Motorsåg och handhållet

Erfarenheter av sågar > 80cc.

14 inlägg 7055 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Erfarenheter av sågar > 80cc.

anderswestergren  
#168080 Finns det någon som har erfarenhet av exempelvis HVA 3120xp, 395 eller någon av Jonsereds 86- eller 88-kubikare?

Jag undrar för att jag snart behöver ersätta min gamla Husqvarna 288.

Och, jo... Jag behöver en riktigt stor såg.
Har en Jonsered 2171 och en Jonsered 2156 samt den nämnda 288:an .

Har den stora sågen till att fälla och kapa klykor på stora bokar, ekar och granar på slutavverkningar och på exempelvis sommarstugetomter. Kapar också en hel del grov bok- och ek-ved i trave med den.
Så därför vill jag ha en såg som går att hänga 24" svärd på utan att den sackar.

Det sista stycket skrev jag för att förebygga kommentarsattacker i stil med:

"Du behöver aldrig mer än 18" svärd, pucko!"
"Tror du vi befinner oss i Borneos djungler?"
"Har du fått storhetsvansinne?"
"Vad ska du med en så stor såg till, dryga skåning?"
Etc. etc.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter av sågar > 80cc.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#168081 Du ska kolla in Dolmar 7900....

Mycket såg för pengarna och den går bra med svärd upp över 28".

Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter av sågar > 80cc.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#168084 Jag kör mycket 24" även 36 med 7900.

385/390 är inget dumt heller.
2188 finns kanske o få tag i fortfarande.

3120 tycker jag blir lite stor.
Likaså 880.

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av sågar > 80cc.

jan larsson  
#168086 dolmar har en 79 cc. som lär vara ett enastående klös i. kanske värd att kolla (finns bla.hos sibro)

söker själv en "stor" såg ca. 60 cc. o ca.18" svärd. har sneglat lite på jonsereds 2159 då den förväntas följa med i många år. o hva nu inte saluför någon i den storleken utan elstyrd förgasare.(är hva.fan o hade föredraget hva.s båge) för att användas vid fällning av en del grova träd o uppkapning av den grövre veden. att jämföras mot hva.s 357 då deras 359:a som är tvillingen inte saluförs i landet.är det en hobbyvariant eller vad skiljer mot hva.s 357:. ni som verkar använda kraften till fullo i sågarna vad tycker ni. kan det vara något att ha.

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av sågar > 80cc.

skogsbjörn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#168087 stihl 880, inte så vass men stark som en björn! Den ligger på 120cc

Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter av sågar > 80cc.

FREIJAN  
#168089 En god vän till mej har både hva 3120 och 395 (2100 och 298 + några andra)

Har provgasat dom, men 395an med 28" tycker ja är den som är goast av dom! råstark, lagom? trevlig? :grin:

Är väldigt stort "JA VILL HA EN SÅN" i den :mrgreen:

Har ju 2st 576er själv.... kör 28" 3/8 på den ena och 18" på den andra, de funkar ju det med, men vore roligt att ha en stor såg någon gång oxå!! saknas en över 80cc i min samling :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av sågar > 80cc.

peter399  
#168233 390 (2188) är väl lite modernare än 395. Har invändig koppling och är lättare också.
Det hade nog jag valt, eller Dolmar 7900.

Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter av sågar > 80cc.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#168240 385 och 390 är samma såg.
Skillnaden mellan 395 och 385/390 är just koppling och invändig kedjebroms etc..
385 och 395 har jag testat och tycker inte det skiljer mycket i kraft.
Möjligen var 385 lite bättre rent av...
Gången i dem kan jag inte säga säkert eftersom jag inte fått min 390 ihop än.
Men har svårt o tro det skiljer mellan 385/390.

Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter av sågar > 80cc.

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#168345 MS 660 tycker jag är en kanonsåg. Några kronor billigare var den än HVA när jag köpte min. Vet inte hur prisbilden är idag dock.

Magnus M

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av sågar > 80cc.

Jejk  
#168380 Jag skaffade en Dolmar 7900 i början av året och är väldigt nöjd med den. Hugger trä som ett riktigt troll.

Tyvärr verkar mitt ex ha haft något tillverkningsfel på själva plasten i tankdelen då jag häromveckan upptäckte en 2-3 cm lång spricka i underkanten på tanken när jag kvistade ett större träd. Har skickat iväg sågen för reparation hos Makita. Får hoppas det går på garantin men inte säkert. De kan ju hävda att det är ett handhavandefel. Tycker inte de borde göra det då kvistning ändå får räknas som något som sågen ska fixa.

Men som sagt, är jättenöjd med sågen i övrigt, den känns gedigen på alla sätt trots sprickan. Mange kan kanske utveckla om det är något känt fel eller om jag bara haft otur.

Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter av sågar > 80cc.

palbin  
#168402 Specifikationerna är förstås lång ifrån allt men det kan väl ändå
nämnas att 390xp väger 0.8 kg mindre än 395xp och bara 0.5
kg mer än 576xp, medan effekten hos 390xp är nästan samma
som 395xp (4.8kw vs 4.9kw) - klart mer än 576xp. Jag har alltid
glott lite väl mycket på just specifikationer och köpte min 390xp
för att jag läst på amerikanska aboristfora att 390xp uppskattades
pga sin förhållandevis lilla vikt. Den känns konstigt lätt nästan för
sin storlek tycker jag ... .

Mvh

Edit: detta med 390xp's lägre vikt tycks någon redan ha påpekat
- ursäkta :) .

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av sågar > 80cc.

huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#168421 stihl 660! små yttermått,bra vrid och rapphet och förhållandevis lätt till storleken och effekten!

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av sågar > 80cc.

peter399  
#168469 Ja, 390xp verkar grym. Tror jag har aldrig sett en dålig kommentar om den på AS.
Borde ha ganska överlägsen avvibrering och antivib jämfört med 660. Skulle jag själv hålla i sågen för huggninging av grovt eller vedkapning skulle jag utan tvekan välja 390. Skulle jag ha den på solosåg eller liknande skulle jag nog välja 660n.

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av sågar > 80cc.

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#504366 Legge inn ett innlegg her, fekk tak i ei HVA 395 i dag. Gammlasagå på jobben så eg har jo brukt ho litt sjølv om sagå i bunn og grunn er lite brukt. Me hadde 24 toms sverd, men eg sete på ett 20 lettvekt, trur da heite X force frå Husqvarna. Sagå er bra men temmelig tung og der eg ska bruka ho er da stort sett bratt. Så litt lavare vekt er kjærkomme, satsa på ein og anen stor Ask,alm og eik i hovedsak iverfall, C 85 kjeda.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).