fre 30 mar 2012, 12:51#168615
Indirekt apropå stormskador etc, tänkte återgå lite till trädslagsval. Jag menar som sagt inte att överge gran utan snarare att se på att bredda sortimenten på en typisk fastighet.
Vissa är ju skeptiska till energisortimenten så jag tänkte spinna vidare lite grann på detta. En skepsis som kanske för många är välgrundad, det kan ju finnas lokala skäl. Men själv är jag ganska övertygad att en glidning åt det håller på valda marker är rätt.
Varför då odla något som betalas sämre? Tja, hydridasp växer till slutavverkning på sådär knappt 25 år, med förfinade kloner kanske ännu snabbare imorgon. Det betyder drygt 2,5 omloppstider asp på en granomloppstid. Etableringen är väsentligt dyrare men i gengäld är kommande generationers plantering "gratis". Hybridpoppel kan sannolikt etableras billigare och växer minst lika snabbt. Bara som två exempel (som dessutom inte blåser omkull så ofta). Aspen kan i bästa fall delvis gå till sågning, ev med lite tur även massa men "botten" i kalkylen är energi.
Marknaden då? Jo, jag lyssnade på några intressanta föredrag härom veckan. Det ena var från SLU där man bl.a. berättade om "EUwood" som är ett EU-projekt för gemensamma mål att gå mot en mer hållbar energiförsörjning. Om detta kan man googla om man vill, men kontentan är att bristen på vedråvara antas öka kontinuerligt i framtiden, främst på kontinenten.
Ett annat föredrag som hölls av Södra Cells ansvarige för marknadsanalys (Å Axelsson) förstärkte bilden av en ökad efterfrågan av energiråvara. Efterfrågan av pappersmassa förutspås fortsätta minska i framtiden. Däremot tror man energisortimentet kommer öka markant och påpekar även att där finns betalningsvilja. Man börjar redan känna av en ökad konkurrens om råvaran från energihållet.
Med ovanstående i bagaget så känns en breddning till snabbväxare rätt och inte speciellt riskabelt. Tror även dessa lövskogar insprängda bland övriga bestånd är bra i alla de avseenden som diskuterats tidigare i tråden (blåst, röta, risk, marknad...).
Vad tror ni? Kom gärna med fler synpunkter?