Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Hur justeras broms på starkran?

23 inlägg 27985 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur justeras broms på starkran?

aywa  
#162734 Hej!

Häromdagen justerade jag in bromsen på starkranen med lyckat resultat, lät att dra ut vajern, stark vid indragning samt bromsade ner lasten perfekt!

Igår lastade jag timmer (långved = låg vikt) och lätt traktorn stå kvar i skogen över natten då jag int ekom upp för en backe. Lastade av lite timmer (för hand), kom upp för backen och väl på planen hemma skulle jag lasta av- men då var det lögn i h-vete att bromsen funkade...

Justerade bromsen i ösregnet, men ingen bättring. Inte kan det var som "natt och dag" från igår till idag hur bromsen funkar?

-Kan det vara fjädrarna som behöver bytas?? Tror inte det är bromsbackarna som är felet då de nöp så jäkla bra igår... :???:

Spranskissstar.pdf


Mottager gärna även nån steg för steg metod för att justera in spelet "från grunden".

-Lika nöjd som jag var igår att den funka perfekt lika sur idag över att stått i ösregn o försökt justera skiten :cry:



   TS
Avatar Fallback

Re: Hur justeras broms på starkran?

aywa  
#162862 Problemet ordnat..

Haken (nr 43 på sprängskissen) arbetade i sitt "ändläge".
Det vill säga att jag fick ju ordning på bromsen häromdagen som jag beskrev ovan, men antag att det var "precis" på håret att bromsen tog för mig då, att allting funkade som det skulle, men att att haken funkade med hjälp av ex lite rost/ skit och liknande. Efter jag lastat och vinschat nu ett par dagar så var haken tillräckligt "sliten" för att inte få fäste i sin "mothake" vid snöret och av den anledning så slutade det fungera så tvärt. (?)

hursomhelst, lite soligt väder och bättre humör så gick det att justera in spelet på nytt idag;)

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur justeras broms på starkran?

Månskensbonden123  
#162871 Eftersom att ditt problem löste sig kanske jag får låna tråden lite grann? :smile:
Jag har nämligen också problem med bromsen på min starkran.

När man drar med normal kraft fungerar allt som det ska. Går det riktigt tungt låser sig bromsen så för att frikoppla vajern måste man slå tillbaka haken (nr 43 på skissen) så att bromsen släpper. Den går inte tillbaks av sig själv av någon anledning. Någon som vet vad det är för fel och hur man fixar det?

Användarvisningsbild

Re: Hur justeras broms på starkran?

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#162888
Månskensbonden123 skrev:Eftersom att ditt problem löste sig kanske jag får låna tråden lite grann? :smile:
Jag har nämligen också problem med bromsen på min starkran.

När man drar med normal kraft fungerar allt som det ska. Går det riktigt tungt låser sig bromsen så för att frikoppla vajern måste man slå tillbaka haken (nr 43 på skissen) så att bromsen släpper. Den går inte tillbaks av sig själv av någon anledning. Någon som vet vad det är för fel och hur man fixar det?


Så gör våran också.

Avatar Fallback

Re: Hur justeras broms på starkran?

aywa  
#162934 Pratade med en säljare på Sonnys maskiner, det problem ni beskriver om att bromsen inte släpper kan möjligen bero på att bromsen är för hårt ställd. Han varnade mig nämligen för att detta kunde inträffa vid en allt för hårt ställd broms då jag själv höll på att justera min kran.

Förstod jag problemet rätt, eller är det så att själva haken trilskas??

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur justeras broms på starkran?

Månskensbonden123  
#164184 På min kran verkar det vara problem med haken.
När man lyfter spaken till "friläget" ska haken följa med, vilket den inte gör.
Den stannar kvar i sitt yttre läge där den står när bromsen ligger i.
Den sitter så fast att man är tvungen att slå tillbaka den.

...Sorry för sent svar...

Avatar Fallback

Re: Hur justeras broms på starkran?

aywa  
#164299 Testat att köra i fett i nippeln till axeln för bromsen?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur justeras broms på starkran?

Månskensbonden123  
#164328 Nog är det smort allt. :wink:
Även om det inte var det så skulle det väl inte behöva kärva fast så j*vligt.

Avatar Fallback

Re: Hur justeras broms på starkran?

svenstorp  
#168885 Hej!
Jag mekade lite med min kran idag och kom fram till att om man ställer skruven (27 på sprängskissen) för hårt så hakar inte haken (43) i som den ska i armens (4) motsvarande spår, vilket gör att bromsen inte släpper (med mindre än att man får knuffa till armen (43)).
Jag lossade således något på 27 (1/2 varv åt gången) och provade mig fram tills den hakade i som det skulle.
Bromsen funkar bra nu, även om den inte som det står i "manualen" att den ska näst intill ligga på.
Nu hakar det i som det ska och bromsenfriläggs när man återför armen till läge C (på "manualen").

Avatar Fallback

Re: Hur justeras broms på starkran?

aywa  
#169049
svenstorp skrev:Hej!
Jag mekade lite med min kran idag och kom fram till att om man ställer skruven (27 på sprängskissen) för hårt så hakar inte haken (43) i som den ska i armens (4) motsvarande spår, vilket gör att bromsen inte släpper (med mindre än att man får knuffa till armen (43)).
Jag lossade således något på 27 (1/2 varv åt gången) och provade mig fram tills den hakade i som det skulle.
Bromsen funkar bra nu, även om den inte som det står i "manualen" att den ska näst intill ligga på.
Nu hakar det i som det ska och bromsenfriläggs när man återför armen till läge C (på "manualen").


Pratade med en säljare på Sonnys maskiner, det problem ni beskriver om att bromsen inte släpper kan möjligen bero på att bromsen är för hårt ställd. Han varnade mig nämligen för att detta kunde inträffa vid en allt för hårt ställd broms då jag själv höll på att justera min kran.

Förstod jag problemet rätt, eller är det så att själva haken trilskas??

-----det var just detta som kontakten på Sonnys maskiner beskrev för mig och som jag skrev om tidigare i tråden, gott att det löste sig :P

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur justeras broms på starkran?

svenstorp  
#169054 OK, Jag ville bara försöka förtydliga att haken som gör att bromsen släpper har ett samband med justeringen av skruven till bromsen.

Avatar Fallback

Re: Hur justeras broms på starkran?

Fagertofta  
#169297 Hej.

Jag kör med en Starkran som tidigare inte frikopplade när jag släppte armen (4) och drog upp till frikopplingsläget. Detta inträffade när jag hade högt tryck på med stor stock som hängde i vajern. Det höga trycket innebär att bromsbandet strävar emot så att utrymmet för frikopplingsmekanismen att funka försvinner. Lösningen: Gänga in justerskruv för bromsbandet (27) ett varv i taget och testa tills frikopplingsmekanismen funkar även vid högt tryck. Se Sonnys sprängskiss...
/fagertofta

Avatar Fallback

Re: Hur justeras broms på starkran?

Månskensbonden123  
#171112 Nu är problemet löst!
Jag gängade in skruven (27) två varv och nu fungerar det fint! :grin:

Användarvisningsbild

Re: Hur justeras broms på starkran?

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#234641
Månskensbonden123 skrev:Nu är problemet löst!
Jag gängade in skruven (27) två varv och nu fungerar det fint! :grin:


Vi har löst problemet på ett annat sätt och helt enkelt monterat en bromsbegränsare.
Tidigare har vi också löst problemet med att skruva åt skruv (27) men då har resultatet blivit att bromsen har legat på lite och bromsat vajern vid utdragning vilket har försvårat användningen.
Bromsbegränsaren är ett vinkeljärn med en justerskruv på.
Starkran2.jpg

Star%20kran1.jpg

Avatar Fallback

Re: Hur justeras broms på starkran?

Fagertofta  
#271273 Ja, det är en smart idé att bromsa Starspelet på annat sätt enl. Mikaels metod. Det jag undrar över är just hur ett spel kan ändra sig från att fungera perfekt till att börja kärva vid utdragning av vajer. Gängar man ut ställskruven för att lossa bromsbandet blir till sist följden att "bromsbandarmen" (43) inte kan hoppa in i dragarmens (4) frikopplingsläge utav sig själv (se bild). En idé som jag har är att bromsbandet pga kraftig dragning inte längre är runt med följden att det ligger ann ojämt på trumman. Skall undersöka detta.
Är det någon annan som har idéer kring detta är jag tacksam för tips.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).