Motorsåg och handhållet

Stihl MS 192

38 inlägg 16676 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stihl MS 192

bmbamse  
#168671 Hej!

Jag har idag köpt en Stihl MS 192 som jag tänkte ha främst när jag hugger åkerkanter här hemma och klen gallring. Men efter kvällens provkörning (funkar bra! väldigt behändig :smile: ) så kom jag ju på en sak jag borde frågat handlarn om, om jag kommit på det då, nämligen:

-Vad siktar man med vid fällning??? :???:

Jag hittar inget lämpligt, bågen är "sned" och kastskydd likaså. Inga linjer heller...



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 192

totte  
#168733 Du blir nog tvyngen att använda ögonen då! :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 192

bmbamse  
#168758
totte skrev:Du blir nog tvyngen att använda ögonen då! :mrgreen:


Ja, där sa du ju nå't...
:lol: :lol: :lol:

   TS
Avatar Fallback

Re: Stihl MS 192

haqvor  
#168818 Jag försöker nog titta vinkelrätt mot svärdet på min 200:a och sikta en liten bit bredvid där jag vill att det ska hamna.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 192

bmbamse  
#168896 Ja, jag satt och googlade efter bilder på både ms 200 å ms 201 en stund i går och började ana att det är samma även på dem...

-Men det säger Ni inget om heller, Ni på forumet som smått hävdar att MS 200 är guds gåva till mänskligheten!!? :mrgreen:

Skämt åsido,
haqvor skrev:Jag försöker nog titta vinkelrätt mot svärdet på min 200:a och sikta en liten bit bredvid där jag vill att det ska hamna.

jag får väl lära mig nån lämplig metod jag med.

Tackar!!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 192

wiktor  
#168930 på ms 200 finns ju riktmärken på ovansidan av sågen men man får sikta 1,5 meter åt höger för att dom ska stämma!

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 192

Blivande snickare  
#168941 Allts finns det inte riktmärken :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 192

Matte_J  
#169062
wiktor skrev:på ms 200 finns ju riktmärken på ovansidan av sågen men man får sikta 1,5 meter åt höger för att dom ska stämma!

Nu är visst detta en 020, men 200 är ju bra lika...Bilden visa iaf var riktmärket sitter på en sån.


V.g. hur man använder det så är det väl bara Husqvarna som har "trädet faller där du siktar 15m bort"-vinkel, medan Stihl o Jonsered har vinkelräta sikten, om jag förstått saken rätt...?

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 192

haqvor  
#169089 Det satt det ett streck där på min också...

Nackdelen med vinklade riktmärken är att det är svårt att bedöma vad du ska sikta på. Beroende på trädets diameter och hur långt ut du håller sågen är så ska du sikta olika långt bort. Det är inte helt lätt att bedöma om ett riktmärke är 15, 20 eller 25 meter bort. Då är det lättare att sikta parallellt med fällriktningen.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 192

bmbamse  
#169953 Nu har jag i alla fall haft möjlighet att prova lill-stihlen! Jag har gett mig på en åkerkant med mycket asp allt mellan 5 och 20-25 cm i brösthöjd. Merparten är nog på runt 10-15cm.

Första intrycket: Jag har inte ont i ryggen när jag kommer in!! :surp: :grin: :grin:
-Jag tror inte alla förstår hur underbart det är...

Nästa intryck är att jag tycker inte att frånvaron av sikte är så besvärligt, i alla fall inte än. Förvisso är jag ju i en åkerkant så att hitta en öppning att få kull träna i är ju inte svårt, men jag tror dock inte jag skulle klara motorsågs-körkortets precisionsövningar med den sågen. Å andra sidan så får jag väl ta fram en Jonsered om det skulle behövas bättre precision, då!

Slutligen var jag ju lite skeptisk mot den där picco-vad-den-nu-heter-kedjan med 1,1mm spårbredd, men den skar som en varm kniv i smör! Faktiskt så saknade jag inte alls mer orka i sågen!
-Enda nackdelen är att jag blir tvungen att vässa brytjärnet! :surp:

Ja, jag tror jag har hittat en ny favorit, trots mitt (Jonsered-)röda hjärta!

/mb

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 192

totte  
#169957 Härligt! I just sån huggning kommer ju en sån här liten geting till sin fulla rätt, det den saknar i prestanda vinner man många gånger om på hanterligheten. Och med rätt teknik och rätt filat så är det inte så stor skillnad.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 192

bmbamse  
#169961 Jag kan bara hålla med!

Jag orkar knappt vänta på när jag är framme hos några riktiga risgranar så jag får chansen att öva kvistning också! :grin:

Jo jag går ju en studiecirkel för motorsågskörkort, å jag försöker ju tänka på allt vi övar där också så en del i frånvaron av ryggvärk borde ju även bero på lite bättre teknik än förut, men faktum kvarstår, för mig var den ett bra köp!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 192

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#170167 Jo, den är bra. Men 200:an är bättre. Ja, faktiskt bäst. Den är en helt underbar såg. En sådan man ligger och tänker på när man ska sova. Hade jag bara fått ta med mig en sak till en öde ö så skulle det blivit en MS200. Något så underbart kommer aldrig mänskligheten att skapa igen.

;)

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 192

totte  
#170195
PANEGYRIK [...] starkt berömmande framställning i tal l. skrift, lovtal, hyllningsskrift, äreminne; numera i sht (mer l. mindre nedsättande) om dylik framställning som är överdrivet smickrande
SAOB, http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show.ph ... 9/162.html

:D

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 192

bmbamse  
#170228 Töckä tok! :))

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).