Verkstan

Tryckluftsverktyg och kompressor

31 inlägg 19806 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Tryckluftsverktyg och kompressor

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#167771 Mina nya mutterdragare klarade förstås inte av att vare sig skruva upp hjulbultarna eller dra åt dem. Bultar på mina fälgar ska dras med cirka 130 Nm, så jag plockade fram momentnyckeln. (Tur att jag var tvungen byta foder på traktorn förra året, annars hade jag inteh aft någon momentnyckel! :smile: ). Det fattades en hel del att dra manuellt efter att jag dragit med mutterdragaren. Den påstås ska ge 330 Nm vid 6 bar.

Vad är felet? Provade med båda mina kompressorer, ingen skillnad.Dom är på cirka 2-3 Hk. Är det för litet? Eller är mutterdragaren skräp?. Den var kanske för billig för att vara sann.

Hur stor kompressor ska man ha för att fixa alla möjliga skruvjobb på en traktoroch bil.



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Tryckluftsverktyg och kompressor

Mr-Hemek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#167781 Du kanske har för vek slang??

Avatar Fallback

Re: Tryckluftsverktyg och kompressor

axwell  
#167783
Mr-Hemek skrev:Du kanske har för vek slang??


Inte säkert, den skulle i så fall ha full kraft i starten.

Hur blev det med oljan?
Så där klen var min mutterdragare innan jag hittade rätt olja.
Trodde först att jag missförstått hur man ställer in momentet, tror att min har 4 lägen.

Användarvisningsbild

Re: Tryckluftsverktyg och kompressor

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#167805 Grova slangar + att mutterdragaqren bör kosta typ 2-4000:- för att det ska va lite riktig kraft i dom.

Användarvisningsbild

Re: Tryckluftsverktyg och kompressor

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#167812 Ett dumt förslag men har du kollat om mutterdragaren har justerbart moment och om den är satt på det hårdaste. :roll:
Har du två kompressorer så koppla ihop dem så att du får en större tank eller kör bägge samtidigt.

Avatar Fallback

Re: Tryckluftsverktyg och kompressor

Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#167819 Henrik K har en liten poäng i det hela...
Chicago Pneumatic eller Ingersoll Rand har kvalitetsmaskiner...men kostar därefter.
Kolla som Mikael skriver att momentet är justerat till max...Å andra sidan så är det bara bra att momentdra hjulbultarna/muttrarna med momentnyckel..Glöm inte att efterdra när du kört några mil.
Skulle nog inte förlita mig på momentet på en luftmaskin oavsett märke...

Mvh. Ulf

Användarvisningsbild

Re: Tryckluftsverktyg och kompressor

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#167825 Har haft den på max moment, 10mm slang. Oljan är riktigt olja för ändamålet (Biltema). Börjar tror på det där med att 400 kr är för billigt.
Hur stora kompressorer har ni andra ? Mätt i Hk, bar och luftflöde.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tryckluftsverktyg och kompressor

totte  
#167850 Tja kompressorns hästkrafter har inget med momentet att göra. Bara hur länge man kan köra i sträck utan att den "tappar andan". Det som avhör momentet är det tryck som verktyget faktiskt får efter förlusterna i slangen.

Har kört min mutterdragare med en liten 2,5 hk kompressor med 16 l tank och nånstans runt 200 l/min. Funkade bra men man fick vänta en hel del. Har också en sån där billig hobbydragare, inte så mycket moment i den inte. Får ofta ta till teleskopnyckeln för att lossa muttrarna det första. Man märker stor skillnad på vad den drar när kompressorn är just uppe i fulla 10 och när den gått ner till 8 och startar om.

Men det är så, en billig mutterdragare är nog tyvärr inte bättre än så. Siffrorna i reklamen får man ta med en nypa salt. Är ändå rätt behändigt att ha, man slipper en jäkla massa vevande på hjulnyckeln.

Användarvisningsbild

Re: Tryckluftsverktyg och kompressor

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#167859 Jag köppte en billig el driven mutterdragare på Jula och den är faktiskt inte så dålig.
Det blir ju inte så ofta som man använder den, två bilar två gånger om året.
Kan vara ett alternativ då man blir helt oberoende av tryckluft.

Användarvisningsbild

Re: Tryckluftsverktyg och kompressor

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#167863 Var lite slö och kollade inte riktigt. I tråden nedan står det mesta...

(har börjat fundera på en el.driven...)

viewtopic.php?f=38&t=11999

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tryckluftsverktyg och kompressor

stegmaster  
#167900 Det er bara och skippa dessa billiga luftverktyg.
En el muttardragare er mycket stärkare och kan köras HELA tiden utan avbrott.
Och her duger det med nåt från ca 700kr och uppåt.
Jag hadde ochså luftdragare i början, men som du säger så fick man fastna/lossa alt med hand först.
Med el dragaren (som jag tror er ca 350nm) er det inga problem med hjulbultar.
Drar kanske lite i överkant mycket om man inte slår av i tid. :???:
Kompressor användar man endast för at fylla lyft i hjulen. 8) :wink:

Användarvisningsbild

Re: Tryckluftsverktyg och kompressor

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#241927 Samma visa igen, nu ska jag köpa en elmutterdragare. plus momentstavar som jag sett att det finns på Biltema och Clas Ohlsson. Verkar ju bra när man har aluminiumfälgar.

Någon som kan rekommendera någon modell av el-mutterdragare. (under 2000 kr)?

   TS
Användarvisningsbild

Tryckluftsverktyg och kompressor

BjörnS  
#503990 10 år sedan köpte jag en mutterdragare från Biltema för kanske 600kr. Men det hade nog varit bättre att köpa en riktig direkt från början. Ingen styrka i Biltemas! Nu har den gott helt sönder och då funderar jag på vilket märke jag ska köpa? Och vilken storlek? Hur många Nm behövs till exempel för att får löss hjulbultar som är fastrostade? Och hur är det med hjulbultar av traktordäck?

Kollade lite på blocket efter begagnade IR mutterdragare men hittade inget.
Senast redigerad av BjörnS sön 18 mar 2018, 15:38, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild

Tryckluftsverktyg och kompressor

BjörnS  
#503992


310Nm hade Biltemas.

Användarvisningsbild

Re: Tryckluftsverktyg och kompressor

JensSkoog  
#503994 Köpte en DeWalt, DCF899NT för ett par år sedan, och det har jag inte ångrat als. :-bd

1521383788_dewalt.jpg
1521383788_dewalt.jpg (15.3 KiB) Visad 1795 gånger


Har inte användt den på traktor, men även de fastrostade hjulbultarna på
grannens bil som han inte fick lossnat med långt rör tog den utan problem.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).