Skogsmiljö och Trädlära

Storm på lördag?????

55 inlägg 19781 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
masterchief  
#16655 Mina huggare hade som mest 4st 357or fastklämda i ett monster till gran.
Tur skördaren inte var så långt borta :lol:

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16686 Just nu är det het vindstilla... Lugnet före stormen?

Avatar Fallback
Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16687 Mina tummar är lätt blåaktiga, man får hoppas att det inte
blir som Per.
Södra vill göra gallringar men det sköter naturen själv!

Användarvisningsbild
masterchief  
#16688 Jouren framflyttad från lördag kväll till lördag morgon 06.00 :shock:

Användarvisningsbild
PonsseBuffaloDual  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16691
valmet901 skrev:
PonsseBuffaloDual skrev:jippi! :D jag är nog den ända som vill ha storm isåfall... för då kommer det maskiner hit å tar hand om träden som faller :lol:


Har ni ingen egen skog som kan blåsa ner då.


nej ingen egen, fast vi har en stor jäkla gran som förmodligen kommer att blåsa ner, fast inte mot huset.

Avatar Fallback
Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16701 vi får väl hålla varandra uppdaterade hur det ser ut imorgon.. eftersom det är folk från hela sverige här så lär det vara bättre info här än på nyheterna..
bara att hoppas att smhi har fel..

Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16704 Var och handlade 10 kilar innan jag åkte hem idag. Var och tittade på en bra kapsåg samtidigt ochså om jag måste köpa nu på månda. Iså fall blir det nog en husqvarna 575. 395 och 3120 tyckte jag var för tunga om man skall klättra runt i vindfäller. Mitt gamla jonsered får nog gå i pension nu.

Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16705
PonsseBuffaloDual skrev:
valmet901 skrev:
PonsseBuffaloDual skrev:jippi! :D jag är nog den ända som vill ha storm isåfall... för då kommer det maskiner hit å tar hand om träden som faller :lol:


Har ni ingen egen skog som kan blåsa ner då.


nej ingen egen, fast vi har en stor jäkla gran som förmodligen kommer att blåsa ner, fast inte mot huset.


Lika bra och gått och fällt den idag då kanske.

Avatar Fallback
Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16707 SMHI varningsområde
http://www.smhi.se/cmp/jsp/polopoly.jsp?d=8644&l=sv

Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#16710 Hej,
Ja vi får verkligen hoppas på det bästa och att det inte blir för hård blåst.
Jag kan rapportera från södra Värmland då... :wink:

Avatar Fallback
Tulles  
#16711 Hej,
bara att konstatera: nu har vi en ny Per på gång.
Jag har en bortåt 300 m3 gran + grot efter en slutavverkning i förförra veckan. Utkörningen avbröts av mig efter 100 m3 p.g.a hopplöst blött väglag. Vad tror ni händer nu efter den här stormen med min utkörning? Kommer Södra trots allt att prioritera att köra ut detta timmer eller hamnar jag i en ny lång kö av brådskande stormarbete som går före mitt uppdrag? Nu skiter jag väl i att vägen blir helt sönderkörd, ingen plats för finlir längre. Om Södra inte skulle återkomma förrän i vår -blir det jag som får ta stryk i betalning för att virkeskvalitetens sjunkit?

Mvh Jonas

Avatar Fallback
Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16714 Tror nog Södra kör ut det somligger fällt på mark.

Användarvisningsbild
kronos  
#16727 Näe imorgon får det inte bli någon storm då måste man ju ut på skolan och hugga vindfälen manuelt bättre när vi nu hugger stående

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16749 Fortfarande hyfsat väder men det börjar låta lite i trädtopparna! Stormen kommer tydligen lite senare än förutspått.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#16750 Verkar bli mindre busväder den här ggn än under Gudrun/Per,,,,dvs om man får tro sista rapporten från SMHI.
Hoppas iaf att ni får behålla skogen "på rot",,,,,

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).