Virkesmätning och Matrisfub

Brara travmätt timmer för ny Värösåg

40 inlägg 21327 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Brara travmätt timmer för ny Värösåg

plyshnalle  
#148003 Nja....
Där måste jag ge dig en poäng herr Bertilsson. Eller rättare sagt så har du absolut helt rätt.
Tyvärr så är väl inte fria åsikter något som ses med god min i yrkeslivet. Det har blivit mer och mer så att man ska jobba och hålla käft. Annars kan det menligt påverka ens fortsatta karriär och lön...
Och det är där jag är idag...

Det är tur att det finns personer som inte behöver tänka på det längre, och som har möjligheten att gå ut fritt med vad dom vet och anser och som faktiskt vill ta striderna och diskutera fritt.
Sen att jag inte alltid håller med är ju en annan sak... :grin:

Kontrollsystemet ser lite annorlunda ut på dom olika vmf en. Om det skulle vara helt opartiskt skulle en utomstående organisation, exempelvis en avdelning inom skogsstyrelsen, sköta kontrollen av dom olika virkesmätnings föreningarna, godkänna utrustning, utföra kvalitetsrevisioner osv. Som det är nu (speciellt på Qubera) så sköter föreningen själv kontrollen. På Nord och syd så är det i alla fall en separat kontroll organiation inom föreningen, men på qubera så ligger kontrollen under distriktet, som också ansvarar för kvaliteten på utfört arbete.

Det anser jag egentligen vara den största bristen, vilket också har tagits upp vid flera tillfällen. Trovärdigheten urholkas...

Avatar Fallback

Re: Brara travmätt timmer för ny Värösåg

plyshnalle  
#148004 Ärligt talat.
Hur exakt kan det bli med en klave och ett måttband när dom nya mätramarna som är godkända för fub mätning mäter i mm??

Avatar Fallback

Re: Brara travmätt timmer för ny Värösåg

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#148273 I söndags nämndes SCA som ett lämpligt alternativ för handel med skogsprodukter.
Personligen har jag detaljinsikt i några brister i SCA-affärer som bör bli känt då.
De har debiterat skogsägare markberedning som omfattar mer areal än vad som anmälts till avverkning till Skogsstyrelsen. Betydande områden är inte markberedda såsom blötmark, slänter, vid vägar, täta mister i markberedningen och även helt lämnade områden.
Vedertagen kontrollant har gjort arealkontroll, som bekräftar den omöjliga markberedningsarealen.

SCA har också debiterat ca 65.000 plantor som inte går att hitta på planterade områden.
Tre oberoende kontroller är gjorda, varav SCA medverkade i en, där ingen gemensam uppmätt provyta visade på antalet plantor som debiterats.
Omfattande planträkning gjordes av kontrollant, som visade att inget av mer än halvdussinet objekt hade plantor nära debiterat antal per ha.
Mm, mm
Se exempel stubbar som har ”kuriosa karaktär” på avverkning.

Avatar Fallback

Re: Brara travmätt timmer för ny Värösåg

plyshnalle  
#148304 snygg bild. speciellt damen i mitten :lol:
Det jag är nyfiken på är hur mycket snö som det var vid avverkningen. Det ser ut att ha varit massiva mängder som legat i vägen för aggregatet.

Jo. Jag har också hört och sett skräck exempel på Sca:s framfart. Men å andra sidan så har dom väldigt gott ryckte på samma område sedan ett par år tillbaka. Och jag känner dom som kör skogsmaskinerna, dom jagar i samma älgjakts lag som min far. Vi känner inköparen väl och har haft flera affärer med honom även inom vägentrepenad. Han och hans kollegor i området har ett fläckfritt ryckte numera, i alla fall hos dom jag känner. Det är det skogsbolag i min hemtrakt där dom har bäst naturhänsyn och tagit bäst hand om sina leverantörer. Andra bolag förlorar leverantörer till sca just nu.
Å andra sidan så har det inte alltid varit bra, och vad som är bra just för er där ni bor kan jag inte avgöra. Det måste ni se till att skaffa er kunskap om.
Fråga andra i området vad dom anser och har upplevt.

Jag försvarar inte Sca, Norrskog, Sydved, Holmen eller något annat skogsbolag. Jag konstaterar bara att jag och mina grannar och bekanta har varit väldigt nöjd med sca just där vi har våra marker.
Plantörerna som sca har anställt via en entrepenör har varit bland annat polacker i min hembygd. Och dom har gjort ett utomordentligt arbete och har kommit tillbaka varje år till samma trakt. Det är seriösa och väldigt trevliga människor som vi har träffat.

Men jag (eller rättare sagt mina barn :grin: ) planterar själva...
Och faktisk så kommer skogen tillbaka oavsett om du planterar eller inte. Om vi slutar att köra på motorvägen och slutar med allt underhåll så växer det skog till och med där efter ett tag.. Och jag skiter rent ut sagt om omloppstiden blir 115 år i stället för 106 som det ska vara enligt skogsbruksplanen. För då är både jag och mina barn döda. Och mina barn barn antagligen väldigt gamla om dom alls lever....

Avatar Fallback

Re: Brara travmätt timmer för ny Värösåg

Niclas.Eriksson  
#168592 Är ny här på forumet så ja kommer väl bli hatad nu.

Jag jobbar som virkesmätare och om inte "skogen" skickar in stockar som e så krokiga att man ser från lastbilen att de e vrak, Sprötkvist på en halv meter mm , Får in sådana skräck exempel dagligen, Så kommer ju vrakprocenten att gå ner. Någon i skogen måste ju se detta?

Men ni har alldeles rätt att de värkar bli mer och mer kvantitet före Kvalitet och det tycker jag att skörarförare och skotarförare är lika involverade i så konstigt appterat virke som ja mäter in. Även virkesmätarna har ju kvoter att fylla men dom ligger väldigt bra. man behöver inte jobba ihjäls sig och man har god tid att kolla stockarna med kerraten avstängd.

Kontrollen av Mätramarna är mycket bra då man går ut och klavar och mäter stockarna vid jämna mellanrum och Kör dom så kallade provstockarna(avloppsrör) " 2gånger per dag,

Verkar som att ingen här litar på vmf. Kan jag få svar på varför?

Mvh Niclas

Avatar Fallback

Re: Brara travmätt timmer för ny Värösåg

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#168607
Niclas.Eriksson skrev:Är ny här på forumet så ja kommer väl bli hatad nu.

Jag jobbar som virkesmätare och om inte "skogen" skickar in stockar som e så krokiga att man ser från lastbilen att de e vrak, Sprötkvist på en halv meter mm , Får in sådana skräck exempel dagligen, Så kommer ju vrakprocenten att gå ner. Någon i skogen måste ju se detta?

Men ni har alldeles rätt att de värkar bli mer och mer kvantitet före Kvalitet och det tycker jag att skörarförare och skotarförare är lika involverade i så konstigt appterat virke som ja mäter in. Även virkesmätarna har ju kvoter att fylla men dom ligger väldigt bra. man behöver inte jobba ihjäls sig och man har god tid att kolla stockarna med kerraten avstängd.Mvh Niclas
Tack för budskapet.
Jag tolkar ditt besked som att du ser brister som borde åtgärdas. För oss på "skogssidan" med kontakter mot skogsägare så är det värdefullt med detta besked.
Vi är några som fått "nödrop" från dina kollegor tidigare och vi har försökt att få problemet diskuterat bl.a . på Södras årsmöte men det har kraftfullt dementerats (som vanligt) av Södras tjänstemän och styrelsefolk.
Det har upplevts att virke från andra bolag är väl så dåligt som Södras avverkningar.

Ni som läser detta bör studera era mätsedlar (som Södra vill undvika att lämna ut) efter vrakmängder, som inte bör överstiga ca 1%. Dessa vrakmängder har stigit på Södras avverkningar eftersom krökarna inte bestraffas, med följd att det blivit dålig uppmärksamhet för krökar och givetvis även andra fel.

Avatar Fallback

Re: Brara travmätt timmer för ny Värösåg

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#168616
Niclas.Eriksson skrev:Kontrollen av Mätramarna är mycket bra då man går ut och klavar och mäter stockarna vid jämna mellanrum och Kör dom så kallade provstockarna(avloppsrör) " 2gånger per dag,

Verkar som att ingen här litar på vmf. Kan jag få svar på varför?

Mvh Niclas
Nägra synpunkter från mig som mätt virke under vårsäsonger ca 20 år:
De bemötande personer får som ifrågasätter VMF är inte hedrande för VMF.
1 Man syftar på egen partskontroll.
2 Denna använder prislistor som är anpassade för att inte avslöja kvalitetsfel.
3 Listan är hemlig och inte identisk med listan som köparen har.
4 VMF svarar mestadels inte på frågor alls.
5 VMF tiger om felaktigheterna som matrisfub orsakar, trots att mätare vet att om medellängden lyfts upp med fördelningsaptering etc. så allt rakt virke nästan oavsett avsmalning måste bli mycket långt då räcker inte omräkningstal för 49-55 dm långt virke som är baserade på avsmalning med 7-8 mm/m.
6 Mätningen styrs organisatoriskt i landet av personer som till ca 95% är hämtade från bolagskorridorer.
mm.

Hjälp oss gärna med förändring av detta. Det kan dock bli besvärligt. Så besvärligt att t.o.m. mätare kommit till mig och bett mig torgföra problem, som de själva inte vågar framföra, för risk för repressalier. Någon tämligen kritisk person vet jag har blivit "utlöst" från.mätningsjobb.
Du är tämligen unik och jag vill tacka dig igen och önskar att jag och andra kunde stötta dig i din kvalitetssyn för värdefullt virke i svensk hamn. Återkom gärna.

Avatar Fallback

Re: Brara travmätt timmer för ny Värösåg

Niclas.Eriksson  
#168784 Ja det enda jag vill är att bonden ska få maximalt med pengar i fickan. men också att sågen får fint kvalitetsvirke att såga men dom kommer ju få betala för det så e det ju. Och ja tackar för era synpunkter och tillsamans kommer vi kanske vännder skutan?

Och problemet med att få represalier är jag mer an väl medveten om det kan ja lova er. men det ska inte stå ivägen för bra mätning.

Och utomstående kvalitetskontrolanter det är en mycket bra ide, Men ja har 100% förtroende för våran kontrolant för han tummar inte på kvalitetsraporterna, och han påpekar alla fel man gör de lovar ja. Men ja förstår era misstankar eller hur ja ska skriva.

Och ja ska kolla vidare på dessa synpunkter men jag e ny i gemet så de kommer kanske ta lite tid.

Mvh Niclas

Avatar Fallback

Re: Brara travmätt timmer för ny Värösåg

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#168787
Niclas.Eriksson skrev:Och utomstående kvalitetskontrolanter det är en mycket bra ide, Men ja har 100% förtroende för våran kontrolant för han tummar inte på kvalitetsraporterna, och han påpekar alla fel man gör de lovar ja. Men ja förstår era misstankar eller hur ja ska skriva.
Mvh Niclas
Ditt svar "andas god kultur" fortsätt om det går.
VMF:s kontroll är säkert kompetent. Det jag sett vid närvaro nästan årligen tyder på detta.
MEN! Det är tillåtet att göra fel före kontrollen och även förlåtande att göra det igen.
Utåt hörs aldrig något. Jag vet inte att det under 30 år skickats ett meddelande att denne mätare har mätt fel och korrigering skall ske.
Inte ens att VMF ber om ursäkt att mätresultatet indikerade fel signaler om vrak eller kvalitet.
Jag ser för stor likhet mellan VMF och skyddad verkstad. Tyvärr.
Ni som är skogsägare bör var aktivare!
Följ Anders Lundhammars information!

Men det finns bara VMF att vända sig till och den våldsamma byråkrati som finns bakom.

Lycka till Niclas!

Avatar Fallback

Re: Brara travmätt timmer för ny Värösåg

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#168793 Jag har full förståelse för att mätaren har en mellanställning mellan köpare och säljare.
För att komma ifrån detta så är enda vägen att mäta virket på stubben eller
av skördaren.
Då står köparen för bortslarvat virke i skogen eller av andra inblandade.
Jag fick en biltrave timmer bortkört som massaved för att skotarföraren
glömt sätta på vältbrickor 😈
Det hade jag sluppit om det varit mätt i skogen.
Röjkvist som tror på skördarmätning!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).