Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Dålig ruta

7 inlägg 4452 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Dålig ruta

ulm  
#168948 Har en bakruta på min 836 som knappt går att se ut igenom, verkar vara någon plasttyp. Har någon något tipps på att få den bättre? Den har blivit delvis vitaktig?



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: Dålig ruta

pasvik  
#168954 Hei, ulm har det samme på min gamle ford 4000 (bakrute) det er plast og solen bleker ruten med tiden, du må bytte ruten for og kunne se ut. Disse plast rutene holder i mange år dersom du ikke lar solen steke på den. Tar du ut ruten så tror jeg en husglassmester lager en ny til deg(koster ikke mye minnes jeg)

Användarvisningsbild

Re: Dålig ruta

Mäki  
#168958 Är det en Valmet 836 skotare du har?
Om det är en skotare så har du en säkerhetsruta som skall stå pall om en stock kommer in mot rutan och jag skulle aldrig sätta dit något annat.
Det går inte att göra något åt den utan att byta, det finns olika tillverkare av säkerhetsrutor.

Avatar Fallback

Re: Dålig ruta

pasvik  
#168961 Er enig, er det en sikkerhetsrute bør du bytte til sikkerhetsrute, er ikke sikker, men trur det heter plexiglass.

Användarvisningsbild

Re: Dålig ruta

Mäki  
#168963 Här är en tillverkar

http://www.hammerglass.se/slitstyrka.html

Användarvisningsbild

Re: Dålig ruta

finskpinne  
#168964 Svenska Hammerglass sägs vara oslagbara som fordonsfönster. Dom ska vara okrossbara och ska stå emot solen bra också. Dom kostar dock en hel del...

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=MZWHd0XW600[/youtube]

Användarvisningsbild

Re: Dålig ruta

finskpinne  
#168965 Finns ett företag här i trakten som har börjat importera Hammeglass och folk pratar verkligen varmt om dessa fönster. Många grävmaskinsentreprenörer som arbetar mycket med hydraulhammare har bytt till Hammerglass p.g.a stenskottena som dom utsätts för hela tiden. Även skogsmaskiner har det monterats på, där är det ju kedjeskotten som är risken. Men även stockar som faller av lasset och dylikt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).