Motorsåg och handhållet

Husqvarna 353 får ej dit kopplingskåpa

12 inlägg 8724 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Husqvarna 353 får ej dit kopplingskåpa

pethor  
#166973 Hjälp!
Jag har bytt kedja men får inte dit kopplingskåpan, verkar som om bromsbandet tar i drivningen/kopplingstrummen?
Kan man "lossa" bromsbandet på nått sätt när kåpan är omonterad?

tacksam för hjälp!



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 353 får ej dit kopplingskåpa

Dane  
#166984 Kedjestoppet kanske har löst ut.

Om bromsbandet har mindre diam. än kopplingstrumman måste du dra tillbaks handtaget för att återställa bromsbandet.

//Dane

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 353 får ej dit kopplingskåpa

pethor  
#166991 Hehe, helt rätt... :oops: Det löste sig :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 353 får ej dit kopplingskåpa

HäcksiRolf  
#369867 Hej!
Har samma problem, bromsbandet har fått mindre diameter och får ej på kåpan. CLASSIC!

Vad menar du med att dra tillbaka handtaget? Metalldelen som sitter på kåpan?
Monterade av alltihop i princip utan att förstå nånting. Fick ju inte bromsbandet att bli normalt igen iaf.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 353 får ej dit kopplingskåpa

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#369869 Titta på kastskyddshandtaget. Den har en triangel som passat i motsvarande triangel i kåpan. Den ska vridas.
Du kan använda kastskyddshandtaget, sitter med en skruv på var sida om du inte har nåt löst.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 353 får ej dit kopplingskåpa

HäcksiRolf  
#369875 Woah snabbt svar, dig kan man lita på :-BD
Ska gå på det igen nu då!

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 353 får ej dit kopplingskåpa

anersimyra  
#369970 Du kan trycka dit kåpan och öppna bromsbandet även om kåpan hamnar snett.. :-BD

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 353 får ej dit kopplingskåpa

Hema  
#370038
anersimyra skrev:Du kan trycka dit kåpan och öppna bromsbandet även om kåpan hamnar snett.. :-BD

Japp funkar kanon varje gång. :)

Användarvisningsbild

Sista utväg med kopplingskåpans påmontering!

traktorz  
#370083
Hema skrev:
anersimyra skrev:Du kan trycka dit kåpan och öppna bromsbandet även om kåpan hamnar snett.. :-BD

Japp funkar kanon varje gång. :)


Ja, det kanske funkar på de nyaste modellerna 550XP, men på gamla 346XP, såg jag inget annat råd, än att först slå bort kopplingen. Med kopplingen avmonterad, så är det mycket lätt att placera kåpan på plats, samt öppna bromsbandet.

Sen monteras kopplingen tillbaka och slutligen påmonteras kopplingskåpan igen.

Avatar Fallback

Re: Sista utväg med kopplingskåpans påmontering!

Hema  
#370089
traktorz skrev:
Hema skrev:
anersimyra skrev:Du kan trycka dit kåpan och öppna bromsbandet även om kåpan hamnar snett.. :-BD

Japp funkar kanon varje gång. :)


Ja, det kanske funkar på de nyaste modellerna 550XP, men på gamla 346XP, såg jag inget annat råd, än att först slå bort kopplingen. Med kopplingen avmonterad, så är det mycket lätt att placera kåpan på plats, samt öppna bromsbandet.

Sen monteras kopplingen tillbaka och slutligen påmonteras kopplingskåpan igen.

Alltså, man trycker dit kedjekåpan så långt man kan, sedan trycker man bara ihop kåpan mot kastskyddsmekaniken så att det greppar och voila löser man ut bromsbandet. För mig att jag har testat på både 351 och 357.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 353 får ej dit kopplingskåpa

skogh  
#370100 Det går på 357

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 353 får ej dit kopplingskåpa

fura  
#370127 Om man har sönder handtaget till främre kastskyddet se om möjligt till att kastskyddet inte är aktiverat innan du tar isär sågen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).