Motorsåg och handhållet

Husqvarna 444 SG

52 inlägg 34589 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 444 SG

Xhail  
#166749 bränsle nålen? när jag hade rengjort förgasaren och skruvade tillbaka h l och t så ställde jag in dom (skruvade in dom fullt och sen ut ett varv)

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 444 SG

viktor meck  
#166761 det där är justerskruvarna. nålen sitter inne i förgasaren

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 444 SG

totte  
#166790 Bränslenålen är den som regleras av membranet via den lilla hävarmen. Den släpper in soppa i förgasarns mätkammare efter hand som det sugs in i motorn via munstyckena. Reglernålarna, munstycksnålarna eller vad vi nu vill kalla dom L och H-skruvarna reglerar sen hur mycket motorn suger i sig vid olika varvtal.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 444 SG

M_M  
#166839
Inte lätt o hitta spole till den.


Sant. Därför köpte jag på mig två :lol:

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 444 SG

Xhail  
#166930 Tack för alla svar! jag är nybörjare som ni förstår :-) men jag vill lära mig, det är därför jag har gett mig på detta. så jag är mycket tacksam för att ni är så hjälpsamma!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 444 SG

totte  
#166942
Xhail skrev:Tack för alla svar! jag är nybörjare som ni förstår :-) men jag vill lära mig, det är därför jag har gett mig på detta. så jag är mycket tacksam för att ni är så hjälpsamma!


Jomen, alla har vi varit nybörjare, det finns mycket att hålla reda på, men med lite tålamod så brukar det gå att få ihop grejorna. Tips här, använd kamera, knäpp massor med bilder när du plockar isär, så har du nåt att gå tillbaka till när du står där och undrar hur tusan satt det här då och i vilken ordning. Och kolla mycket på förgasartillverkarnas sidor, där finns ofta mycket bra om hur det funkar och ser ut.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 444 SG

Xhail  
#167107 Hej igen :-)

Vet någon vart man köper reservdelar på nätet till en sån såg? renoverings saker, packningar mm

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 444 SG

totte  
#167111 Till förgasaren finns det grejor, det är bara att kolla märke och nummer på den och sen söka lite. Skall väl vara en Walbro HDC och den bör vilken handlare som helst kunna ta hem grejor till.

I övrigt är det nog svårt att hitta grejor, den har ju sina år på nacken. Bästa är att gå och snacka med en bra handlare för märket, dom har ofta gammalt gods liggande.

Vad är det du behöver för nåt?

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 444 SG

Xhail  
#167131 Jag tänkte ta bort cylindern och kolla ju, funderade lite på att byta kolvring om det för övrigt ser bra ut. sen kan man väll byta lager med?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 444 SG

totte  
#167135 Kolvring kan ju gå att få tag på om du har en bra handlare, ofta är det samma dimension på flera andra sågar så det brukar kunna lösa sig.

Lager är vanligen standarddimensioner, men om dom är OK så finns det ingen anledning att byta. Det som ofta behöver bytas på gamla sågar är vevaxeltätningar, nu vet jag inte hur det är med 444 men ofta är det också standardgrejor som går att få tag på.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 444 SG

Xhail  
#167203 Hej igen. nu har jag skruvat bort cylindern och ser inga tydliga skador, man märker väll om något inte stämmer?

ingen fara att rengöra kolven och cylindern va? tänkte rengöra i bensin...

då får jag helt enkelt rengöra förgasaren igen och skruva ihop den :-S

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 444 SG

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#167211 Kolla med service manualen om förgasaren så allt blir rätt när du sätter ihop förgasaren igen.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 444 SG

totte  
#167222 Det brukar synas tydligt om det är skador, långa repor på kolven, avflagningar eller repor i cylindern, så ser du inget sånt så är det bra. Kolla att kolvringarna är någorlunda jämntjocka runt om, försiktigt, ringarna är mycket sköra.

Ingen fara att rengöra. På kolvtoppen brukar man behöva skrapa, använd en bit aluminiumplåt för det så slipper du repor. På kolvsidan om det inte blir rent kan man använda mycket fint slippapper, typ våtslip 600 för att putsa bort beläggningarna. OBS, mycket noggrann rengöring efter, först lösningsmedel sen såpa och varmt rinnande vatten.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 444 SG

Xhail  
#167473 funderar nu på den olje blandade bensinen som är i utrymmet under kolven, heter kanske vevhuset? ska den vara där för att smörja så att det inte går torrt? släpper den ner det automatiskt där?

är på g med att sätta ihop den igen nu, kommer annat ivägen lite för mkt bara...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 444 SG

totte  
#167475 Den suger in bränsleluftblandning i vevhuset ja, det är principen för tvåtaktaren, behövs både för smörjningen och för funktionen. Kan rekommendera lite läsning här så förstår du bättre hur det hela fungerar: http://sv.wikipedia.org/wiki/Tv%C3%A5taktsmotor

Det skall alltså inte finnas nån flytande bensin i vevhuset, det är ett tecken på att nåt är ganska så fel.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).