Skogsnyheter

Dödsolycka med fyrhjuling

61 inlägg 25754 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Dödsolycka med fyrhjuling

Skogstomte  
#166946 http://www.smp.se/nyheter/tt_inrikes/man-omkom-i-olycka-med-fyrhjuling%283194098%29.gm

Klippt ur Smålandsposten:

En man omkom i en fyrhjulingolycka i Bingsjö, utanför Rättvik vid 18.30-tiden på fredagen, skriver lokala medier.
Mannen var i 50-årsåldern, uppger polisen i Dalarna som ännu inte fastställt orsaken till olyckan. Inga andra fordon var inblandade.




   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Dödsolycka med fyrhjuling

Blivande snickare  
#166996 Välte den? :sad:

Användarvisningsbild

Re: Dödsolycka med fyrhjuling

totte  
#166998 Inga uppgifter alls om hur det gått till ännu.

Användarvisningsbild

Re: Dödsolycka med fyrhjuling

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#286237 Ytterligare en dödsolycka med fyrhjuling.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19253744.ab

Användarvisningsbild

Re: Dödsolycka med fyrhjuling

Bax  
#286265 Det borde inte få finnas högväxel på fyrhjulingar, tycker jag, folk underskattar vältningsrisken.
Jag skulle tro att det kommer ett körkortskrav på dem snart också.

Användarvisningsbild

Re: Dödsolycka med fyrhjuling

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#286275
Bax skrev:Det borde inte få finnas högväxel på fyrhjulingar, tycker jag, folk underskattar vältningsrisken.
Jag skulle tro att det kommer ett körkortskrav på dem snart också.


Även om jag håller med dig så tror jag inte det. Det är på väg, via ett EU godkännande väldigt snabb cyklar med motor och traktorer med höga hastigheter, upp till 80.

Men visst, tänk om man kunde ta bort alla vägregistrerade, vad ska de vara till. Likaså traktorregistrerade, blev en märklig stol på dem bara och ett ok att köra så mycket man vill på väg.

Avatar Fallback

Re: Dödsolycka med fyrhjuling

jannee  
#286277 Obligatorisk störtbåge. även retroaktivt, likväl s.k. död mans grepp på någon typ av säkerhetsbälte, även detta retroaktivt.
Många gamla gubbar blir småpojkar på nytt när de gränslar en fyrhjuling = överskattar sin förmåga + underskattar riskerna.

Användarvisningsbild

Re: Dödsolycka med fyrhjuling

Bax  
#286281 Störtbågen kommer nog också, ja.
Det är märkligt, tippar man med en snöskoter kastas man alltid av nån meter åt sidan, man får den aldrig över sig.
Fyrhjulingsolyckorna handlar ju nästan alltid om att man klämts ihjäl under hjulingen.

Avatar Fallback

Re: Dödsolycka med fyrhjuling

strombom2  
#286283 när det är dödsolycker är det oftast (inte alltid) att föraren är berusad. Störtbåge kan nog bara orsaka ännu fler olyckor om man välter och kommer under bågen är skadorna direkt mycket värre. Sen att många ser fyrhjulingen som en leksak ( inklusive jag ) kan nog också vara en biddragande faktor.

Avatar Fallback

Re: Dödsolycka med fyrhjuling

r93  
#286286 Hur många av dom omkomna har burit hjälm?

Man kan inte lagstadga bort oaktsamhet och slarv.

Störtbåge, väldigt lätt att ta bort, kan tänka mig att den skulle störa mycket vid skogskörning.

Död mans grepp, hjälper knappast när hojen ligger över en.

Förbjuda högväxel, ja vad har du då? En häftig trädgårdstraktor/ minitraktor.

Min can am är fantastisk! Man kan dra ut vindfällen ena stunden och nästa sekund åka på bredställ över stubbåkrarna!

Nä slarva inte med hjälmen!

Jag slarvar själv! Så detta är ingen moralpredikan, men jag gillar inte när farbror staten skall överbeskydda en!

Varför är inte bilarna strypta till 120 km/h, man får ju inte köra fortare?

Användarvisningsbild

Re: Dödsolycka med fyrhjuling

anersimyra  
#286287
strombom2 skrev:när det är dödsolycker är det oftast (inte alltid) att föraren är berusad. Störtbåge kan nog bara orsaka ännu fler olyckor om man välter och kommer under bågen är skadorna direkt mycket värre. Sen att många ser fyrhjulingen som en leksak ( inklusive jag ) kan nog också vara en biddragande faktor.
Utan båge är klämrisken 100 %.. :surp: På youtube finns film på olika konstruktioner som fungerar mycket bra.. :smile: Den absolut vanligaste dödsorsaken är skallskador efter singelolyckor, ofta orsakade av hög fart i kombination med fylla, de förolyckade slår alltså huvudet i fasta föremål snarare än kläms.. :cry:

Avatar Fallback

Re: Dödsolycka med fyrhjuling

jannee  
#286300 Det var ett dj**la motstånd mot säkerhetsbälten i bil. Tog flera tiotals år INNAN folk äntligen fattade att de gjorde nytta.
"Död" man grepp på ett bälte är inte svårt att installera, kan göras så att det är omöjligt att köra fortare än t.ex 10 eller 15 km/tim.
En störtbåge är inte ALLS i vägen, inte ens under skogsarbete, är bara en vanesak. Alla nymodigheter är besvärliga, minns hur dumt det var med hytt på traktorn på 50 talet eller när hytterna kom på skogsbilskranarna, allt detta var bara i vägen.

Användarvisningsbild

Re: Dödsolycka med fyrhjuling

anersimyra  
#286301 Håller med, att klämmas av bågen är inte särskilt sannolikt. Självklart kan det hända, men utan kläms man garanterat av någon annan del av maskinen. Dessutom garanterar bågen ett stort utrymme mellan mark och maskin. Som sagt, på nätet finns film som visar hur bra en båge fungerar.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Dödsolycka med fyrhjuling

anersimyra  
#286303 Då var det dags igen.. :sad: http://www.aftonbladet.se

Avatar Fallback

Re: Dödsolycka med fyrhjuling

r93  
#286305
jannee skrev:Det var ett dj**la motstånd mot säkerhetsbälten i bil. Tog flera tiotals år INNAN folk äntligen fattade att de gjorde nytta.
"Död" man grepp på ett bälte är inte svårt att installera, kan göras så att det är omöjligt att köra fortare än t.ex 10 eller 15 km/tim.
En störtbåge är inte ALLS i vägen, inte ens under skogsarbete, är bara en vanesak. Alla nymodigheter är besvärliga, minns hur dumt det var med hytt på traktorn på 50 talet eller när hytterna kom på skogsbilskranarna, allt detta var bara i vägen.


När jag kör i backig terräng så sitter jag inte grensle över sadeln, utan då står jag på ena fotstödet ev har ett knä på sadeln. Allt för att snabbt kunna slänga mig ifrån maskinen om den välter, en stol (typ bilstol eller?) med bälte gör ju bara det att man garanterat hänger med maskinen runt om det välter!

Och vill man ha störtbåge så är det väl bara att skaffa en och montera? Det är så vitt jag vet inte förbjudet!

Vill man ha en atv som går långsamt är det bara att köpa en traktorregistrerad? Dom är väl strypta till 40 km/h?

Och sen HJÄLM HJÄLM HJÄLM! hur många omkomna har burit hjälm??

Senaste olyckan nu så stod det ju att föraren inte använde hjälm!

Det räcker med att "trilla" av hojen och slå huvet i en sten så är det slut!

Atv är en blandning mellan arbetssredskap och crossmaskin, när du rastar den ANVÄND skydd!!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).