägg 34206 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vimek 404T gallringsskördare

morslillaolle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11773 Någon som har erfarenhet av denna??

Någon som vet hur länge den funnits på marknaden och vad ett ungefärligt riktpris är på en begagnad maskin??

Vad är närmaste konkurrent, dvs om man vill ha en liten beståndsgående skördare??



   TS
Avatar Fallback
Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11779 Är nog inte värst många sålda än och om nån redan är ute på beg marknaden kan man anta att den inte har gått så bra.
Närmast jämförbara maskin är väl Timberjack 0470- 0570 Lillebror.

Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11780 valmet 701 är väl något liknande också

Användarvisningsbild
morslillaolle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11794 Tackar!

Ska kolla upp dem. Söker ni mest annonser på blocket eller kan ni rekommendera andra platser på nätet?

   TS
Avatar Fallback
Andreas_93  
#11797 Jag söker mest på blicket.se men om man letar efter
skogsmaskiner kan man söka på mascus.com

Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16906
valmet901 skrev:valmet 701 är väl något liknande också



Har haft en valmet 701... mkt bättre än Lillebror enligt min åsikt... å väldigt smidig till rätt pris

Användarvisningsbild
Ezzelino  
#16966 jag har kört 404 nu i ett år vad vill du veta?? Vi e oxå återförsäljare åt vimek. hör av dig

Avatar Fallback
Skogsante  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16976 Berätta för oss dina erfarenheter, t.ex. har det varit några inkörningsproblem? är du nöjd med maskinens förarmiljö? drar dem mycket bränsle? vilken typ av skog kör du i? hur mycket hugger du på ett skift? hur går det att skota efter en beståndsgående skördare? är det VIMEK:s 606 som skotar år dig?

Avatar Fallback
Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17032 om Skogsante är återförsäljare lär du ju bara får reda på hur bra den går.. brukar vara så med försäljare enligt min åsikt.. mot bevisa mig Skogsante :)

Avatar Fallback
Skogsante  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17087 Det var smickrande att höra att du tror att jag är återförsäljare av skogsmaskiner! Nejdu, det är jag inte. Jag är bara nyfíken på hur de beståndsgående maskinerna från VIMEK fungerar i skarpt läge. Man har ju förstått att de är många som dömer ut den typen av maskiner för proffskörning, att de är dåligt byggda, att de har för dålig kapacitet i grövre skog, att de är svårt att få någon lönsamhet på dem m.m. Jag tycker det är farsionerade att följa den teknikutvecklig som vi ser i skogsbrukets mekanisering idag. Hoppas verkligen att det utvecklas många fler maskiner som är skonsamma mot marken och träden i framtiden.

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17112 Klarar den överhuvudtaget nåt annat än klenare första gallring då? Såg nån film,fick runka rejält när den körde nån lite kvistigare gran.

Avatar Fallback
Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17141
Skogsante skrev:Det var smickrande att höra att du tror att jag är återförsäljare av skogsmaskiner! Nejdu, det är jag inte. Jag är bara nyfíken på hur de beståndsgående maskinerna från VIMEK fungerar i skarpt läge. Man har ju förstått att de är många som dömer ut den typen av maskiner för proffskörning, att de är dåligt byggda, att de har för dålig kapacitet i grövre skog, att de är svårt att få någon lönsamhet på dem m.m. Jag tycker det är farsionerade att följa den teknikutvecklig som vi ser i skogsbrukets mekanisering idag. Hoppas verkligen att det utvecklas många fler maskiner som är skonsamma mot marken och träden i framtiden.

opps skev vist fel namn :oops: medelandet jag skrev var inte riktat till dig utan Ezzelino.. blev lite fel där

Avatar Fallback
Ungdomshuggare  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17190 Funkar en vimek ens till att gallra med??? Tycker det ser så himla klena ut :?:

Avatar Fallback
timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17194 det e väl klart att den funkar i gallring.
det e ju det som e deras grej att det ska vara en liten maskin som ska gå beståndagående.
det e väl gallring som var huvudsyftet med vimeks gallringssködare..
den kanske funkar bra med röjklinga också men det e en annan femma :D
det jag har sett av den på skogsdagar har varit posetivt det mesta förutom hyttkomforten :(

Användarvisningsbild
Ezzelino  
#17235 Hej
Firman som jag jobbar för är återförsäljare det behöver inta betydda att JAG bara kan säga bra saker om vimek. Det finns både positiva och negativa saker som vimek behöver ändra eller lägga till för att slutligen få en perfekt skördare..

Positiva: Man har alltid nära till träden så då kan man alltid se vad du tar för träd skilnnad mot en med 14 m kran det finns inte än ända som kan gallra rätt på 14 m !! Keto forst agregatet funkar riktigt bra bra drag och snabbt. Kan du nämna en skördare som kan svänga runt sin egen axel??
Bränsle åtgången. Ca 30 l På ett 9tim pass.
Med styrnig i både midjan och framhjulen så e framkomligheten i skogen fantastisk.

ett citat från min senaste kund : Äntligen en maskin som inte gör motorvägar i skogen!!!
Alla privata skogsägare blir överlycklliga när dom ser hur små vägarna blir..

negativa: Det största e ju komforten min rygg börjar känna av det nu efter ett år . Men en ny stol e på gång i maskinen.
Har även pratat med vimek om att få spakarna inmonterade i stolen vilket dom inte är nu. Kolla bilderna på www.vimek.se så får ni se hur den ser ut inuti.
AC Det e det största Men även där håller dom på att klura ut.
Och så har du buller i maskinen den behöver isoleras mer!!!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).