fre 30 mar 2012, 09:15#168586
Lite info.
Köpte delarna till fögasaren från en mycket tjänstvillig och bra affär.Briggsparts om det är tillåtet att nämna firmor här.
Han , Per-Åke, gav goda råd hur bytet skulle göras och nu har förgasaren en ny tätningsring högst upp under aluminiumnålen( också ny )
Jag hade missförstått hur det är uppbyggt.
Så här är det:-
inne i mässingshylsa högst upp mot förgasargodset finns en inpressad liten packning av nåt material som lär tåla bränsle långa tider.Materialet heter "viton" och är tydligen i detta fall grönt.
Så jag hade fel när jag trodde det var gröna avlagringar.
Och denna ytan var sliten av nästan 30 års bruk, därav läckaget.Och min "hårdhänta " putsning med en tändsticka, det slet nog ner ytan lite och läckaget ökade.
Lite lurt:-
förgasaren måste helt bort och isär, ta bort strilen i botten först annars får man inte bort locket.
Men det är lätt att byta gummidelen.
Den är bara att peta ut med en järntråd eller liknande.
Och den nya delen har ett " dike " i ena ändan, den skall sättas uppåt mot godset, alltså bort från nålen.
Kläm in den nya packningen med tex en borr, diameter 4,5 mm efter att ha smörjat den så den löper lätt i hylsan
Nya skruvar till justering medföljer med repsatsen, förutom packningarna.
Och med ett nytt tändstift så går den riktigt bra nu, startar mycket bra.
Per-Åke tog reda på att fastän modellnumret skulle indikera 1982 ans modell så ger Code numret att det är en 1984.
Men längtar inte efter mera snö för testning.