Motorsåg och handhållet

Duger denna såg för mig?

28 inlägg 12321 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Duger denna såg för mig?

BlondeDexter  
#170506 Hej!

Jag har en elsåg idag som duger gott och väl för det jag gjort hittills. Så jag har kunskapen och tekniken om hur man använder en motorsåg.

Häromdagen såg vi ett träd lite längre bort från tomten inne i skogen vid sommarstugan som fallit ner i nån av vinterns alla stormar och kände att denna björk vill vi ta hand om. Problemet är att det är för långt bort för att dra en sladd.

Surfade runt lite och hittade denna:
http://www.cheapy.se/Produkt___MOTORSAAG_30454_____

Fantastisk billig tycker jag. Min fråga till er proffs är kommer det duga för mig? Tror ni den är svår att hantera för en amatör som mig?

Det jag är orolig för är att jag kommer ha ett helvete att starta den osv.

Om ni vet någon annan bensindriven motorsåg så får ni gärna länka den till mig och förklara utförligt varför den är bättre än den jag länkat.

Svara gärna utförligt och enkelt. Vill inte se svar som "den är skit" eller liknande. Jag är en amatör, det vet jag, men jag vill gärna lära mig och tar gärna emot kritik och tips så länge det sker på ett konstruktivt och trevligt sätt.

MVH/BlondeDexter



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Duger denna såg för mig?

M_M  
#170510 Du är alltså beredd att betala i runda slängar en tusenlapp om jag förstått det rätt?
För det borde du kunna hitta en äldre begagnad kvalitetssåg som är bättre i alla avseenden; konstruktion, materialval, tillgänglighet på reservdelar etc....

Avatar Fallback

Re: Duger denna såg för mig?

åberg  
#170513 Har du tänkt använda sågen även efter att garanti-tiden gått ut så ska du nog undersöka hur tillgången till reservdelar och service är innan du köper den. Billiga sågar kan vara svåra att få tag i delar till när nåt går sönder. Vet inte hur det är med just den du länkat.

Det går att hitta begagnade sågar som har bättre prestanda, bra tillgång till reservdelar och samma pris som den du länkat.

BlondeDexter skrev:Häromdagen såg vi ett träd lite längre bort från tomten inne i skogen vid sommarstugan som fallit ner i nån av vinterns alla stormar och kände att denna björk vill vi ta hand om.

Äger du marken eller har du markägarens tillstånd att ta?

Avatar Fallback

Re: Duger denna såg för mig?

karlastrid007  
#170514 http://www.blocket.se/kalmar/Motorsag_3 ... ?ca=11&w=3

Avatar Fallback

Re: Duger denna såg för mig?

BlondeDexter  
#170516 Hej alla!

Stort tack för era svar hittills!

Ja, jag har markägarens tillstånd att ta precis vad jag vill som åkt ner i stormarna under vintern.

Har inga större planer på att använda sågen i någon större omfattning efter jag tagit trädet så jag kanske skulle fråga någon vänlig granne om jag kan få låna en bensindriven såg. Eller kanske sätta in en annons på blocket om att få hyra en en dag?!?! Jag har ju trots allt en eldriven motorsåg också som duger gott och väl för det jag sågar annars.

Karlastrid, tack för din länk till annonsen, men 1200 + frakt blir säkert runt 1500:- inkl frakt vilket är ca 600kr mer än vad den jag länkade till kostar hemlevererad till dörren.

   TS
Avatar Fallback

Re: Duger denna såg för mig?

åberg  
#170517 Hyra låter som bästa alternativet då. Eller kanske bjuda grannen på middag. :smile:

Avatar Fallback

Re: Duger denna såg för mig?

Tosca  
#170519 Cramo och liknande bolag hyr ut sågar.

Avatar Fallback

Re: Duger denna såg för mig?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#170521
Tosca skrev:Cramo och liknande bolag hyr ut sågar.


Då är den dessutom fulltankad och har ny kedja, kostar någon hundring per dag.

Avatar Fallback

Re: Duger denna såg för mig?

haqvor  
#170522 Jag tänkte vända på det här litegrann.
Att ta hand om stormfällda träd är bland det mest riskfyllda man kan ge sig in i. Du kan ha väldigt stora spänningar i trädet beroende på hur det ligger. Om man missbedömer eller gör något misstag så finns det en stor risk att de spänningarna frigörs plötsligt och de som står i närheten kan skadas allvarligt eller tillochmed dödas. Du har kanske också en rotvälta som kan välta framåt och över dig när du har kapat stammen.

Om du inte känner att du har rätt kunskap och erfarenhet så är det bättre att avstå och låta någon annan ta det, det är inte värt att riskera livet för en björk...

Användarvisningsbild

Re: Duger denna såg för mig?

totte  
#170523 Bågsåg och yxa? Om den nu inte ligger och spänner så den är rent farlig.

Användarvisningsbild

Re: Duger denna såg för mig?

lodjuret  
#170528
BlondeDexter skrev:Hej!

Jag har en elsåg idag som duger gott och väl för det jag gjort hittills. Så jag har kunskapen och tekniken om hur man använder en motorsåg.


även skyddsutrustning?

Avatar Fallback

Re: Duger denna såg för mig?

backman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#170531 Jag tycker du ska köpa sågen och pröva gör man inget gör man aldrig fel ingen större förlust om det inte käns bra men stor tillfredställelse om det fungerar.Försiktighet är ett krav med motorsåg Lycka till..

Avatar Fallback

Re: Duger denna såg för mig?

Nicke Nyfiken  
#170570 Köp skyddsutrustning först, byxor, hjälm, sågstövlar om du inte har det.

H/Nicklas

Avatar Fallback

Re: Duger denna såg för mig?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#170581
Nicke Nyfiken skrev:Köp skyddsutrustning först, byxor, hjälm, sågstövlar om du inte har det.

H/Nicklas

Behövs även på vedbacken med elsåg,kedjan ser ut att göra lika skada som en bensindriven.

Avatar Fallback

Re: Duger denna såg för mig?

haqvor  
#170627
bengt.a skrev:
Nicke Nyfiken skrev:Köp skyddsutrustning först, byxor, hjälm, sågstövlar om du inte har det.

H/Nicklas

Behövs även på vedbacken med elsåg,kedjan ser ut att göra lika skada som en bensindriven.


Effekten hos de större elsågarna är minst lika stor som hos en liten bensinsåg och kedjehastigheten verkar inte vara så mycket lägre så de borde vara lika kapabla att såga sönder muskler, blodådror och ben...
Enda skillnaden verkar vara att en elsåg inte kräver hörselskydd.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).